Inrichten nieuwe werkplaats en bouw werkbank

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Mooi zeg! En die bladen.... Een beetje extra massa is nooit vervelend.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Inderdaad, ik moest er ook meteen aan denken, je bent me voor.:)

Ach Ferdy, door jouw blunder gaan wij weer denken dat we alles beter kennen.;)

Haha ja dat snap ik Willem, dat heb ik ook altijd tot ik zelf weer zoiets stoms doe. :p

Ik vind die kleur groen echt super !!

Dat gaat een fijne werkplaats worden zo.

Ik vind het zelf ook niet misstaan, bedankt!

Mooi zeg! En die bladen.... Een beetje extra massa is nooit vervelend.

Massa genoeg nu voor de afkortzaag, beter teveel dan te weinig. :rolleyes:


Ik stoei nu alleen nog een beetje met de afzuiging, heb een cycloon liggen dus daar moet ik nog wat van bouwen. Zoek nog goedkope slang die op de afkortzaag past en straks op de freesmodule. Ook wil ik de Dewalt DWE7491 aanschaffen voor het werkeiland in het midden. Ook daar nog iets verzinnen voor de afzuiging.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Woensdag avond rond 23:00 uur heb ik de rolgeleiders besteld uit Duitsland, tot mijn verbazing zat er vandaag al een briefje van die geel-rode bezorgdienst in de bus dat er niemand thuis was. Op internet aangegeven dat ze hem bij een pick-up point hier in de buurt droppen, kan ik ze hopelijk morgen al ophalen!

Op het werk nog wel een mooi pakketje van Masave binnengekregen om de houtvoorraad wat aan te vullen. Pink Ivory & African Blackwood. Er liggen ook nog aardige stukken Mahonie en Esdoorn. Eerst de werkplaats afmaken en dan wil ik een aantal snijplanken maken. ;)

IMG_8983.jpg
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zojuist de rolgeleiders opgehaald, ik ben er tot nu toe erg over te spreken. Zijn voorzien van zelfsluiting en kan de geleiders nergens op speling betrappen en lopen soepel. Dus ik bestel ze voortaan in Duitsland. :D
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Eerste lade is gemaakt! Heb er eerst een gemaakt en nu dit past kan ik de rest achter elkaar maken.

IMG_9004.jpgz

Eerst alles gefreesd.

IMG_9008.jpg

Vervolgens verlijmd, hier zie je de verbinding duidelijk.

IMG_9010.jpg

Een tengel op dikte geschaafd om de geleider te bevestigen.

IMG_9012.jpg

De lade gemonteerd.

IMG_9011.jpg

En uitgeschoven! Wel zo prettig dat je ze helemaal uit kunt schuiven.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
En daar zijn we weer, de lades zijn gemonteerd. De fronten wil ik van eiken maken. Ik heb op Marktplaats 30m2 massief eiken vloer gescoord voor €75,00. Moet hem er over drie weken alleen nog even uit gaan halen. Ik heb verder nog wat eiken planken liggen om ook een stootlijst om het blad te maken. :p

IMG_9025.jpg

En nog even stoer doen voor de foto..

IMG_9026.jpg

Dit wordt wel heel fijn opbergen omdat het uit het zicht is, en binnen handbereik. Nog even nadenken wat ik er allemaal in ga zetten.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
dat ophangsysteem aan de muur, is dat een 'simpel' schuin gezaagde lat bevestigd waaraan je andere zaken ophangt met ook een schuin afgezaagde lat eraan bevestigd? (als je begrijpt wat ik bedoel)
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
dat ophangsysteem aan de muur, is dat een 'simpel' schuin gezaagde lat bevestigd waaraan je andere zaken ophangt met ook een schuin afgezaagde lat eraan bevestigd? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Hoi Arthur,

Jazeker, het is niet meer dan dat! Wordt 'French cleat' genoemd. Zoek maar op Google of Pinterest dan vind je legio voorbeelden.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Daar ga je veel genot van hebben :)
Zou zelf ook lades onder mijn werkbank willen plaatsen, maar heb geen idee hoe ik er best aan begin (om de lades allemaal op exact dezelfde hoogte te kunnen hangen :)
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Daar ga je veel genot van hebben :)
Zou zelf ook lades onder mijn werkbank willen plaatsen, maar heb geen idee hoe ik er best aan begin (om de lades allemaal op exact dezelfde hoogte te kunnen hangen :)

Ik merk nu al dat er echt ontzettend veel in kan, en dat is allemaal uit het zicht. Dat werkt wel prettig en opgeruimd! Op termijn ga ik nog wel inzet bakken enzo maken om het wat beter te ordenen.

Zelf heb ik eerst in Sketchup een tekening gemaakt om de exacte afstanden te weten tussen de lades. Vervolgens heb ik hulpstukken op dikte geschaafd en de lades tijdens de montage gewoon 'gestapeld'. Ik kan er bij de volgende werkbank eventueel wel een filmpje van maken, maar dat kan nog wel even duren voor ik daar aan toe kom. Momenteel erg druk met werk en studie dus de werkplaats is weer even op een lager pitje nu.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Wat herkenbaar zo een groene werkbank en dan van die mooie groene plaatjes achter de stopcontacten....alsof ik thuis kom :)

Wel afmaken met groene plinten he (zie bovenaan de foto)

Haha ja ik zeg altijd maar zo, beter goed gejat dan slecht bedacht! ;)

Dat groene plintje maakt het inderdaad wel af, ik heb alleen een balklaag als plafond dus dan wordt het wel onnodig veel werk. :eek:
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zoooooo lang stil geweest hier. Afgelopen tijd eerst ontzettend druk geweest met mijn studie, na de vakantie eindelijk starten aan mijn afstudeeronderzoek.

Nu heb ik vijf weken verlof om een woning compleet te verbouwen, daarnaast nog een badkamer, bij een woning alle binnendeuren en een tv-meubel maken. Voorlopig hoef ik dus niet stil te zitten. De werkplaats heb ik niet heel veel meer aan gedaan maar ik nader het punt dat er voor de projecten in de werkplaats gewerkt moet worden. Hopelijk dus komende weken de tijd om de middelste werkbank in elkaar te zetten.

Nog wel een hele fijne aanschaf gedaan, de Dewalt DWE7491. Als het spul binnenkomt ziet dat er zo uit:

IMG_9928.jpg

Vanavond deze fijne machine uitvoerig getest en er een hoop eiken doorheen gejaagd en 50mm dik mahonie, no problemo :eek:.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
.. Ik was flink wat meters eiken aan het schaven tot ik een vreemd geluid hoorde en het hout niet meer doorgevoerd werd. Machine uit, kap eraf en aanschouw de verrassing:

image.jpg

Maar ik moet komende dagen door dus onder enige stress Vaesco gebeld om 16:45 uur. Zij sturen vandaag nog nieuwe op! Morgen weer back in business dus.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Nieuwe tandwielen binnen, gemonteerd maar het werkt nog steeds niet..

Het tandwiel dat de rollen aandrijft kan vrij rond draaien. Eigenlijk moet dat zwarte onderdeel het tandwiel volgens mij vastklemmen maar dat lukt dus niet.. Wie weet er een oplossing?

image.jpg
image.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.784
933
Leeuwarden
Zoals ik het zie zijn de tanden van het andere kleinste tandwiel( naast de ketting) volledig afgesleten. Die zul je dus ook moeten vervangen....

Fons
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ehm gebruik maken van je garantie en hele ding opsturen naar dewalt? Ga je toch zelf niet aan prutsen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.