bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Begrijp dat de hoekkepers/noordbomen in feite los liggen op de gebinten en niet af kunnen schuiven door pen/gat. Lijkt me erg degelijk maar zelf zou ik de neiging hebben er toch een paar flinke spijkers in te jassen daar de hele constructie in principe door storm wel naar boven kan, is dat juist. Na ja, moet wat bescheiden zijn, tuoh weet dit soort zaken 100 keer beter dan ik.

Prachtig project overigens!!!
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Bedankt voor de reacties iedereen,

Jelte, de ankerbalken zijn de liggers waar je over spreekt in jouw vorige vraag, als ik de volgende noordboom begin zal ik wat foto's nemen, het onderste deel van de 1ste noordboom staat op de 3de foto in de post van 18/12.

Mvg Bart
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Sorry, ik was wat onduidelijk in mijn vraagstelling, ik bedoelde: Waarom zijn alleen de middelste 2 ankerbakken? Alleen omdat je aan de buitenkant het gewicht verdeeld over meer staanders?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
In navolging op bovenstaande vraag, een vraagje om tzt bij mn eigen schuur toe te passen.. is het ook mogelijk om de ankerbalk boven op de staander te leggen, dus de pen door de ligger ipv de staander? op die manier spaar ik toch 20cm hoogte uit, of zie ik (behalve de balk :p) wat over het hoofd?

Laat maar, dan krijg je er geen toognagel meer in :)
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Jelte, bij mij liggen de ankerbalken ook bovenop de staanders. Aan de staanders heb ik een pen gezaagd dus de er zitten wel degelijk toognagels in.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bert, Ik zal het nog eens bekijken in je topic, maar bij Bart lopen de liggers door, De ligger zit dan op de plek van je toognagel.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Jelte,

de 2 buitenste ankerbalken heb ik op dezelfde hoogte van de liggers geplaatst omdat dit voor mij makkelijker is om de dakconstructie te plaatsen en heeft dus niets te maken met de meerdere ondersteuningen.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Jelte,

Als je de ankerbalken op de stijl wil laten rusten is het misschien ook een mogelijkheid om de de pen, de lengte van een pen te maken + nog eens een lengte van de gebruikte ankerbalk erbij dus bv pen van 120 mm + balkdikte 150 mm = 270 mm totale penlengte.
Dan gaat de pen losdoor de ankerbalk en zet je hem dan met een toognagel vast in de ligger, zo zit de ankerbalk dan ook geklemd.
Dit is wel maar een idee, weet niet of dit gebruikelijk is maar er zijn er hier zeker die daar raad mee zullen weten.

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Inderdaad Bart, zo heb ik het ook gedaan met het resultaat dat beide liggers met een toognagel in die pen vastzitten. Bij mij zitten de liggers niet op dezelfde hoogte waardoor ik ruimte had voor 2 toognagels.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor de info heren! Ik zal (uiteraard zonder dit topic te vervuilen) eens een schetsje posten van wat ik in gedachten heb.
Nog 1 vraagje, heb het nog wel even nagezocht maar volgens mij is dit genoemd, maar wat is het formaat van de balken en de korbelen?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Jelte,
20/20 voor de staanders. Verder liggers vaak ook 20/20 maar ik heb 20/20 in noord-zuid richting gedaan en 15/20 in oost-west.
Korbelen zijn 80/135mm in NZ en 65/125 in OW. De laatste zijn ook wat langer zodat ze elkaar niet tegen komen
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Bert, ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad en had jouw bericht nog niet gelezen.
Als alles goed gaat en het weer zit wat mee, ga ik vanaf het volgende weekend weer van start, zal er wel weer een beetje moeten inkomen.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Terug van weggeweest, we zijn weer in actie gekomen hoewel het nog niet op volle kracht zal zijn, heb nog een aantal dingen te doen.
Dit weekend de 2de noordboom in vorm gebracht en geplaatst, dan de stelling planken overgebracht naar de andere zijde en daar aan het spant begonnen.
Hoop het volgende weekend nog wat te kunnen voortdoen en deze zijde zo snel mogelijk hetzelfde te krijgen als de andere, zo staat alles weer wat in evenwicht.

IMG_1463.jpg

IMG_1462.jpg

Dan nog voor Jelte:
De balkmaten van mijn project zijn : De balken op de muren 100 x 200
Ankerbalken, stijlen en liggers 200 x 200
Korbelen komen uit balken van 100 x 200
Spanten 200 x 65
Noordbomen 250 x 80
Nok 100 x 200

Mvg Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.