Theekist Huwelijkskado

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goedemorgen houtbewerkers,

De afgelopen periode ben ik bezig geweest met het huwelijkskado voor mijn broer en, inmiddels, zijn vrouw. Omdat het absoluut een verrassing moest blijven plaats ik dit verslag dus na de bruiloft van afgelopen donderdag.
Op de vraag wat zij als huwelijkskado graag wilden hebben, antwoorden zij dat een theekist een mooi kado zou zijn. Ik wilde het een zeer persoonlijke theekist maken, dus ben ik gaan tekenen en inlezen. Iets wat ik altijd al heb willen doen is het inleggen van figuren en letters/cijfers, dus zal ik dat in het werkstuk verwerken.

Eerst heb ik hout besteld bij de houthandel in Zwolle

Opstart 1.jpg
Amerikaans noten en Hard Maple.

Ik heb de verschillende delen uitgetekend en grof op maat gezaagd en geschaafd. Daarna heb ik het hout een aantal dagen laten liggen zodat de spanningen enigzins uit het hout zouden zijn.

Daarna ben ik begonnen met het belangrijkste en spannendste deel van het werkstuk: de binnenkant van het deksel. Ik heb het ontwerp deels overgenomen van het internet. Het komt van de Pennsylvania Spice Box van Steve Latta. Ik heb geprobeerd om zelf met een mooi ontwerp te komen waar ik de initialen van de bruid en de bruidegom en de trouwdatum in kan verwerken. Helaas was niets zo mooi als het ontwerp van Steve. Vandaar dat ik daar voor gekozen heb.

Inleggen 1.jpg
Alles klaargelegd en klaar voor de start.

Inleggen 2.jpg
Eerst de tekening grof opgezet en de letters overtekenen. Ik heb hier gekozen voor Lucida Handwriting als lettertype.

Inleggen 3.jpg
Letters zijn gelukt, nu over naar het inkrassen van het hout

Inleggen 4.jpg
Inleggen 5.jpg
Het begin is gemaakt

Inleggen 7.jpg
En na een dagje krassen is het geheel klaar voor het inleggen

Inleggen 9.jpg
Het inleggen doe ik met esdoornfineer.

Inleggen 10.jpg
Dan zijn de bolletjes aan de beurt. Ook deze zijn van esdoorn gemaakt. Deze maten zijn niet makkelijk in de handel verkrijgbaar, dus heb ze gemaakt op de draaibank. De bolletjes tussen de cijfers zijn 3 mm in diameter. De boletjes die tussen de initialen van de bruid en bruidegom komen zijn 2 mm.

Inleggen 11.jpg
Dan zijn toch echt de letters en cijfers aan de beurt. Hier zag ik wel een beetje tegenop vanwege de korte bochten in het fineer. Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen heb ik het de fineerstrips een paar uur onder water gelegd. Ook heb ik mallen gemaakt door spijkertjes in een stuk hout te slaan.
Eerst heb ik de spijkertjes omwikkeld met plakband om roestvorming te voorkomen. Daarna heb ik de vochtige fineerstrips in de vorm van de mallen gebogen en een nacht laten drogen.

Inleggen 12.jpg
Dit werkt achteraf uitstekend. Op deze foto is het paneel bijna klaar.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Nu het paneel klaar is, kan ik beginnen met de kist.
Ik heb het ingelegde paneel aan de achterkant gefineerd met esdoorn burl fineer. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt. Met de zijkanten van de kist gereed is dit het ongelijmde resultaat:

Kist 1.jpg

Kist 2.jpg
Dat past prima, dus kan er gelijmd worden. En onder het motto: 'Je kunt nooit genoeg lijmklemmen hebben' heb ik er maar veel lijmtangen bij gebruikt.

Kist 3.jpg
Daarna kon het deksel van de bodem gezaagd worden en kon ik beginnen aan het inboren van de scharnieren. Op deze foto is dit al voltooid.

Kist 4.jpg
Even checken of ze passen :D

Kist 5.jpg
Ik wil ook een aantal magneten in de kist verwerken. Deze zal ik wegwerken onder esdoorn.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
In de kist komt natuurlijk ook een vakverdeling voor de verschillende theesoorten. Omdat het een zeer persoonlijk kado is geworden kan ik mij voorstellen dat in de toekomst de kist niet meer als theekist gebruikt zal worden. Daarom heb ik er voor gekozen om de vakverdeling los in de kist te plaatsen.

Vakverdeling 1.jpg
De delen voor de vakverdeling heb ik hier grof uitgetekend. Ook deze delen heb ik eerst grof op maat gezaagd en daarna een aantal dagen laten rusten.

Vakverdeling 2.jpg
Met behulp van mijn futselplank heb ik de verschillende delen op maat gemaakt en kan er gelijmd worden. Voor de hoeken van de vakverdeling heb ik gekozen voor de zelfde methode als de kist zelf om het toch een geheel te maken.

Toen ook de vakverdeling klaar was heb ik mij kunnen toeleggen op de laatste dingen. Bijvoorbeeld het inleggen van het esdoorn over de magneten.

Afwerking 1.jpg
Eerst bekijken welke maat de juiste zal zijn. Dit moet natuurlijk wel in verhouding zijn allemaal.

Afwerking 2.jpg
Met de futselpank het esdoorn op maat gemaakt. Wat werkt zo'n futselplank toch fijn!

Afwerking 3.jpg
Hier zijn de esdoornstukjes gelijmd.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Toen werd het tijd voor de afwerking.

Afwerking 4.jpg
Hier nog een foto voor het afwerken. Voor de afwerking heb ik gekozen voor Osmo Hard Wax Zijdemat.

Het Resultaat:

Resultaat 1.jpg

Resultaat 2.jpg

Resultaat 3.jpg

Resultaat 4.jpg

Resultaat 5.jpg

Resultaat 6.jpg
De Achterzijde

Resultaat 7.jpg
Een close-up van de hoekverbindingen.

Resultaat 8.jpg
Een close-up van één van de scharnieren.

Resultaat 9.jpg
De achterzijde van de kist met het deksel geopend. Het lijkt op deze foto dat de theezakjes er wat ruim in zitten. Dit komt omdat wij er theezakjes in hebben gedaan van een ander merk dan de bruid en bruidegom vaak drinken. Die theezakjes zijn groter.

Al met al was het een bijzonder leerzaam project en ook erg mooi om dit voor mijn broer en zijn vrouw te mogen maken. Ze waren er zeer blij mee en ik denk dat ik in de toekomst wat vaker thee dan koffie bij ze ga drinken ;-)

Groet, René
 
P

Pel

Guest
Heb met open mond, en af en toe vergeten adem te halen hier naar gekeken, dit is wat je noemt vakmanschap is meesterschap. vraag, waar zijn de scharniertjes te koop, en hoe heten ze?

Groet pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zeer mooi kistje met prachtige details! Is het hout geschuurd voordat je de olie opbracht? Hoeveel lagen? Ik werk zelf erg graag met de hardwax maar krijg die glans toch niet zo mooi als jij hier op dit kistje hebt gekregen.
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Jonge_ jonge . Dat is net wat de andere al schreven, dat is een verrekt mooi kistje.
En goed dat je de binnenkant los er in héb gezet, daar is over nagedacht.

Gr. Gerry
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Allen heel erg bedankt voor de positieve reacties! Doet me goed dat het zo gewaardeerd wordt.

@ Pel:
De scharnieren heb ik gekocht bij Baptist. Ze gaan onder de naam "Box Scharnieren". Je kunt ze hier vinden.

@ Willems Ontwerp:
Het hout is inderdaad geschuurd voor ik de olie heb opgebracht. Ik heb de grote delen met een excentrische schuurmachine geschuurd tot korrel 240. De kleine, ronde delen met de hand met 600.
Ik heb gemerkt dat de verschillende houtsoorten verschillend reageren op deze olie. Ik heb op dit kistje twee lagen aangebracht. Eerst ruim opbrengen en dan wachten totdat het een beetje sticky wordt. Dan goed en snel poetsen met een droge, schone doek. Ik heb tussen aanbrengen en uitpoetsen ongeveer een kwartier, twintig minuten gewacht.

Groet, René
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Dat is een mooie kist geworden.
Die techniek van het inleggen wil ik ook nog eens proberen.
Heb je nog overwogen om de vakken schuin te maken zodat de zakjes beter leesbaar zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.