Bouw verslag van een Fiets en Gereedschap schuur

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Kan je dat hout direct op het beton bevestigen? Ook de staanders...?

ideaal moet er een stuk plastic onder.

Onder de staanders heb ik lei zitten, moeilijk te zien. (zo hebben ze dat ook in het huisvader en dat was 100 jaar geleden bij geen behandeld hout. - wat ontzettend belangrijk is, is lucht verversing - zodat al het vocht weg kan.


Het hout dat gebruikt word is tanalized (behandeld tegen rot) en dan is het volgens de bouwvoorschriften geen probleem om dat te doen.

Wat ook help is dat het beton op plastic ligt, er dus geen optrekkend vocht is, de overkapping is 30 cm en met de dakgoot wordt dat 40cm minimaal, dus de fundering blijft droog, tevens is het een schuur waar het altijd tocht. dus geen opsluiting van vocht.

Al deze dingen moeten en zullen meewerken, dat het langer dan mij mee zal gaan.- ;)
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
En we gaan weer verder, nu met de vochtwering op het dak. Helaas heb ik nog niet alle felt tegels binnen. Ik heb nog 3 pakken over van mijn carport en moet er nog een paar bij hebben, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om die te kopen, Ik zoek nog een restpartij. Met Gbp25, per pak vindt ik dat nogal aan de prijs

Dus omdat ik nog geen dakbedekking in huis heb doe ik er een vochtwerend doek op. Dit doek gebruik ik ook om de schuur geheel in te pakken

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Het volgende hoofdstuk gaat hoofdzakelijk over de binnenkant. Toen ik begon met de bouw had ik nog niet definitief besloten of ik wel of niet de binnenkant zou bekleden met OSB. In het bouwproces had ik wel al rekening gehouden met het eventueel bekleden van de binnenkant.

De doorslag om het toch te doen was een party OSB platen op eBay. Hier in de UK worden regelmatig gebruikte OSB platen aangeboden die tijdens een bouw of verbouwing als schutting worden gebruikt. Dan is meestal een kant geschilderd. Ik vond iemand die 10 OSB platen aanbood voor GBP 3,00 per plaat. Nu had ik berekend dat ik eigenlijk voor het mooie 12 platen nodig had.


Toch maar even met de trailer er heen, als ik tekort kom, kan ik altijd nog bijkopen.

Untitled by Chris

Nou ik kon echt niet zien dat deze gebruikt waren, ze waren schoon, geen verf en geen gaten, mij hoor je niet klagen, en dat alles voor Gbp30,- en een uurtje heen en weer met de trailer.

Nu het volgende dilemma, ik heb berekend dat ik eigenlijk 12 sheets nodig heb, dat is berekend naar de aanwezige balken, maar als ik diagonaal zaag dan bespaar ik 2 sheets en kan ik het met 10 sheets helemaal doen – resutaat

Untitled by Chris

Klein probleempje – mijn niet apparaat geeft het nu net op – nou ja na 15 jaar gebruik – dus die eerst maar repareren

Untitled by Chris

Dat ziet er niet goed uit. Ik denk dat de onderste druk rubber helemaal vergaan is

Untitled by Chris

Dit is het rubber dat helemaal onderin de kamer zit, waar de naald doorheen gaat en die tegendruk geeft en de naald weer omhoog haalt. Inderdaad de naald gaat niet meer helemaal terug
Untitled by Chris

Dat kan ik niet repareren, dit is het einde van dit niet apparaat

Gelukkig heb ik nog een andere maar dat is een echt niet apparaat. De oude was een brad gun, en dit is een staples gun

Untitled by Chris

Maar voor OSB werkt het prima, en we kunnen weer doorgaan

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Nu nog een beetje de hoeken opknappen

Untitled by Chris

Untitled by Chris

En boven de deur

Untitled by Chris

Zo dat is de OSB gedaan. Nu ook maar die bouten een beetje inkorten

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Heb ook nog een heleboel dopmoeren liggen dus een beetje verfraaien is ook nooit weg

Untitled by Chris

Untitled by Chris
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
De grote dag is eindelijk aangebroken, eindelijk kan ik beginnen met het aankleden van de schuur met featheredge planken.

Alvorens daarmee te beginnen eerst een onderste ligger maken, een balk waarop ik de eerste plank kan bevestigen

Door twee balken gelijk te bewerken heb ik voldoende steun voor de cirkel zaag. Laat me eerst de foto’s plaatsen en dan wordt het vanzelf wel duidelijk wat ik aan het maken ben

Untitled by Chris

Untitled by Chris


Untitled by Chris

Ik denk dat het nu wel duidelijk is, anders doen de volgende foto’s dat wel


Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Inderdaad ik heb featheredge planken gekocht met een rebate, voordeel van deze planken is dat de actherkant bij bevestiging geheel vlak is, en bij het opzetten je de planken gewoon kunt stapelen. Maar ik had een opzetbalk nodig, welke ik dus hiermee gemaakt heb. Iemand op een ander forum had me opmerkzaam gemaakt dat ik nog wat vergeten was, inderdaad een druiprand.

En hier dan met een druiprand

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Daarna worden ze zo gemonteerd

Untitled by Chris

Untitled by Chris

De eerste plank klaar voor dimensionering

Untitled by Chris

3 planken per regel en 13 regels hoog. 4 uurtjes en 4 bakken koffie later

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris

Untitled by Chris


Untitled by Chris


Untitled by Chris

Untitled by Chris

en de verspilling was ook zeer minimaal

Untitled by Chris

Maar wat ik niet begreep is, waarom heb ik nog 12 planken over??

Untitled by Chris

Ik had er 42 besteld. Dat was met 3 extra voor als ik een kleine verandering in zou bouwen mbt tot de hoogte. Dus 39 +3 is 42; De nota zegt 42 planken. Ik denk dat de houthandel er teveel heeft afgeleverd. Nou ja, die komen wel weer van pas wanneer ik aan de carport begin
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Prijs je gelukkig, over het algemeen word er hier minder afgeleverd dan besteld of heb ik alsnog meer nodig dan besteld.
Mare, het ziet er prachtig uit! indien je het isoleerd zou je er zo in kunnen trekken! wel een beetje klein maar ach :p
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Prijs je gelukkig, over het algemeen word er hier minder afgeleverd dan besteld of heb ik alsnog meer nodig dan besteld.
Mare, het ziet er prachtig uit! indien je het isoleerd zou je er zo in kunnen trekken! wel een beetje klein maar ach :p


Inderdaad, we zijn er als de kippen bij als er te weinig wordt afgeleverd, maar als het andersom is, dan geven we niet thuis

Ja, het is lekker beschut in de schuur, en extra woonruimte heb ik echt niet nodig. :D
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heb een drukke week achter de rug, en keek eigenlijk best wel uit naar een beetje ontspanning, helaas moest ik zaterdag morgen bij mijn schoonvader eerst 3 nieuwe veld paddocks bouwen voor een paard dat stal rust heeft, en daarna een nieuwe radio in mijn dochters auto monteren. Ah de herinneringen van vroeger toen ik hele auto’s ombouwden van een standard “L” naar “Ghia” uitvoeringen. Mm hier met de inbouw van deze radio is ook niet veel eer te behalen, het is het allemaal plug & play.

Gelukkig was het zondag vaderdag, dus die dag is van mij, en mijn vrouw was druk bezig met het inpakken van haar koffers – nee geen scheiding. Ze gaat een weekje met de kinderen naar Spanje. Geen vakantie voor mij, veel te druk met werk, en ik mag op de honden passen. Dus in een zekere zin is het ook vakantie voor mij.

Ok waar was ik gebleven, tja de deuren. Ik had in de afgelopen weken al twee eiken deuren gekocht. Mijn vrouw had besloten dat het geen schuurdeuren mochten worden, maar toch wel de nieuwe garage deuren gaat passen, iets speciaals dus. En met speciaal, bedoelt ze ook iets speciaals. Nu had ik met instemming van de vrouw 2 identieke deuren gevonden – dichtbij, dus hoefde geen kilometers te rijden en ook nog voor een redelijke prijs – dus dubbel boffen.

Eenmaal thuis en bij nadere inspectie, bleek identiek, toch niet zo identiek te zijn als dat ik had gedacht. Mijn fout om te geloven, dat indien de deuren van dezelfde persoon komen, en uit een zelfde gebouw (de man had een werkplaats in London dat gesloopt werd en hij had deze deuren mee naar huis genomen, om ze zelf te gaan gebruiken, maar na 20 jaar in zijn garage te hebben staan, kwam hij toch tot de conclusie dat hij ze toch niet zou gaan gebruiken – zeker ook als de man al dik in de 80 was), en als ze het zelfde eruitzien, ook identiek zijn

De deuren zijn vrij uniek met de bowfront, en ik kan zien waarom mijn vrouw haar goedkeuring heeft gegeven.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Maar zoals je kunt zien is ervan alles mis aan deze deuren. De panelen zijn niet dezelfde grootte, een deur is een bijna 8 cm korter, bij een deur is de stijl veel dunner en tot overmaat van ramp, een deur heeft een veel groter glas paneel erin.

Wat te doen wat te doen, mijn opties zijn als volgt, deze deuren niet gebruiken en ze weer verkopen, (gelukkig zit er niet veel geld in de deuren) of, kijken of ik er iets van kan maken. Uiteindelijk worden ze in de zwarte beits gezet, dus modificaties zullen – hopelijk – niet al the zichtbaar zijn, en ik hou wel van een uitdaging.

Besluit: we gaan ze aanpassen, niks begonnen, niks gewonnen
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Nu ik besloten heb om deze deuren aan te passen, is het dus ook de bedoeling om dat daadwerkelijk te doen. Nou hier gaan we dan.

Eerst maar die dorpels eraf halen, deze deur had ze aan beide kanten, een weldorpel en een tochtdorpel, interessant om te zien dat de tocht dorpel uit hout was gemaakt, die zie tegenwoordig niet meer – of misschien toch wel, ik zou het niet weten omdat ik zelf in de laatste 20 jaar geen tochtdorpel heb gekocht



Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Nu opzoek naar eikenhout om de deur te verlengen, zowel aan de onder, en bovenkant. Nou dat duurde niet lang, heb nog wat 42mm eiken spindles liggen van mijn trap project, precies de juiste dikte en ook de lengte is goed

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Maar voordat ik deze kan gaan lijmen, eerst een probleem met de deur oplossen. Over de jaren is de een van de onder regels los geraakt, en is de naad gaan openstaan

Untitled by Chris, on Flickr

Eerst wat verder opmaken, en dan de rommel eruit halen, over de jaren was er flink wat troep in gekomen, daarna lijm en dichtzetten

Untitled by Chris, on Flickr

Ben niet tevreden met hoe vlak de onder en bovenkant is, deze deuren hebben geen gemakkelijk leven gehad. En/of waren niet goed in elkaar gezet, want de stijlen en onderregel passen niet goed meer.

Die moet ik eerst gelijkmaken, voordat ik de spindel erop kan lijmen

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Had eerst gedacht om een spline te gaan gebruiken, maar omdat er niet veel krachten op de onderkant of op de bovenkant zal komen, besloten om gewoon biscuits te gebruiken

Untitled by Chris, on Flickr

En dan is het gewoon lijmen

Untitled by Chris, on Flickr

En inspannen

Untitled by Chris, on Flickr

Ook de tweede deur had behoefte aan wat TLC

Untitled by Chris, on Flickr

Wat met de bovenkant van deze deur is gebeurt mag joost weten, zelf denk ik dat de eekhoorns aan het krabben zijn geweest. Ik had de deuren tijdelijk tegen een boom aangezet welke vol zit met eekhoorns. En de boom is op dezelfde manier toegetakeld als de bovenkant van deze deur

Untitled by Chris, on Flickr

ook de stijl moest bijgewerkt worden, er was wel 7mm verschil tussen de onder en bovenkant.

Untitled by Chris, on Flickr

Mocht niet te lang doorwerken, aangezien mijn vrouw een heerlijke vaderdag maaltijd had gekookt. Dus we laten het hierbij tot volgende week.

Untitled by Chris, on Flickr
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Had je die dikke balk beter niet onderaan kunnen lijmen zodat de panelen etc vsn beide deuren op dezelfde hoogte komen te zitten?
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Had je die dikke balk beter niet onderaan kunnen lijmen zodat de panelen etc vsn beide deuren op dezelfde hoogte komen te zitten?

Als je foto's bekijkt, dan kan je zien dat ik dat ook eerst gedaan had (foto waarbij ik 3 straps heb gebruikt). Maar toen ik de deuren naast elkaar gezet had, voelde dat niet goed aan. De midden regel moet gelijk aan elkaar zijn, daar gaat het oog naartoe, niet naar de bodem of de top; Maar gelijk naar het midden

Dus heb ik het weer veranderd, de afstand tussen de midden regel en de bodem zijn nu bij beide deuren gelijk; nadeel is dat de bovenregel veel grote is bij de rechter deur. Hopelijk gaat dat niet te veel opvallen als ze zwart gebeitst zijn

Chris
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Oki doki, hier zijn we dan weer, en inderdaad het is weer een week later, ondertussen heb ik de stelling in de Carpoort leeg gehaald en overgebracht naar de nieuwe schuur. Ik wist niet dat we zoveel verf hadden..

Zo waar was ik gebleven? O ja, de deuren, Het probleem was dat de deuren ongelijk in hoogte waren. Dus ik heb zowel de onderkant als de bovenkant langer gemaakt. De deur heeft nu een week in de klemmen gestaan. Ik denk dat nu wel ok is.

Untitled by Chris, on Flickr

Volgende stap is het inkorten van de boven rail.

Untitled by Chris, on Flickr

Resultaat,! nu zijn de deuren gelijk in hoogte.

Untitled by Chris, on Flickr

En wat zijn deuren zonder scharnieren? Inderdaad een wand. Nu kwamen deze deuren al met scharnieren, en wat me opviel bij het demonteren van de scharnieren was, dat ze onder een hoek waren geplaatst, de scharnieren zitten er schuin in? Ik heb dat nog nooit eerder gezien, en ik heb ook geen idee waarom dat gedaan is.

Untitled by Chris, on Flickr

De scharnier die ik er nu heb afgehaald zijn van het gelagerde type, maar het zijn niet het type dat ik hier kan gebruiken (later zal duidelijk worden waarom). Ik ga ze vervangen met deze.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Ik had deze scharnier overgehouden van een project van 2 jaar eerder – “The secret door project”

Een klein uistapje naar 2 jaar geleden

Mijn vrouw kocht deze zware MDF paneel deuren

Doors2 by Chris, on Flickr

Op het eerste gezicht zien ze er heel gewoon uit. En wat is zo speciaal aan MDF deuren? – maar dat is niet waarom wij deze deuren gekocht hadden



Dit is waarom wij ze gekocht hadden

Doors1 by Chris, on Flickr

Doors4 by Chris, on Flickr

Doors3 by Chris, on Flickr

De boeken zijn Faux leather books, echte originele authentieke boeken. Maar speciaal geprepareerd voor display doeleinden.


De deuren zijn onderdeel van onze woonkamer

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr


Inderdaad een geheime doorgang naar de CV installatie en Gym
Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr


En OK, we zijn weer terug bij de Fietsen / Gereedschap schuur

De reden waarom ik deze scharnieren ga gebruiken is dat deze zeer lang zijn. Dit komt goed van toepassing, zodat ik de deur geheel kan openen, een volle 180 graden

De deuren waren origineel opgezet om naar binnen open tegaan, dat ga ik nu veranderen, zodat ze naar buiten open gaan

Untitled by Chris, on Flickr

Ik gebruik hier mijn bovenfrees free-hand, de kleine Bosch boven frees is hierbij heel handig in het gebruik

Untitled by Chris, on Flickr

En natuurlijk hebben deze scharnieren rechte hoeken, dus even een paar klappen met de corner chisel

Untitled by Chris, on Flickr

Voordat ik de bovenfrees in free-hand mode gebruik markeer ik altijd de lijn met de bijtel, wat tot voordeel heeft dat je een mooie schoone en scherpe lijn krijgt met de bovenfrees


Untitled by Chris, on Flickr

Wat ik vergeten ben te documenteren is het plaatsen van het deurkozijn. De maten zijn gebasseerd op de breedte van de deur, zodat ik de deur niet smaller hoef te maken.

Ik plaats de deuren in de opening op een stukje karton van 2mm zodat ik de scharnieren op de deurpost kan aftekenen, om die vervolgens met de bovenfrees uit te freezen


Untitled by Chris, on Flickr

En dan is het nog een kwestie van monteren

Untitled by Chris, on Flickr
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Hier kan je goed zien waarom ik deze scharnieren heb gekozen. Een deur die een volledige 180 graden open kan

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Dat is een deur, nu de andere, maar eerst de brievenbus opening wegwerken. Even snel een Jig gemaakt van wat overgebleven OSB. De jig wat dikker maken, zodat ik boven de halfronde raamsponning uitkwam. (was in de weg voor de voet van de bovenfrees)


Untitled by Chris, on Flickr

Had nog wat stukken wit eiken liggen. Nu ziet het er een beetje als een lappendekken uit, maar als alles in de zwarte lak staat zie je er niks meer van. Vlak geschuurd met de bandschuurmachine


Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

En opgehangen, heb ook de gaten in de andere deuren opgevuld met overgebleven stukjes eiken hout


Untitled by Chris, on Flickr

Om de deuren zo wijd mogelijk te houden, heb ik afgezien van een in gevreesde overlapende rebate, maar gekozen voor een pairmaker. Deze oplossing was ook nodig omdat beide midden stijlen verschillende van breedte waren (de rechter deur was 15mm breeder) Nu met de pairmaker kan ik dat mooi verhullen


Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Wordt vervolgt
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Whilst waiting for door closing hardware, I best get going on the soffits and fascia. Soffits will probably be 12mm ply, and the fascia will be gravelboards. I did some measurements and if I split the gravel boards in half on a 22.5 degree angle to match up the roof, I probably only need 3 gravelboards, which I still have.

First up is to prepare the roof, which means to cut down the rafters and hip rafters, but also attach a batten to the underside of the roof to give the fascia a bit more material to be fixed to

That batten I have fixed to the underside of the roof is the off-cut of the drip battens I had cut about 2 weeks ago. These ones here

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

They are the perfect size, I mean they have the correct angle 22.5 degree, which makes fitting them easy

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr

Cut one gravelboard down to see how it would look and if there would be wide enough to fit the gutter on to it, and yes I’m happy to go with this

Untitled by Chris, on Flick


Now cutting down the rafters and hip rafters. This is bloody hard work. This is number one

Untitled by Chris, on Flickr

This is number two

Untitled by Chris, on Flickr

And so on and on
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Niet veel te melden, had weer een drukke week (te druk), maar gelukkig is het nu WEEKEND. Morgen eerst het hele huis omdraaien, ben de sleutels van de graafmachine ergens kwijtgeraakt. Ik kan me totaal niet meer herinneren waarom ik de sleutels niet op de normale plaats heb gelegd - je weet wel dat laatje naast de voordeur. Maar even serieus, als ik ze niet kan vinden, wordt dat een dure reparatie, deze sleutels hebben een anti diefstal chip in de sleutel, en kan alleen door Kubota zelf worden gedaan.

Maar dat terzijde, heb verf gekocht, en 2 deur schuiven. deze worden normaal op paarden trailers gebruikt, maar ik heb ze gekozen omdat ze een veer erin hebben zitten.

Untitled by Chris, on Flickr

Untitled by Chris, on Flickr
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.