En nog een peddel - in aanbouw

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Na een behoorlijk aantal peddels in elkaar te hebben gezet (in de schuur hangen er nog meer) - beaver tails, otter tails, Passamaquoddy's, Sugar Islands - denk ik nu te weten hoe ik mijn eigen gebruikspeddel wil hebben, qua vorm en qua opbouw.
verzameling_lzn.jpg

Een Sugar Island met een Passamaquoddy grip zodat je er met gemak een Canadese slag of Northwoods slag mee kan uitvoeren.
Dus van het weekend hout gezaagd en geschaafd en in elkaar gelijmd:
_7130006_lzn.jpg

Blad bestaat uit plankjes kwartiers gezaagd yellow cedar en dunne strips (3 mm) Amerikaans noten:
_7140016_lzn.jpg

Grip uit Amerikaans kersen:
_7140015_lzn.jpg

En de steel uit een kern van Amerikaans linden (basswood) en strips moerasessen.
Er komt nog een 'spline' van essen in de tip van het blad (5 mm dik, gleuf frezen met de bovenfrees).

Volgende stappen: spline aanbrengen, vorm uitzagen op de lintzaag, en vervolgens met schaaf en spookschaaf blad, grip en steel in vorm brengen. Wordt (hopelijk) vervolgd.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nice! Die ga ik volgen. Ik zou heel graag zelf een canadese kano gaan bouwen maar dan moet ik daar eerste een schuur voor bouwen want de huidige is te klein (5m lang).

Lijm je de boel trouwens met epoxy aan elkaar of gewoon D4 houtlijm?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, geen houtlijm - gewoon epoxy, de langzaam uithardende variant. In mijn geval Bison Professional. Klassiek is overigens om gelamineerde peddels met resorcinol-lijm te plakken. Van de moderne lijmen zijn epoxies het best bestand tegen langdurige invloed van water, zuurstof en UV licht. Polyurethaanlijmen hebben een duidelijk minder lange levensduur en zijn ook op termijn gevoeliger voor water.

Je zou met een solokanootje kunnen beginnen. 12 voet past op zich in een schuur van 5 meter...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Frezen van de sleuf voor de spline (om het uiteinde van het peddelblad beter te beschermen tegen beschadigingen en inwerking van water) op de WoodRat. WoodRat moet hoger gezet worden dan de standaardbevestiging aan de muur, omdat de peddel er anders niet onder past.

Photo 17-07-15 15 46 27-small.jpg

Photo 17-07-15 15 46 47-small.jpg

Spline ingelijmd

Photo 17-07-15 21 51 18-small.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Blad in vorm brengen met schaaf en - daarna - spookschaaf. Vervolgens afwerken met de Festool random orbital sander.

Photo 18-07-15 14 46 00-small.jpg

Photo 18-07-15 14 46 18-small.jpg

Zo ook grip en steel. De grip had ik hier al eerder gedaan - inkepen op de lintzaag, daarna vormen met de spookschaven.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dank. Je blijft overigens steeds tegen kleine 'onvolkomenheden' aanlopen bij dit soort handwerk. Ook nu ben ik nog niet 100% tevreden, hoewel dit waarschijnlijk wel voorlopig de laatste peddel is die ik voor mezelf maak. Nu maar eens voor iemand anders? ;-)

De vorige was veel fraaier om te zien - de strips yellow cedar waren noodgedwongen dosse gezaagd en vertonen dus een vlamtekening, maar daardoor was het blad met goed fatsoen, dus zonder uitbreeksels, niet dun genoeg te schaven en werd dus te zwaar, en de grip was van boven toch te plat - ik had na eerdere slechte ervaringen geen verdikkingsstukje meer op de steel gelijmd bij de grip. Dat heb ik nu opgelost door een plankje over de hele breedte van de grip te lijmen - minder fraai, maar veel effectiever in het bereiken van de juiste vorm van de greep. De belangrijkste onvolkomenheid in deze peddel is dat de greep net onder het 'handvat' iets te abrupt verjongt - geen functioneel probleem, maar iets minder fraai.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik vind het een mooie peddel.
Wat is BLO?
Worden dit soort peddels niet vaak van een laag glasweefsel+epoxy voorzien? Waarom zou je dit wel/niet doen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi gemaakt!
Is er nog een voordeel aan het handvat dat deze zo lang breed blijft?

Ja. Deze handgreepvorm is meer geschikt voor een Canadese slag of Northwoods slag, waarbij de peddel min of meer horizontaal in het water wordt teruggehaald, en de stand van het blad de koerscorrectie bepaalt - een betere voorwaartse slag dan de J-slag. Omdat bij deze slag bij de terughaal de peddel vlak ligt en op de plek van onderhand roteert is het handiger om de peddel met de bovenhand niet bovenop, maar op de zijkant vast te pakken - wat je beginners vaak ook ziet doen, maar dan foutief, omdat het bij een normale voorwaartse slag juist niet zinvol is...

Zoek maar eens op Canadian stroke, of Northwoods stroke in combinatie met Becky Mason, voor voorbeeldfilmpjes.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vind het een mooie peddel.
Wat is BLO?
Boiled Linseed Oil - gekookte (feitelijk van siccatief voorziene) lijnolie.
Worden dit soort peddels niet vaak van een laag glasweefsel+epoxy voorzien? Waarom zou je dit wel/niet doen?
Ja. door fabrikanten die er van uit gaan dat de gemiddelde koper erg onvoorzichtig met zijn peddel omgaat. Glasvezel/epoxy is voor de functionaliteit van een peddelblad niet nodig (een houten blad is stijf en sterk genoeg) en maakt hem dus alleen maar zwaarder. Wel beschermt zo'n afwerking het blad tegen ruw gebruik, stoten, en indringen van water bij verwaarlozing. Als je een beetje zorgvuldig met je materiaal omgaat, en lakbeschadigingen op tijd bijwerkt is zo'n pantser echter helemaal niet nodig. Bovendien, als je je eigen peddels maakt is een afgeschreven peddel geen hele grote kostenpost - er zit gemiddeld voor 30 euro materiaal in en voor 100-200 euro arbeidsloon en overhead. Dat geldt ook voor een (goeie) peddel die je in de winkel koopt - en daar is het materiaal nog goedkoper omdat dat groot wordt ingekocht. Die peddel van 150 euro kost derhalve 1-2 tientjes aan materiaal, wholesale. Als het dat al haalt.
 

steffen

Nieuw lid
5 jul 2013
12
0
ahja, interessant! Ik heb toevallig vorig jaar een week gekanood in zweden, daar kregen we een minder luxe peddeltje mee ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.