Bouw verslag van een Fiets en Gereedschap schuur

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De zoektocht naar de sleutel is uitgesteld naar Zondag middag, dus ik kon de morgen beginnen met het monteren van de deurschuif. De schuif voor aan de bovenkant is simpel, tijdens de bouw heb rekening gehouden met het eventueel monteren van een schuif door een redelijk brede richel te houden. Hier heb ik net de eerste schuif aan de bovenkant van de deur geschroefd. De schroeven zijn overblijfsels van de originele scharnieren die ik er heb afgehaald. (wie wat bewaart heeft nog wat!)

Untitled by Chris, on Flickr

Voordat ik de schroeven het hout in draai, eerst even waxen met kaarsvet, dan loopt het lekker licht, tja want deze schroeven moeten er wel met de hand in gedraaid worden

Untitled by Chris, on Flickr

Gewoon een waxine lichtje van Ikea

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Even een handige tip, laat die waxine lichtjes niet in de zon liggen, want dan smelten ze!

En zo ziet de boven schuif er uit wanneer het vergrendeld is

Untitled by Chris, on Flickr

De onder schuif is een wat langer verhaal. De drempel was een stuk eiken wat ik nog had liggen, en was helaas niet erg breed. Daar moest dus een stukje bij komen om de schuif in te laten vergrendelen

Untitled by Chris, on Flickr

Vast gelijmd met bruislijm, en klemmen erop. Waarom deze vorm?, gewoon omdat ik het leuk vindt. Recht toe recht aan is soms wel eens een beetje saai.

En mijn bandzaag stond toch al klaar.

Untitled by Chris, on Flickr

Rondingen wat bij werken met de stationaire bandschuur machine

Untitled by Chris, on Flickr

Lijmtangen weg, en na wat schuren ziet er goed uit.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

En dan is de onderschuif ook klaar.

Untitled by Chris, on Flickr

Kan ik weer verder met afzagen van de spanten en daarna de boeidelen bevestigen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Wellicht een klein afrondfreesje langs het opgelijmde blokje voor de slotpen?
Dan loop je er geen splinters vanaf.
En lijkt mij nog netter.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heb je al in je toolbelt gezocht:p

De zoektocht die we voor deze namiddag hadden opgezet is afgeblazen. We kregen deze morgen het verlossende telefoontje van mijn zwager, hij heeft de sleutels gevonden - en ja in zijn gereedschapskist. Hij had tijdens een van mijn overseas businesstrips de graafmachine "geleend" maar was vergeten om de sleutels weer op zijn gebruikelijk plaats terug te leggen. Natuurlijk ben ik boos, en wel om zoveel reden. - MAAR gelukkig zijn de sleutels weer boven water gekomen
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De rest van het hang en sluitwerk moet nog even wachten, Ik weet wat ik wil, maar heb het nog niet goedkoop genoeg gevonden.

Ben zondag verder gegaan met de boeidelen, en het inkorten van de dakspanten, ik kan het niet genoeg zeggen wat een takke job!, horizontaal zagen is ontzettend zwaar, maar ik ben niet ontevreden met de uitkomst.

Ik had nog 3 planken over en volgens mijn calculatie moest dat voldoende zijn. Helaas had ik niet gemerkt dat een plank geen 3m was maar 2.4m – schrikken, maar het paste precies, anders had ik mijn zoons movie props moeten aanspreken

Untitled by Chris, on Flickr

Hij heeft deze gebruikt in zijn “Two line Terrors”

https://www.youtube.com/watch?v=VLrJFI-guGY


De planken zijn 150mm en heb ze onder een hoek van 22.5 graden door de midden gezaagd, dan wordt een plank twee. Bij het opofferen van de plank aan het dak zag ik dat er nog een kleine correctie moest worden toegepast. Het dakschot komt ook onder een hoek van 22.5 graden dus waar de OSB de dakspanten ontmoed, moet een tegenhoek van 12 graden komen

Untitled by Chris, on Flickr

En juist nu begeeft mijn tafelzaag het – vastgelopen lager (dat is voor volgende week) – rest met de circelzaag moeten zagen

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Ondertussen heeft mijn vrouw de verfkwasten opgepakt en is lekker in de weer geweest

Untitled by Chris, on Flickr

Dan wordt het hoogtijd voor mij om aan dat dak te beginnen, zoals gezegt, ik heb nog 3 pakken over van de carpoort. Ik heb tekort, dat zeker, maar voldoende voor de voorkant

Eerst beginnen met de starter rand, dat is een slap maar dan met de tales afgesneden

Untitled by Chris, on Flickr

IMG_2130 by Chris, on Flickr

Je het er een paar nodig

Untitled by Chris, on Flickr
Untitled by Chris, on Flickr


En dan gaan met die banaan

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Hoe hoger je komt, hoe lastiger her wordt, want je kunt het niet meer vanaf de lader doen en moet elke keer het dak op.

En zoals ik al zij mijn vrouw is druk in de weer geweest met de verf kwast

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

De zijkanten en achterkant worden bruin geschilderd

Untitled by Chris, on Flickr


Untitled by Chris, on Flickr
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Prachtig werk en aangenaam én leerrijk om te volgen, maar let je wel een beetje op met het vermogen dat je aan niet afgerolde haspels hangt?
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Prachtig werk en aangenaam én leerrijk om te volgen, maar let je wel een beetje op met het vermogen dat je aan niet afgerolde haspels hangt?


Dank je, en wees gerust, ben als een zoon van een elektricien me terdege bewust van de gevaren van een overbelaste haspel.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
De stam van die conifeer, zit die niet erg dicht bij het dak?
Dit i.v.m het bewegen van de stam bij wind.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De stam van die conifeer, zit die niet erg dicht bij het dak?
Dit i.v.m het bewegen van de stam bij wind.


je hebt gelijk, hoe dik en stevig die bomen er ook uit mogen zien, er ziet nog flink wat beweging in.

Ik hoop dat ik voldoende ruimte tussen de dakgoot en de boom heb gelaten.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Inderdaad, er is niet veel gebeurt over de afgelopen dagen, had bezoek van mijn vader (woont nog steeds in Nederland), dan nog het nodige tuin onderhoud, en ik wachtte op een levering van nieuwe dak tegels, die kwamen gisteren en dus kon er weer lekker door getimmerd worden.



Untitled by Chris



En ja hoor, ik was er al een beetje bang voor, er is inderdaad kleur verschil, niet veel, maar toch wel iets.



Untitled by Chris



Gelukkig is de voorkant al klaar en komen de nieuwe tegels alleen aan de zij- en achterkant. Het kleurverschil zal voor mij geen probleem zijn.



Untitled by Chris
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Nou het dak is klaar hoor, voor de nok en hoekkeeper heb ik deze keer voor de kant en klare gekozen, de prijs is het zelfde als een normaal pak, maar deze (als je ze opdeelt in drieën zijn geheel uitgevoerd met plakkende teer, wat een zeer goede hechting geeft

Dit is een pak van die nokpannen, zoals je ziet zijn hier geen tabs, maar ze zijn al voorgesneden en met kleine moeite kan je ze in drieën breken


Untitled by Chris, on Flickr


Hier kan je goed zien dat de gehele achterkant uit plakkende teer/bitumen bestaat


Untitled by Chris, on Flickr


Om het werk op het dak te vergemakkelijken, maak ik een kleine inkeepping aan de bovenkant van de tegel – dit om het midden van de tegel te bepalen. – wat dan precies op het midden van de nok en hoekkeeper komt


Untitled by Chris, on Flickr

Dit is de hoekkeeper zonder de dakpannen

Untitled by Chris, on Flickr

en dit met

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Gelukkig is het lekker warm vandaag, want het gaat zoveel beter indien de temperatuur boven de 20 graden is, dan plooien ze heel gemakkelijk en ook de teer wordt dan wat plakkeriger
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Hallo Chris,

Ik heb dit topic vandaag pas "gevonden" en in een ruk doorgelezen. Je beschrijft alles heel helder en gedetailleerd en dat in combinatie met de vele foto's maakt dat het een topic is om bij mijn favorieten te plaatsen.
Oh ja, ik zou het haast vergeten: Het resultaat is nu al verbluffend mooi, mijn complimenten!!

Hartelijke groet,

Addy Boers
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Hallo Chris,

Ik heb dit topic vandaag pas "gevonden" en in een ruk doorgelezen. Je beschrijft alles heel helder en gedetailleerd en dat in combinatie met de vele foto's maakt dat het een topic is om bij mijn favorieten te plaatsen.
Oh ja, ik zou het haast vergeten: Het resultaat is nu al verbluffend mooi, mijn complimenten!!

Hartelijke groet,

Addy Boers

Nou dank je wel:eek:
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Nu even wat geheel anders, deursluiting!!.

Ik heb op Amerikaanse forum een 3 punt garage deur sluiting gezien, en zelfs een 4 punt sluiting.

http://www.atlanticshed.com/2pointHD.htm

Hierbij sluit de deur zowel aan de boven-, onder-, en zijkant. Dit geeft natuurlijk een geweldige goed inbraak preventie.

Dus ben ik op zoek gegaan naar dit type sluiting in Engeland. Die sluiting is hier niet te koop, ik kan altijd vragen of mijn zoon hem vanuit de Amerika opstuurt, maar dan wordt het een dure geschiedenis.

Als alternatief kan ik nemen
• Aluminium 3 punt deursluiting, maar deze moet worden ingefreest
• Een dood normaal slot
• Een opbouw Espagnolette
• Nooddeur/vluchtdeur sluiting (duwbalk)
Natuurlijk zijn er nog vele andere oplossingen. Maar ik was voornamelijk opzoek naar een opbouw oplossing

Ik vindt persoonlijk de nooddeur sluiting het meest ideaal. Maar daar zaten voor mij nog wat obstakels bij
• Kan je die van buiten openmaken
• Kan daar een goed slot op
• Kan daar ook een boven en ondersluiting op

Na wat gezocht en gepuzzeld te hebben, heb ik dan toch een nooduitgang / nooddeur kit gevonden die alles doet wat ik wil

http://www.allgood.co.uk/panic-hardware/panic-hardware/10280/

Boven sluiting / onder sluiting en een normale sluiting – en kan worden uitgevoerd met een deurkruk, eventueel aangevuld met een cilinder slot

Maar een ding is nog belangrijk, de deur moet je kunnen dicht duwen, zonder de deurkruk hoeven te gebruiken. Normaal worden deze nooddeur sluiting met een schuif uitgevoerd. (je kent ze wel van de voordeur, dan moet je de kruk omhoog doen) en die wil ik niet

Gelukkig voeren ze deze sluiting ook uit met een Pullman latch (wee absoluut niet wat het Nederlandse woord hiervoor is!)

Nou deze man kan het perfect uitleggen – met foto’s – weliswaar in Engels, maar de foto’s spreken boekdelen

http://www.door-hardware-genius.com/?p=435

Zo het onderzoek is afgesloten – nu nog eentje vinden.

Nou die dingen zijn duur!! – Maar gelukkig is er altijd nog Ebay – en tot mijn plezierige verbazing zijn er ontzettend veel van deze dingen te koop. En zeer goed geprijsd.

Untitled by Chris, on Flickr

Deze kit koste mij incl verzendkosten Gbp20,-

Mijn eerste observatie van deze sluiting is

KWALITEIT!

Zeer robuust uitgevoerd – ze nemen met deze nooduitgang sluiting geen risico, mag ook niet als iemands leven er vanaf hangt – alles is zeer mooi en degelijk afgewerkt. – ben zeer tevreden – als het nou ook maar gemakkelijk te monteren is!

Eerst maar eens de gebruiksaanwijzing doorlezen. Niet zo gemakkelijk, omdat deze sluiting voor ontzettend veel soorten deuren moet passen is de gebruiks – installatie aanwijzing een doolhof.

Heb dat ding wel een uur zitten door te lezen en was nog niet veel wijzer – Tja achteraf, nu het klaar is, is het allemaal heeeeeeeel duidelijk.

Helaas is het geen stap voor stap instructie- misschien ook wel omdat dit ding niet voor de DIY markt is bedoelt maar voor een professionele installateurs – kan je gerust zeggen, ben ik niet.

Eerst maar het centraal slot monteren, en heel goed oppassen dat ik daarbij ook de deurkruk installeer. Want met deze sluiting, dicht is dicht, en geen krediet kaart kan je hierbij helpen.

Untitled by Chris, on Flickr


En de deurkruk

Untitled by Chris, on Flickr
De deurkruk is een goedkoop alternatief van de bouwmarkt, en iemand moet die al terug gebracht hebben omdat de 2 inbus set boutjes ontbraken.

Vervolgens de pullman latches en de stangen

Untitled by Chris, on Flickr

als je weet wat je aan het doen bent is het monteren van deze kit heerlijk werk. Alles functioneert en de onderdelen passen precies, ja heerlijk.

Zo alles is gemonteerd en de bescherm / stof kapjes zitter er ook al op

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Een close up van de boven sluiting

Untitled by Chris, on Flickr

Onder sluiting

Untitled by Chris, on Flickr

Geen foto van de zij sluiting (ben ik vergeten)

Mijn zoon vond de binnenkant van de deur niet zo mooi afgewerkt- ik had de gaten van de oude sloten en brievenbus niet opgevult, maar ik had het oude brons werk nog liggen, dus alles weer gemonteerd

Untitled by Chris, on Flickr


En hoe sluit het….

Als de kluisdeur van Fort Knox – ik had geen betere sluiting kunnen wensen

De combinatie van
• Drie punt sluiting
• Schuifen
• Cilinder slot
• Alarm
Maakt het hopelijk een veilige plaats voor mijn gereedschap en fietsen
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.