Zelfbouw freestafel

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ziet er super uit! En die 3D printers zijn echt een uitkomst om zelf dingen te bedenken en te printen.
welk programma heb je gebruikt voor het zaag plan?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Normaal gebruikte ik maxcut.
Maar nu doe ik het in sketchup zelf.
Gewoon een volle plaat tekenen en copieën van ze onderdelen hierop plaatsen.
Als je dan wat aan je model veranderd passen de maten op je tekening zich meteen aan.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Echt super gaaf gedaan, en wat ben ik gezond jaloers dat je zo gestructureerd en gedocumenteerd kunt werken! ;)

Zou je wat meer kunnen toelichten over de gekozen tracks, en wat de functies precies van de verschillende tracks zijn?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Danku.

De bovenste track is doorlopend gemaakt zodat ik accessoires over de gehele lengte kan plaatsen zonder dat ik last heb van hoever de geleider openstaat.
Op deze track komt het "featherboard" wat het materiaal naar beneden drukt en ook komt er de doorzichtige freesbeschermer aan vast.

De dubbele track op de tafel heeft het zelfde doel als de gene op de geleider behalve de brede track die gebruikt kan worden met een mitre gauge.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat begint er goed uit te zien, en je houdt de vaart erin nu je een mooie werkplek tot je beschikking heb.
Ik blijf het met belangstelling volgen,
mvg :).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En weer door...

Doordat ik wat nieuwe dingetjes had besteld waaronder een kreg jig kon ik weer verder met de freestafel.
20161228_153935.jpg

Dus meteen geprobeerd en de ladefrontjes erop gemaakt met pocketholes.
Dit ging prima en het simpele setje is voor mij meer dan voldoende voor een enkele pockethole verbinding.
20161228_161243.jpg

Daarna een plexiglas raampje gezaagd en in de sponning van de deur gemaakt met behulp van kleine glaslatjes.
Die heb ik met lijm en pin nails vastgezet.
20161230_134547.jpg

20161230_142532.jpg

De avond ervoor dacht ik nog bij mezelf, "Ik moet morgen niet vergeten eerst het handvat op de deur te monteren want als ie dicht zit kan ik hem niet open krijgen.
net zoals toen bij mijn compressorkast"
En wat doe ik.
Ik monteer de scharnieren met de deur erin.
En toen moest ik even om mezelf lachen.
20161230_143029.jpg

Hij kon dus weer niet open.
Ik kon er niet bij boven of achterlangs dus maar weer met een stuk ducktape klieren tot ie open was... zucht.

Gelukkig denk ik toch nog ergens over na en kon ik deze greepjes monteren.
Ooit gekocht op een rommelmarktje in de in het begin genoemde vakantie met in mijn achterhoofd, die zijn voor op de freestafel.
20161230_165606.jpg

Euro 2,50 voor 50 stuks, niet slecht.
20161230_165610.jpg

Dus een malletje gemaakt en gaatjes in de frontjes boren.
20161230_165631.jpg

Netjes.
20161230_171114.jpg

Toen was de LED verlichting aan de beurt.
Met zelfklevende LEDstrip en secondelijm een strip vast gezet.
Daarna alle electronica aangesloten.
20161231_145304.jpg

Het resultaat is.
Deur open-licht aan.

Ik heb de tafel al voor wat dingen gebruikt en moet zeggen dat hij zeer goed bevalt.
Ik moet alleen nog een bypass voor de aangezogen lucht maken als de geleider dicht staat en een groot werkstuk op de insert ligt.
Dan kan hij nergens lucht aanzuigen.
Dus moet er een gat in de achterkant komen waardoor nieuwe lucht naar binnen kan.
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
wow, ziet er echt goed uit.
ben mijn freestafeltje ook wat aan t updaten en wat ruimte eronder aan t maken kijk wel wat dingetjes af :)
heb nog wel enkele vragen,
t lijkt of je stofafzuiging niet recht onder je frees zit maar er achter, gaat dit erg ten koste van het afzuigen van t stof?
welke ladegeleiders heb je gebruikt?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
de afzuiging zit inderdaad achterop de kast.
Dat is omdat ik anders geen lades onder de frees kan maken.
De afzuiging is prima.
er komt nergens stof vrij tijdens freeswerk

De ladegeleiders komen bij so-handel
de vandaan kost echt niks daar.
€3 per set rails
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Mooie door dachte tafel geworden, ziet er keurig en functioneel uit.
 

Sputnik

Nieuw lid
24 feb 2016
5
0
Ziet er supergoed uit inderdaad! Twee maanden geleden heb ik een tafel gebouwd gebaseerd op hetzelfde principe. Mijn "tafel" past exact op een workmate (frees valt tussen de bladen van de workmate) en kan hangend opgeruimd worden, zodat de workmate en de frees ook onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden. Op de foto ligt het hulpstuk dwars op de workmate, normaliter is dit in de lengterichting. Leuk project om te doen. Ik heb het geheel ingesmeerd met bijenwas om het te frezen stuk goed te laten glijden (en omdat 't mooi is ;)). Materiaal is hardhout multiplex, triplex en een stuk grenen.

image1.jpg
 
Laatst bewerkt:

G52

Nieuw lid
28 feb 2017
2
0
Beste 3dmazter,
ik G52, ben nieuw hier op dit forum, ik heb deze zeer uitgebreide en gedetailleerde werkomschrijvingen met grote bewondering gelezen en bekeken.
ik weet niet of het mogelijk is en of dit hier gebruikelijk is, maar is deze werkbeschrijving, incl. Foto en bouwtekeningen ook bij jou te bestellen cq te downloaden.?

ik verneem graag van je wat de mogelijkheden zijn.

mvg G52 - Ger
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
U vraagt wij draaien.
Bij deze de tekeningen (sketchup)

Hierbij de bestanden.
Base
Fence

Kast.
freestafel heel.jpg

layout.
freestafel.jpg

Moet nog wel een achterpaneel op die staat niet op de tekening.
Gaat het zo lukken denk je?
 
Laatst bewerkt:

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Is dat lang geleden?
Ja dat is het.
Ik ben vorig weekend bezig geweest om eindelijk een kast onder mijn freestafel te maken.
Dit kan omdat ik nu een eigen huis met schuur heb en ruimte om hem neer te zetten.
Ik heb een jaar geleden de tekening voor de kast gemaakt en die wat aangepast en op de tablet gezet.

Het zaagplan
Bekijk bijlage 56513

De volle plaat klaargezet op de plaatzaagtafel die ik 2 jaar geleden maakte.
Hij werkt nog steeds perfect en past mooi in de schuur zodat ik ook als het regent kan werken.

Bekijk bijlage 56514

Met behulp van de cirkelzaag en stofzuiger heb ik alle onderdelen op maat gezaagd

Bekijk bijlage 56516

Daarna de dado stack in de zaagtafel en uitgemeten hoe diep de groeven moesten worden.
Bekijk bijlage 56517

Daarna alle platen van groeven voorzien volgens tekening.
Bekijk bijlage 56519

Toen dit klaar was kon ik het geheel in elkaar zetten, lijmen en vastschroeven.
Bekijk bijlage 56521

Niet slecht voor een eerste keer.
Bekijk bijlage 56522

De overige delen erop gezet.
Bekijk bijlage 56523


Daarna 4 geremde zwenkwielen eronder geschroeft.
Ook de achterkant voorzien van een plaat en het tafelblad erop gemonteerd.
Bekijk bijlage 56524

Nu heb ik de start/stopknop gemonteerd en moet ik alle bedrading nog instaleren.
Ik wil led verlichting in frees compartiment welke geschakeld wordt met een knopje bij de deur.
Dus deur open is licht aan, deur dicht is licht uit.
De afzuiging komt aan de achterkant met een 125mm buis naar onder de tafel en 75mm slang naar de geleider.

Wordt vervolgt...

Heb je ook een foto van je Plaatzaagtafel zonder plaat erop?

Ik zie dat daar een apart topic van is :)
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo allemaal.
Tijd voor weer een update van de vorderingen.
Door een drukke periode ben ik er niet aan toegekomen om de vorderingen te laten zien.
Dus bij deze.

Ik heb de bovenste lade fronten er op gezet en rechtsboven gewoon blind dicht gemaakt omdat daar alle electronica achter zit.
20220114_113000.jpg

Ook heb ik de lades onderin de kast gemaakt.
alles is full extension en er kan lekker veel in.
Links boven is de lade voor de freestafel gereedschapppen.
20220114_113015.jpg

De andere bovenste lades zijn voor alle freesbits en hoewel ik een goede colectie heb is er nog ruimte zat voor uitbreiding.
er zijn twee lades voor 6 en 8 mm bits en 1 lade voor 12mm en 1 lade voor 12,7mm bits.
20220114_113037.jpg

De 2 lades onderin zijn voor de losse freesmachines en accessoires.
20220114_113056.jpg

En onderin leeft de Lamello en nog wat grote accessoires.
20220114_113116.jpg

Ik heb voor deze lades nog geen frontjes kunnen maken omdat ik het hout er nog niet voor heb en ik geen hele plaat grenen meubelpaneel wil kopen alleen hiervoor.

Aan de achterkant heb ik wel een opening met schuif gemaakt om extra lucht aan te zuigen zodra er verdekte gleuven gefreest worden en de afzuiger geen lucht meer kan aanzuigen door het frees gat.
20220114_113141.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Dat laatste is slim! dank voor het delen. Zodra mijn werkplaats werkbaar is, ga ik aan een nieuwe werkbank beginnen met geïntegreerde freestafel in een afgesloten kast.. Dit is een extra bruikbare tip
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.