freesmotor Robland x31 komt niet op gang (adres?)

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De freesmotor start niet op maar trilt wat, alsof er een fase mist, daarna slaat de stop door. Na de motor uitgebouwd te hebben alles schoongemaakt, startte die wel maar draaide langzamer en viel toen weer uit. Misschien dat de rem blijft hangen bij de fan? Als ik de fan los haal draait de as gewoon soepel.

De frees as draait soepel en de riemen zijn nog goed.

- weet iemand een adres waar ik de motor kan langsbrengen en dat hij wordt nagekeken (omgeving zuid-Holland)
- weet iemand wat voor motor erin zit nergens staat een naam alleen de specs 380v 4pk zodat ik weet wat een nieuwe kost?

Gebruik hem als hobbymachine dus heb geen service contract oid.

Alvast bedankt!
 
A

Athanor

Guest
Ik heb op mijn vroegere Robland een keer een probleem gehad met de rem van de freesmotor. Bleek een te grote spanning op de rem te staan die het begeven had. Reparatie was me te duur en ik heb de rem laten verwijderen en verder met een ongeremde moter gewerkt tot ik de machine voor mijn huidige Hammer inruilde.


Fons

Edit: de rem blokkeerde de freesmotor en als ik de motor aan zette verbrandde de remvoering.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik weet niet hoe ik kan controleren of alle fases werken. De zaag en vlaktebank werken gewoon dus de hoofdaansluiting werkt. De frees doet het 5-10 seconde en dan slaat de stop door, dus te weinig tijd om tussen de fases te meten. Als ik de draden loskoppel zou er dan stroom op blijven staan?

Athanor:
Van die rem zou goed kunnen, maar hoe test je of die goed werkt?

Verder heeft de machine heel af en toe de hinderlijke gewoonte niet aan te willen, als ik een klap bij de vlaktebank geef doet die het weer. Ik ga er altijd vanuit dat dit in de beveiliging zit van de vlaktebank (bladen naar beneden moeten).
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ten eerste is het een ster/driehoek schakeling die erop zit? (2 standen om hem aan te zetten)
Simpel als je een volt meter hebt, kun je ten opzichte van de aarde meten of je op alle drie de draden een spanning meet van ongeveer 230-240 volt. tussen de draden onderling meet je ongeveer 400 volt. Dit is al in onbelaste toestand. Voor de eenvoud kun je het beste direct op de schakelaar meten met de kabel naar de motor eraf, zodat je die kunt aanzetten zonder dat je de motor onder spanning zet of de einden van de kabel die normaal op de motor zit.
Heb je de motor ook zonder de Fan/Rem aangsloten en getest? Als hij dan ook staat te brommen en makkelijk tegen te houden is mis je vrijwel zeker een fase.

Als de meter gewoon op alle drie de draden de juiste waarden geeft kun je ook met een Ohm meter de motor zelf doormeten, die moet ook in alle opzichten tussen de 3 aansluitingen (de onderste rij zijn allemaal doorverbonden als het geen ster/driehoek is) en de onderste rij een lage waarde weergeven.

Mocht dit allemaal niet duidelijk zijn laat maar ff weten.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zal ik maandag doen, geen driehoek denk ik, je zet de schakelaar op de gewenste toeren (3000 of 6000) en drukt op de aanknop. Ik snap alles behalve het ohm verhaal, tussen wat meet je dit? In ieder geval bedankt!


Weet iemand hoe je de fan van de as haalt? Er zit geen moer en is ook geen draad voor zover ik zie, gewoon voorzichtig eraf wrikken?
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Een Ohm meter meet de weerstand, de weerstand van een spoel, zoals die in een motor zit is erg laag. Maar de waarde is in dit geval niet erg belangrijk, wel of ze alle 3 ongeveer dezelfde waarde hebben. Een 3 phase motor heeft 3 spoelen, die tussen de de 6 aansluitingen op de motor zelf zitten, als de onderste rij van 3 aansluitingen doorverbonden zijn, kun je simpel elke spoel direct tussen de de doorverbinding en de 3 bovenste aansluitingen doormeten.

Nog 1 klein puntje, Ohm meten doe je Zonder spanning op de motor en liefst zonder enige andere draden aangesloten.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb indertijd de monteur van mijn leverancier er bij gehad. Die heeft de machine op zijn kant gezet om bij de freesmotor te kunnen. Als de rem niet meer werkt blokkeert hij gelijk de motoras. Staat dus altijd op de rem, althans bij mijn machine van 2003.... Voor een oplossing moest ik toen een nieuwe motor met rem kopen. Daarom heb ik hem het remgedeelte er af laten halen, waardoor de machine niet meer aan de beveiligingsbormen voldeed, maar wel weer werkte. Als ik de frees wel aan zette, trok de motor zich door de remweerstand heen en verbrandde de remschijf, vandaar mijn keuze.....

Fons
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De motor heb ik gewoon uitgebouwd door de zijkap eraf te halen los te maken en hem uit de machine te tillen, dus ik kan er prima bij. Belachelijk trouwens dat de rem niet los te verkrijgen is! Het is gewoon een los onderdeel onder de fan.... Ze doen in de tekeningen inderdaad alsof de motor niet uit elkaar kan:
motorfree.jpg

Ben erg benieuwd wat die nieuwe motor dan moest kosten, ik heb de machine nog niet zolang dus ben nog wel bereid er wat geld tegenaan te gooien, mocht ik de motor niet kunnen maken. Ik zie nergens een type plaatje dat lijkt eraf gesloopt te zijn, dus zal die wel via Robland moeten kopen?

Morgen ga ik er verder mee, genoeg adviezen na te lopen:) bedankt allemaal in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Conclusie vandaag:
- rem komt vrij
- tussen alle fasen staat 415v
- als ik het aantal ohm meet tussen de fasen op de motor daalt die binnen 2 seconde naar nul.
- 1 fase slaat de stop echt meteen door, de motor bromt alleen maar wat

Iemand nog een idee of dit klopt en wat ik nog kan controleren?
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dan zou ik bijna zeggen dat er 1 fase kortsluiting heeft, als je zegt dat bij ohm meeting de waarde binnen 2 seconden naar 0 gaat, heb je dan nog andere draden op de aansluitingen zitten?
Je hebt op de motor 3 rijen van 3 aansluitingen van waar naar waar meet je dan?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nee de zaag en diktebank werken zonder problemen er is alleen ooit een stekkerdoos op de machine gezet maar dan zouden de zaag en diktebank toch ook niet moeten werken.

Zou er nog iets zijn dat de motor laat opstarten wat niet goed werkt, een frequentieregelaar ofzo? Als de fasen los liggen is er geen sluiting dus de bedrading is goed, lijkt echt iets motor gerelateerds
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Toevallig zeg :), maar mijn rem werkt dus gewoon goed. En het topic hier antwoordde ik, gezien ik precies nu weet hoe je de motor moet aansluiten.

Bij mij meet ik 185v maar dat zal komen doordat er ook 415v op de fasen staat en niet 380v. Ik zal mijn motor dus moeten laten reviseren ben ik bang of een nieuwe alleen kan ik geen motoren vinden die 3kw zijn en op 3000rpm en 6000rpm werken. Dus dat zal pijn gaan doen als het via de importeur van Robland moet gaan :')
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Ik denk dat je een twee toeren elektromotor met 1400 en 2800 tpm hebt. De toerentallen die je noemt zijn de spindel toerentallen.Heb je de motor getest met de draad met stekker direkt op de aansluitklemmen. Dan sluit je de bedrading in je machine uit. Er kan een draadbreuk in de kabel naar je motor zitten, soms is hij dan niet helemaal door, maar kan er niet genoeg stroom lopen voor de elektromotor, maar als je met de multimeter meet lijkt alles in orde.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ben bij van Loock motoren geweest, wat een ontzettend aardige en behulpzame mensen! Mocht zo de werkplaats in, motor doorgemeten de motor bleek doorgebrand de sinussen gingen alle kanten op. Opnieuw wikkelen was duurder dan een nieuwe, ik heb voor een ongeremde gekozen die zou weer 100 euro duurder zijn.

Bedankt voor alle hulp!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.