cycloon stofafzuiging trekt vacuum

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Dat isbij mij ook het probleem geweest, niks paste goed op elkaar, echt lang aan het klooien geweest.
uiteindelijk is het gelukt met wat standaard pvc spul, een y verloop van festool en een 50mm verleng ding van stihl en nog wat prul.
Een beter advies dan maar wat rotzooien kan ik je niet geven.
vriend van mij heeft wat kunststof ringen gedraaid, dat is mooi natuurlijk.
 

VanLeijen

Nieuw lid
9 mrt 2020
1
0
Beste lezers,

Ik zit met eenzelfde soort uitdaging als hier beschreven en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/ van advies kunnen voorzien.

Bijgaand een voorbeeld van een soortgelijke houtmot afzuiger die ik in mijn werkplaats heb staan. Deze wil ik graag gebruiken voor het afzuigen van houtmot tijdens het werken met mijn radiaalzaag, cirkelzaag, invalzaag, bandschuurmachine, bovenfrees etc.

Zoals jullie weten is de doorsnede van de flexibele buis die hierbij zit 100mm. Deze moet ik dus verkleinen om hem aan te kunnen sluiten op mijn machines. Zodra ik een verkleiner hierop zet zuigt hij bijna niks meer aan en klinkt het alsof de machine inderdaad vacuüm zuigt. Hoe kan ik dit oplossen met behoud van deze machine? Ik hoopte ook dat als ik er een dunnere slang aan zou zetten met een verloop dat de machine harder ging aanzuigen.

Er zijn webshops waar ze dergelijke verkleiners/verlopen/adapters verkopen. Bijvoorbeeld: [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.kippersrijssen.nl/adapter-voor-slangen
[/FONT]

Alvast hartelijk dank en groet van Pieter
Houtmot afzuiger.jpg
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dit zijn zogenaamde hoog volume lage druk afzuigmachines. Een kleine slang gaat niet werken met deze machine. Wat je nodig hebt is een (normale) (bouw)stofzuiger. Liefst eentje met geïntegreerd stopcontact die gelijk aangaat als je je machine aanzet.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Twee dingen zijn belangrijk
a) de vernauwing moet vlak bij je machine zitten
b) de verjonging moet zeer geleidelijk verlopen de de meeste verloop adapter zijn veel te stijl
een mooie verjonging verloop heel geleidelijk zonder hoeken of riggels die weerstand opleveren het verloop moet mistend over een lengte twee keer het diameter zijn drie keer is nog beter

zoiets bv verloop.jpg
.
Maar inderdaat: kleine machines werken met dunne slangen en die vragen een zuiger die een groot
druk verschil opwekken zoals de werkplaatszuigers van Festool.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het is geen wonder dat je vat onder vacuum komt te staan, je zuigt met een dikke slang en dan verwacht dat de lucht net zo snel door die dunne an heel lange slang komt.

Ik heb een Dust Deputy en die werk fijn, maar Ik gebruik dezelfde slangen maten voor beide kanten en ook niet extra lang.

Ik heb een 20 liter emmer waar mijn druivensap in komt (maak mijn wijn) gebruikt om de cyclone op vast te schroeven, maar kan best een grotere ton gebruiken met geen nare gevolgen zoals te zien is in de derde foto.

cyclone setup.jpg Dust deputy.jpg cyclone.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.