Zelfbouw fijnstof filterunit

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Inmiddels is er nog een ww-filterunit in aanbouw. Deze week heb ik de filters van Kor ontvangen: super service, bedankt! In afwachting van een 500 m3 Torin ventilator, maar kennelijk viert ook de growshop koningsdag :p Binnenkort enkele projecten met eiken en MDF, dus meteen maar van start. De unit in aanbouw:

IMG_20170427_203936.jpg

De behuizing is van 15 mm garantieplaat wat ik nog had liggen. De filters worden aan de voorkant 'geladen', dat lijkt me de simpelste manier om de boel luchtdicht te kunnen maken. En de constructie wordt al ingewikkeld genoeg: de werkplaats is niet heel hoog of groot en om dit bakbeest nu aan het plafond te hangen :(. Maar de filterkast kan ook op de zolder boven de werkplaats worden gehangen. De lucht uit de werkplaats kan dan met een 125 mm afvoerventiel uit de werkplaats gezogen, en de schone lucht aan de andere kant met een aanvoerventiel weer naar binnen geblazen worden. Nu nog uitdokteren hoe een 125 mm slang aan de behuizing bevestigd kan worden, zonder de prestaties van het geheel al te veel te hinderen.
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Ik wil er toch ook 1 gaan bouwen, ben soms dagenlang aan het hoesten als ik even aan het hobbyen ben geweest.. Kor, je hebt een PB'tje. :)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Heel sjiek :p! De ventilator zit aan de onderkant en de luchtuitstroom ook?

Ik wou het geluid beperken door een direct zicht op de rotor te voorkomen. Hij blaast wel boven de 45° en dicht bij een muur naar het plafond. Er is nog een 1-60 minuten timer ingebouwd.

IMG_20170418_085230.jpg
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Door een plaat met deels open oppervlak voor de inlaat te plaatsen blokker je een deel van de luchtstroom.
Dit gaat ten koste van de capaciteit. Als ik het zo inschat ben je de helft kwijt.
Lijkt wel mooi, maar heb je nog voldoende luchtstroom over?
Laat je de unit op de grond staan? Zo ja dan loop je risico dat ook grof stof in het filter komt en raakt deze onnodig snel verzadigd.

Groet, Kor
Nog geen foto geplaatst, een 'klein' rollend model, uit populier voor het gewicht.

Bekijk bijlage 63260
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Door een plaat met deels open oppervlak voor de inlaat te plaatsen blokker je een deel van de luchtstroom.
Dit gaat ten koste van de capaciteit. Als ik het zo inschat ben je de helft kwijt.
Lijkt wel mooi, maar heb je nog voldoende luchtstroom over?
Laat je de unit op de grond staan? Zo ja dan loop je risico dat ook grof stof in het filter komt en raakt deze onnodig snel verzadigd.

Groet, Kor

Ik heb de (kleine) ventilator als referentie genomen en alle doormeters 2x 3x ruimer genomen, de filter is nattuurlijk veel breder dan dat. De voorkant komt overeen met een gat van 24cm diameter, dus ja dat is minder dan de helft, maar als ik een A4 erbij plak, merk ik nog steeds geen verschil.
Grond stof is een potentieel probleem, daarom staat de motor ook beneden en zuig ik boven 30 cm hoogte, dat scheelt al veel maar nog hoger is waarschijnlijk beter.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is niet alleen de zuigkracht, je bent ook een deel van je oppervlak kwijt. Je filter krijgt nu mooie rondjes met stof waar de gaten zitten, en blijft nagenoeg schoon achter het hout. Waarom niet gewoon wegzagen, dan gebruik je de filters maximaal?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Werkt een reguliere afzuigbox ook als aanzuiger voor een dergelijke filterunit?
Capaciteit is 370 m3/h.

Groeten
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
De behuizing is van 15 mm garantieplaat wat ik nog had liggen. De filters worden aan de voorkant 'geladen', dat lijkt me de simpelste manier om de boel luchtdicht te kunnen maken. En de constructie wordt al ingewikkeld genoeg: de werkplaats is niet heel hoog of groot en om dit bakbeest nu aan het plafond te hangen*. Maar de filterkast kan ook op de zolder boven de werkplaats worden gehangen. De lucht uit de werkplaats kan dan met een 125 mm afvoerventiel uit de werkplaats gezogen, en de schone lucht aan de andere kant met een aanvoerventiel weer naar binnen geblazen worden. Nu nog uitdokteren hoe een 125 mm slang aan de behuizing bevestigd kan worden, zonder de prestaties van het geheel al te veel te hinderen.

@nijb-jan

hoe heb je dat nou opgelost? Is het gelukt met een buizensysteem om het filter op zolder te zetten? En werkt dat?
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Het werkt inderdaad, en ik ben er blij mee. De filterunit hangt op zolder en wordt via een Klik-aan-klik-uit afstandsbediening vanuit de werkplaats aangestuurd. Aan de ene kant van de werkplaats wordt de lucht afgezogen via een ventiel in het plafond, en aan de andere kant "schoon" weer teruggeblazen. De unit zelf hangt met een fietsspin aan de hanebalken van de zolder en het geheel is door de flexibele buis ontkoppeld, dus van lawaai heb ik geen last. Wel denk ik dat deze constructie ten koste gaat van de efficientie van het filter, maar wanneer ik een A4-tje bij het afvoerventiel houd wordt deze strak tegen het plafond gezogen, dus het ventileert wel. Voor de aansluiting van de flexibele slang op de filterunit bleken er mooie kunststof flenzen te bestaan. Ik zal eens een foto maken wanneer ik de zolder weer opkruip. Heerlijk shoppen bij die growshops :p
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Bedankt voor je antwoord. Ik zit er zelf ook aan te denken om de unit op zolder op te hangen. Ik heb een poos geleden al de filters opgehaald bij Kor, maar wil toch binnenkort echt beginnen om de unit klaar te maken, na de zoveelste schuurklus. Wat voor buisdiameters heb je gebruikt? En naar die flens ben ik ook wel benieuwd.

Ik weet dat er een growshop in Leeuwarden zit. Misschien dat ik daar wel eens ga binnenwandelen voor een ventilator. Ik heb al eens een mail gestuurd, maar een reactie kreeg ik daar niet op. Ik schijn er (volgens Kor) één nodig te hebben van 750m3/uur. Misschien dat ze daar ook wel zo'n flens hebben. Waar heb jij die vandaan?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik heb mijn ventilator ook bij die growshop gekocht. Model dat ik nodig was hadden ze niet op vorraad, maar lag een dag later klaar.

Succes! Fons
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Misschien dat ze daar ook wel zo'n flens hebben. Waar heb jij die vandaan?
Geen idee, ergens bij een van de vele ventilatieland/ventilatieshop.nl webwinkels. Maar ik heb er nog wel 1 over, dus die mag je altijd op komen halen. Dan kun je meteen de aansluiting op de filterunit beter bekijken :) Diameter is 125 mm.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Graag kom ik een keer kijken hoe je het hebt opgelost. Ik neem morgen wel even contact met je op via pb.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Paar weken geleden een filterset bij Kor besteld. Dit weekend begonnen met het bouwen van mijn fijnstoffilter.

IMG_0379.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.