Jet JML 1014 versus Jet JWL 1015vs

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik loop al enig tijd mijn kans af te wachten voor een draaibank en sta nu voor het volgende dillemma:

De Jet JML1014 is een uitlopend model en wordt hier aangeboden voor €352,- ( uiteraard zijn mijn prijzen in kronen , maar euro's ie overzichtelijker voor de meeste lezers)
De verkoper heeft nog een verlengstuk wat € 97,- kost.

De 1014 heeft 6 snelheden, en standaard 1"x8 draad, en wordt geleverd met adapter naar M33. Omdat je dikker gaat vermoed ik dat het een bus met buiten en binnendraad is, dus zal je niet verder van het huis afkomen.

Die €352,- vind ik eigenlijk een mooi bedrag, maar uiteraard verkoopt dezelfde tent ook de JWL 1015vs.
Die komt op €578,-

Voordeel van de 1015 vs is uiteraard de variabele snelheid en de inch langer bed. Verder schijnt het bed wat breder te zijn. Het lijkt erop dat de 1015 met 'echt' M33 geleveverd wordt. Dus zonder adapter.

Veschil is dus € 226,- ( en dat zijn weer een hoop beitels of een chuck of ander lekkers)

Indien ik het verlengbed zou willen bij de 1014 zou ik dat direct moeten meebestellen, want voor zover ik begrijp wordt die niet meer gemaakt.
Dat laatste valt mij erg tegen, omdat de 1014 in 2006 op de markt is gekomen, dus stopt Jet wel erg snel met hulpstukken voor zijn draaibanken.
Als ik de 1015 zou nemen zou ik het verlengbed later bij kunnen kopen, want dat is natuurlijk ( of hopelijk) nog wel enkele jaren leverbaar. Maar goed dan heb ik wel de tijd om te zien of ik wel een verlengbed eigenlijk wel nodig ga hebben. Ik heb geen idee welke kant het houtdraaien om zal gaan.

Een frequentieregelaar inbouwen in de 1014 gaat mij wel lukken als ik die ter zijner tijd noodzakelijk acht, maar uiteraard zitten daar ook kosten aan verbonden. ( ik heb daarin hulp en wellicht korting)

Aanbieding van de 1014 loopt tot eind deze maand en zolang de voorraad strekt, dus het is ofwel nu toehapen, of rustig wachten en over een tijdje de 1015 aanschaffen. ( of de laatste vergelijken met de record o.i.d.)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Persoonlijk zou ik voor de 1015 gaan vanwege de variabele snelheidsregeling en de M33 draad. Elk verloop of aanpassing is altijd weer een bron van speling en/of onnauwkeurigheid.
Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Succes en wijsheid met je besluit.
We zullen het eerstdaags hier wel lezen en zien.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een paar opmerkingen:

1) je adapter kan ook best langer zijn, als ik google zie ik verschillende modellen, dus als je dat belangrijk vind, kijk dan eerst even goed wat je krijgt.
2) de 1014 heeft een 1-fase 220V motor. Daar een frequentieregelaar aan hangen is niet zo eenvoudig als het lijkt, want de meeste (goedkope) frequentieregelaars zijn voor driefasen motoren. Vraag dat vooral even na bij degenen die je mogelijk gaan helpen!

Maar de belangrijkste vraag is: wat wil je gaan draaien?

Als het alleen balpennen en honinglepeltjes zijn, dan voldoet een 1014 ruimschoots. Als je je ook in schaaltjes e.d. wil verdiepen, dan zou ik de stap naar 1015 overslaan, even doorsparen en een net iets grotere kopen (klasse Midi 350 FU, met 750W motor en echte frequentieregelaar, centerhoogte 175 mm) of voor een gebruikte kijken. Vooral die
750W motor maakt een wereld van verschil t.o.v. de 375 W in de 2 kleine Jet draaibanken. Het Jet equivalent is dan de 1221VS, geloof ik.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Even een korte reactie van mij, hopelijk later meer tijd om te reageren.

Ik draai zelf pennen en zou werkelijk gek worden zonder Variabele snelheid. Onmisbaar in mijn ogen in deze discipline.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik draai mijn pennen op een snelheid. Alleen ebbenhout en letterhout wissel ik van toerental.Ik zou nooit meer een draaibank zonder electronische regeling kopen. Toch kan je ook bij een variabele snelheid de riem moeten omleggen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heren bedankt.

Conclusie is toch wel dat een variabele snelheid aan te bevelen is.
Dat i.c.m. het verloop naar M33 laat ik de 1014 lekker bij de dealer liggen.
Die was in de aanbieding, en dan gaan je handen jeuken. Gelukkig heb ik jullie voor raad:D

Wat het dan wel wordt, weet ik nog niet. Ofwel de 1015vs, of misschien wel meteen een stap groter, geen idee. Ik ga nu de winter tegemoed, kans is groot dat ik pas daarna beslis. Ik heb nog een aantal klussen die af moeten, en als er sneeuw ligt heb ik toch weinig tijd voor spelen met hout.

@Jurriaan: bedankt voor de tip van 1 fase 230V. Dat had ik over het hoofd gezien. Frequentieregelaar daavoor is inderdaad een ander verhaal, en vooral duuuuuuur. Dan kan ik inderdaad beter meteen een andere draaibank nemen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik draai mijn pennen op een snelheid. Alleen ebbenhout en letterhout wissel ik van toerental.Ik zou nooit meer een draaibank zonder electronische regeling kopen. Toch kan je ook bij een variabele snelheid de riem moeten omleggen.

Ga je niet naar een lagere snelheid bij het schuren, finishen en/of polijsten Wim?
 

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
ik heb een vraagje over het draaien van pennen, jullie hebben het erover dat de variabele snelheid daarbij erg belangrijk is, kun je me ook uitleggen waarom, en ook met het schuren van werkstukken
ik hoop op reactie's op mijn vraag
groetjes WoodyBear
 

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
Beste Houtdraaifreaks, ik heb een vraagje v.w.b. de variabele snelheid van een draaibank, Hoe belangrijk is dat? en als ik het goed begrijp echt noodzakelijk bij het eventueel draaien van pennen en ook het bij het schuren mits ik alles natuurlijk goed begrijp, kunnen jullie me misschien daar mee verder helpen? ik ben erg benieuwd naar de reacties, tot op heden nog niets gehoord maar ik hoop snel wel wat te horen
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Beste Houtdraaifreaks, ik heb een vraagje v.w.b. de variabele snelheid van een draaibank, Hoe belangrijk is dat? en als ik het goed begrijp echt noodzakelijk bij het eventueel draaien van pennen en ook het bij het schuren mits ik alles natuurlijk goed begrijp, kunnen jullie me misschien daar mee verder helpen? ik ben erg benieuwd naar de reacties, tot op heden nog niets gehoord maar ik hoop snel wel wat te horen

Hoi Woodybear,

Variabele snelheid kan op 2 manieren. Het wisselen van een riem naar een andere poelie of middels een frequentieregelaar. Bij verschillende bewerkingen wil je je draaibank op andere snelheden laten lopen. Bij het draaien op hoge snelheid, bij het schuren op een lagere snelheid (anders is het schuurpapier zo op), bij bv schroefdraadsnijden een nog lager toerental en bij olien of lakken op een nog lager toerental.... Bij kleinere werkstukken kan je je dan meestal wel redden met het omleggen van een riem op de draaibank. Bij grotere werkstukken is het vaak handig om op een laag toerental te beginnen en de snelheid langzaam op te voeren. Maar het went heel snel. Als je eenmaal een variabele toerentalregeling hebt wil je niet anders meer... Sorry Iemen, dat we even je topic kraken...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Aan de andere kant, als je een draaibank hebt waarbij het omleggen een fluitje van een cent is, mis je zo'n vario ook niet heel echt. Alleen het tijdens het draaien stapsgewijs de snelheid opvoeren is met een machine met poelies wat minder handig...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Lemen er zijn twee tegenstrijdige dingen hier waar jij over moet beslissen voor wat het belangrijkste voor jou is, namelijk PK en Euros met betrekking of elektronische reparaties die je moet betalen waneer dat spul de geest geeft.

Ik heb de Jet 1014 en gebruik hem nauwelijks, niet omdat het niet goed werkt, maar voor het gebrek aan kracht, een half Chinese paarde kracht doet niet veel meer dan pennen en flessen stoppers , maar daar tegenover staat dat het een machientje is dat al heel wat jaartjes oud is en nog steeds goed werkt, lagers en riem kunnen makkelijk vernieuwd worden, zelfs de motor kan verwisseld worden met een andere die dan wel lager zal moeten hangen.

Ik heb ook een Delta 46-460 die variabele snelheid heeft met drie trappen voor de totale snelheid van 300 tot 4000 toeren en het heeft wel een volle paardenkracht, maar Ik moet wel bijna evenveel keren de riem verleggen als met de Jet 1014, vooral als Ik b.v. dingen zoals kleine vogelhuisjes draai, laagste stap voor het boren met grotere forstner boren en dan de hogere stap voor het dak en het huis zelf, en dan de hoogste stap voor het draaien van het stokje waar het vogeltje op kan zitten, zo het verzetten van de riem maakt voor mij persoonlijk geen reden om of de ene of de andere bank te kopen, maar wel de kracht van de motor, en Ik hoop dat het electronisch gedeelte het niet begeeft (maar Ik weet dat dat niet zolang meegaat als de mechanische bank zoals de 1014 :eek:)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ander nadeel is dat ie geen M33 heeft maar zo'n inch-ding.

Overigens als je de test kijkt die op de site van Delta staat http://www.deltamachinery.com/downloads/publications/2012_Tool_Guide_Fine_Woodworking.pdf
Dan is hij daar vergeleken met de o.a. de Jet JWL1220 die had 0,75Pk. De nieuwere Jet JWL 1221 en JWL1221VS hebben nu ook 1PK.
Wordt het verschil tussen die twee vermoedelijk een stuk kleiner.

Je bent veel kans beter met de Jet, niet dat de Delta slechter is, of de Jet beter, maar Delta is enkele keren verandert in vrij korte tijd van eigenaar, en daardoor zijn er verschillende problemen ontstaan, zoals geen of slechte service en onderdelen slecht of niet aan te komen.

Nou met meeste van de onderdelen, dat zijn normale dingen, zoals lagers en riem, het probleem komt te boven waneer je in het elektronische gedeelte problemen krijgt, en er zijn verschillende keren geschreven over dat de schakelaars niet meer werken,
beter gezegd hij werkt niet meer, voor meeste mensen is dat gedeelte buiten hun kennis en als je dan geen service kun vinden ben je niet blij met je bank al was hij nog zo goed.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.