Verschil tussen de diverse merken bovenfrezen?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's een goeie o'peatey, mooie tussenmaat waarmee je alles kan doen en een schappelijke prijs.
Hij wordt geleverd met standaard 12mm en een 1/2 inch spantang dus ik zou nog een 8 mm erbij bestellen.
Op de site van Triton staat dat er ook een 6mm spantang bij zit dus ik denk dat toolstation dat vergeten heeft.
Deze of de 1400 watt zou voor mij ook prima zijn voor onder de tafel want over m'n Metabo ben ik niet tevreden.
Vooral onder de tafel is het zo'n gedoe met diepteinstelling en freesjes wisselen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb ook een Pof 1200, ben er best tevreden over. Ik zou wel de Pof1400 kopen dan, die is nauwkeuriger in te stellen op diepte.

Een betere frees is voor mij geen prioriteit, gebruik 'm daarvoor veel te weinig.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Het bevreemd mij wel dat de lichtste Triton frees word geleverd met spantangen voor de grootste asmaten w.b.t. bovenfrezen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb ook een Pof 1200, ben er best tevreden over. Ik zou wel de Pof1400 kopen dan, die is nauwkeuriger in te stellen op diepte.

Een betere frees is voor mij geen prioriteit, gebruik 'm daarvoor veel te weinig.

Ik ben ook aan het overwegen zo'n bovenfrees te kopen dus dat is goed dat je die opmerking maakt.
Kwam je daar later achter dat de 1400 preciezer is dan de 1200?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het is niet de werking die preciezer is, het is het feit dat er op de 1400 een freesdieptefijninstelling zit, wat bij de 1200 niet zo is.

Verder is de werking van beide frezen hetzelfde, maar heb je nog net wat meer vermogen op de 1400
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het bevreemd mij wel dat de lichtste Triton frees word geleverd met spantangen voor de grootste asmaten w.b.t. bovenfrezen.

Het is een Australische conceptie en ook sterk gericht naar de US markt.
Daar kennen ze de handige 8mm frees niet zoals hier geloof ik, het is ofwel 12,7mm of iets dicht bij de 6mm. De meeste modellen daar, ook de lichte hebben standaard de twee maten.
Hier is de 12mm gereserveerd voor zeer zwaar freeswerk, iets wat de machines vanaf 1400W amper aankunnen.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Het is een Australische conceptie en ook sterk gericht naar de US markt.
Daar kennen ze de handige 8mm frees niet zoals hier geloof ik, het is ofwel 12,7mm of iets dicht bij de 6mm. De meeste modellen daar, ook de lichte hebben standaard de twee maten.
Hier is de 12mm gereserveerd voor zeer zwaar freeswerk, iets wat de machines vanaf 1400W amper aankunnen.
Tja als ze idd geen maat hebben tussen 1/2 en 1/4, zal 1/4 af en toe wel iets te kort schieten.

Duidelijk w.m.b.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
De Triton 2400 watt werd mij geleverd met 12mm en 1/2" spantangen. Ik heb er een 8 mm bijbesteld omdat de meeste van mijn frezen 8 mm zijn. Die spantang kostte ook weer iets van 40 euro, relatief best heel veel dus, maar de uitvoering ervan is zeer solide.
Het is een fijne machine voor onder de freestafel, is ook relatief stil vergeleken met de kleinere freesmachines die ik heb, maar het ziet er met dat oranje plastic uit als een speelgoed geval - niet als de serieuze freesmachine die het wel is.....!
 

dikb

Nieuw lid
27 jan 2015
16
0
Ik heb het genot gehad om met een PowerPlusTools bovenfrees te werken, omdat mijn eigen Makita 100km verderop lag. Een ervaring om snel te vergeten.... Veel te veel toeren en het hoofdlager gaf nare bijgeluiden.

Ik zou liever voor 200 euro een tweedehands topmerk aanschaffen dan een nieuwe frees kopen.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Om hier even op in te pikken, ik heb me een Triton TRA001 besteld om in te bouwen in een freestafel met optioneel nog de 8mm spantang.
Welke types frezen zijn een must-have, en welke merken zijn goed? Festool en CMT zijn nogal aan de prijs.
iemand ervaring met de kits van ecotools?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Om hier even op in te pikken, ik heb me een Triton TRA001 besteld om in te bouwen in een freestafel met optioneel nog de 8mm spantang.
Welke types frezen zijn een must-have, en welke merken zijn goed? Festool en CMT zijn nogal aan de prijs.
iemand ervaring met de kits van ecotools?

De freesjes van ecotools zijn goed, maar niet beter dan de standaard freessetjes die je in de bouwmarkten kan kopen.

CMT zijn ZEER degelijke freesjes, onverslijtbaar.

Met de festool freesjes heb ik geen ervaring.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om hier even op in te pikken, ik heb me een Triton TRA001 besteld om in te bouwen in een freestafel met optioneel nog de 8mm spantang.
Welke types frezen zijn een must-have, en welke merken zijn goed? Festool en CMT zijn nogal aan de prijs.
iemand ervaring met de kits van ecotools?

Als je een triton hebt besteld dan krijg je ook spantangen in inches.
Ik heb vroeger wel in fine woodworking gezien dat de Amerikaanse markt heel groot is met veel meer keuze in frezen.
Die mening hebben ook verschillende mensen op het forum.
Wellicht als je iets speciaals zoekt om ook daar 'ns te kijken?
Ik kocht zelf van die uitgebreide sets van wisvo tools hier in Nederland, die kosten niet veel en k heb ze oa gebruikt in kersen, peren en esdoorn dus niet slecht lijkt me.
Veel van die profielfrezen gebruiken mensen niet heel vaak en dan hoeft het geen duur merk te zijn.
Spiraalfrezen bijv die vaak gebruikt worden die zou ik dan wel van bijv CMT kopen maar alleen als je ze vaak gebruikt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Begin met een set van Ecotools, diverse diameters, rondingen en hoeken. Als je er daarvan dan enkele snel verslijt kan je die vervangen door een CMT bijvoorbeeld.
Maar de kwaliteit van ecotools is toch wel verrassend goed, 5-10 keer goedkoper dan CMT en toch gaat een CMT nooit 5-10 keer langer mee.
Ik heb er van ecotools die door nagels gegaan zijn zonder breuk, en van CMT die afbrokkelen als je ernaar kijkt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ook ik deel de mening dat je prima goedkope freesjes kunt gebruiken. Er kunnen kleine randjes blijven staan. Dat is weer meer werk. Toch zit er wel degelijk kwaliteitsverschil tussen de frezen. Kwaliteit hm. en kwaliteit slijpwerk (niet de scherpte)
Je zal de verschillen merken bij extreem werk. Ga met dik hpl beplakt spaanplaat maar eens een groef frezen van een mm of zes. De goedkope freesjes breken snel op de overgang hpl spaanplaat (zelf meegemaakt).
Voor de meeste toepassingen zal ook ik eerst een goedkope variant proberen.
 

PBT

Actieve deelnemer
met de rechte freesjes zonder lager van ecotools heb ook ik zeer goede ervaringen. Enkel de freesjes met lager van eco zijn niet denderend, het freesgedeelte is goed, de lagers zijn veel minder goed. Maar voor "af-en-toe" gebruik méér dan goed.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Onthou één ding als je met freezen begint;
frees je werk in een paar ritten dus niet teveel mm per keer en als je bijna op maat bent dan de laatste 0.2/0,5 mm doen en dan krijg je altijd een mooi glad profiel ook met goedkope freezen.
En werken op een tafel is veel prettiger en stabieler dan uit de hand, vooral aan het begin en het einde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.