Inleg in een gitaar fretboard

Axeman

Nieuw lid
14 jun 2015
8
0
Voor een te bouwen gitaar wil ik in de toets parelmoer inleggen in dubbel trapezium vorm (zie plaatje)
Het parelmoer heeft een dikte van om en nabij de 2mm en het gaat om (hard) ebbenhout.

Mijn vraag is nu wat de beste methode is om de de uitsparingen voor het parelmoer te maken. Frezen (met een dremel?) Of (gezien de scherpe hoeken) gebruik maken van een scherp (stanley) mes, voorzichting de inkepingen maken en dan met een scherpe beitel het binnenste eruit beitelen? Iemand suggesties?

inlay.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bij www.guitarsupplies.nl is er een freesvoet voor de dremel verkrijgbaar en freesbitjes met neerwaartse spiraal. Dat laatste vooral om chipouts te vermijden.. handig is wel dat je niet eerst je fb eerst radiust en/of fret..
 

Axeman

Nieuw lid
14 jun 2015
8
0
Bij www.guitarsupplies.nl is er een freesvoet voor de dremel verkrijgbaar en freesbitjes met neerwaartse spiraal. Dat laatste vooral om chipouts te vermijden.. handig is wel dat je niet eerst je fb eerst radiust en/of fret..

Nee dat laatste was ik ook niet van plan :) Het gebruik van een dremel was ook mijn eerste gedachte. Dan komt de vraag: welk type/merk. Ze komen in veel soorten en maten en aangezien ik 'm waarschijnlijk alleen hiervoor zal gaan gebruiken wil ik er ook geen kapitaal aan uitgeven. De "budget" dremels lijken me daarentegen ook niet zo geschikt (het is ebbenhout dus hij moet wel enig vermogen hebben). Wat kan ik dan het beste aanschaffen? En hoe doe je dat met de scherpe hoeken? Beitel je die er nadien uit met een gewone beitel?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Een dremel is ook maar 150w, je moet ook niet de volle diepte in 1x willen frezen, zeker niet in ebben.. Een neppert moet ook voldoen, mits deze in de freesvoet past.. ik heb een Grizzly en die past toevallig...

wat betreft de freesjes, bulkwerk kan je natuurlijk met een grotere diameter doen..

En je gaat zo'n apparaat steeds vaker gebruiken, geloof me... ;)

Hoekjes beitel je idd uit..
 
Laatst bewerkt:

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Met dat Dremel opzetstuk heb ik al eens geprobeerd inlays te frezen, zonder succes. Wat mij betreft zit daar te weinig stabiliteit in.
Dat apparaat van guitar supplies is inderdaad een goede klik Maar een behoorlijke investering. Hieronder een foto van een geïmproviseerde versie die goed kan werken. IMG_6752_RESIZED_zps3d217e76.jpg
 

Axeman

Nieuw lid
14 jun 2015
8
0
Zoiets zocht ik maar ik kon het even niet vinden op Guitarsupplies. Ik begin me inmiddels wel af te vragen of dit het me allemaal waard is. Als ik ook dit ding nog erbij moet gaan aanschaffen ben ik alleen voor de inlay al tussen de 150,- en 200,- kwijt. Zou ik het ook niet gewoon met een normale (boven) frees kunnen doen? Die heb ik wel. Maar goed, ik wil natuurlijk wel mijn droomgitaar bouwen ;-) En "gewone" dots zijn nu eenmaal gewoon niet "HET"

Schermafdruk.jpg
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik zou het niet met zo'n lomp apparaat doen als een gewone bovenfrees . En ik denk ook niet dat het hoeft te gaan kosten wat guitarsupplies er voor vraagt. ik moet even kijken maar ik heb misschien ergens nog wel iets liggen wat ooit van een bovenfreestafeltje van dremel is geweest . Daar zit een fijnafstelling op waar je zelf hetzelfde apparast van kunt maken. Ik wil je het wel schenken op de voorwaarde dat je een mooie gitaar er mee gaat maken. Ik weet niet waar je woont, maar stuur maar een pb als je er interesse in hebt.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Coccobolo hier op dit forum maakt jigs voor gitaren daar zou je ook eens aan kunnen vragen wat voor oplossingen hij heeft. Hij heeft ook een website www.templatesandjigs.com . Hij was op de open dag van Masavehout .
Ik ben geen gitaarbouwer, maar ik bouw ook muziekinstrumenten dus het heeft mijn interesse. Ik ben alleen meerr van het unplugged werk. Dus eerder schaven dan frezen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Coccobolo hier op dit forum maakt jigs voor gitaren daar zou je ook eens aan kunnen vragen wat voor oplossingen hij heeft. Hij heeft ook een website www.templatesandjigs.com . Hij was op de open dag van Masavehout .
Ik ben geen gitaarbouwer, maar ik bouw ook muziekinstrumenten dus het heeft mijn interesse. Ik ben alleen meerr van het unplugged werk. Dus eerder schaven dan frezen.

Hij heeft ook een cnc staan.. dat gaat ws. Minder kosten.. miss kan hij het frezen voor je..

Anders os een mes en een beitel ook een plan.. het zijn tenslotte allemaal rechte lijnen
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
En wat voor statief gebruik je daar dan bij?

Het is een bfw40e. Incl het bijbehorende statief en kruistafel. Als je er op googled, dan vind je de typenummers vast wel. Het is een mooie set, ideaal voor nauwkeurig boren en frezen. Juist de kruistafel kan je goed helpen bij het nauwkeurig uitfrezen van een vlak.
De set kost nieuw rond de €400 - €500. Maar ze staan ook soms op marktplaats.
 

Axeman

Nieuw lid
14 jun 2015
8
0
Nou het is me gelukt: met een stanleymes eerst inkepingen gemaakt, het binnenste er met een dremel uitgefreesd en met beitels de de randen passend gemaaktIMG_20150626_222546790_HDR.jpgIMG_20150628_105638803.jpgIMG_20150703_115010761.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Da hedde mooi gedaan! Idd superstrak resultaat! Ben niet zo'n fan van dit soort inlays, maar dat doet niets af aan het vakmanschap en het feit dat je het toch zelf doet.. Respect! Ik heb het gewoon met dots gedaan, met een boortje op de kolomboor.. ;)
 

Axeman

Nieuw lid
14 jun 2015
8
0
Dank! Er zitten nog wel wat onvolmaaktheden in als je het van dichtbij bekijkt maar ach... Wat daarvan overblijft nadat ik er met een radiusblok overheen ben gegaan dat smeer ik wel dicht met wat houtvuller
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het mooie van ebben is dat het heel goed onzichtbaar te vullen is met wat schuurstof en secondenlijm.. Geen houtvuller gebruiken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.