Zelfbouw fijnstof filterunit

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Welkom hier! Je zit precies op de goede plek:D Dit topic bevat alle informatie daarover. Het is alleen even wat werk om het door te lezen, maar dan weet je ook alles. Bestellen via een PB bij Kor/Kiesvoorhout, de topicstarter.

Succes, Fons
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Moet de filterkast in het midden van de werkplaats hangen of mag dit ook tegen de muur komen?
Mvg,
Rudy
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik zou hem in de buurt van de ergste stofmaker hangen.
volgens mij maakt het niet heel veel uit waar hij hangt tenzei je ruimte heel groot is.
in het midden lijkt mij dan de beste optie
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo ,bedankt voor het antwoord, mijn werkplaats is niet zo groot 5x6 ongeveer.
Maar het probleem is dat als ik hem ongeveer in het midden hang hij boven de zaagtafel komt te hangen en daar is nu net het plafond maar 2m20 hoog en dat vind ik wat lastig.
Daarom dacht ik hem wat te verplaatsen naar de muur toe waar ik niet beperk ben in de hoogte(5m)
Mvg,
Rudy



ik zou hem in de buurt van de ergste stofmaker hangen.
volgens mij maakt het niet heel veel uit waar hij hangt tenzei je ruimte heel groot is.
in het midden lijkt mij dan de beste optie
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dat kan volgens mij gewoon hoor.
Ik zou hem niet in een hoek hangen maar zo veel mogelijk centraal.
en als dat 2 meter verder is moet dat niet veel uit kunnen maken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik heb het filter ook langs de kant in het midden van de werkplaats opgehangen. Werkt naar tevredenheid, het belangrijkste is volgens mij dat de luchtstroom goed kan circuleren zodar je de inhoud van de werkplaats snel kunt filteren.

Fons
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De filter kast mag in principe overal hangen, zolang de lucht maar vrij aangezogen en uitgeblazen kan worden.
Bij mij hangt ie aan het plafond met de uitblaaskant 1,5 meter van de wand, boven de plek met de meeste activiteit zoals frezen, schuren en zagen.
tegen de wand zoals bij Athanor werkt ook prima.
groet, Kor
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Vlak voor kerst had ik een flinke (machine)schaafklus met padoek en abachi.

Redelijk goed werkende Starmix zuiger met buffervat in gebruik, maar na het werk lag toch weer overal een rood / geelsluier.

Conclusie: niet langer meer uitstellen maar een fijnstoffilter bouwen!

Gelukkig bleek Kor nog steeds de filters te leveren. Via google makkelijk een Torin 500 m3 ventilator gevonden. Past prima bij mijn werkruimte van 50 m3. Uitschakelvertraging was bij Conrad veel goedkoper dan bij lokale leverancier. Ook vond ik het heel prettig het aansluitschema van Frank op het forum aan te treffen. Veel duidelijker dan het schema wat bij die schakeling zat.

Was bezig met ca 21 mm dik abachi, dus daar is de kast van gemaakt. Meteen een goede kans om de nieuwe verlijmfrees uit te proberen.

Top, bodem en 3 wandjes van abachi. Lekker licht hout, maar voldoende sterk.
08313997.jpg

Strakke lijmverbinding met verlijmfrees

08313995.jpg

Deze frees is minder geschikt voor haakse verbindingen. Paneeltjes daarom koud op elkaar gelijmd, maar lijmverbinding wat sterker gemaakt met deuvels.

08023998.jpg

Aangegeven maten voldoen goed. Aanslaglatjes ingelijmd om schuimband op te plakken en fijnstoffilter tegenaan te drukken

08023999.jpg

Kast iets te klein gemaakt: fijnstoffilter past precies, maar voorfilter is ca 3 mm hoger. Met frees randje uit gehaald zodat voorfilter ook goed past. We werken tenslotte met hout. Goed aan te passen!

08044001.jpg

Voor de veiligheid wat tralies gemaakt in de uitblaasopening.

08044002.jpg

Elektrische aansluitingen buiten de kast gemaakt om er makkelijk bij te kunnen. Kast opgehangen aan "french cleats".

08044005.jpg

Kast opgehangen tegen de wand vlak bij zaag / frees.

08044006.jpg

Nog nooit zo'n frisse werkplek gehad. Filter heeft na een week matige hoeveelheid machinaal werk al een lichte grauwsluier. Had ik veel eerder moeten doen.

Mooi dat je op dit forum zulke goede informatie kunt vinden!

Rob
 

Bijlagen

  • 08044001.jpg
    08044001.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 566
  • 08044002.jpg
    08044002.jpg
    64 KB · Weergaven: 560
Laatst bewerkt:

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Netjes Rob, hoeveel was je nu kwijt in totaal als ik vragen mag?

Ongeveer € 220,00 excl. hout en met 1 extra voorfilter.

Als je wat langer zoekt kan het wat voordeliger, zeker als je op zoek gaat naar een tweede hands ventilator. Ik betaalde € 83,00

De uitstelschakeling bij Conrad is inmiddels € 40,00, dus duurder dan de eerder op het forum genoemde € 30,00.

Rob
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Valt me mee. Zou een dergelijke filterunit nog nodig zijn bij rechtstreekse afzuiging op de machines gecombineerd met een ventilatiebox die de garage afzuigt en deze lucht naar buiten afblaast? Frisse aangevoerde lucht komt van binnen, dus vrij van houtstof. Ventilatiebox is ruim bemeten op de inhoud van de garage.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb mijn uitstelschakelaar aan 7€ gevonden, niet ideaal geschakeld maar het werkt

AC 220V Delay Timer Time Relay 0~60 Minute H3Y-2 & Base
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Kun je daar wat meer over vertellen via PB?

Over het aanbrengen van de verwarming heb ik begin 2016 een item op het forum gezet:
  • Verwarming werkruimte met infra rood plafondfolie Ik weet niet hoe een link te plaatsen, sorry.
Daarin kun je wat basisgegevens vinden.

Als je dan nog vragen hebt, laat dan maar even weten.

Rob
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Valt me mee. Zou een dergelijke filterunit nog nodig zijn bij rechtstreekse afzuiging op de machines gecombineerd met een ventilatiebox die de garage afzuigt en deze lucht naar buiten afblaast? Frisse aangevoerde lucht komt van binnen, dus vrij van houtstof. Ventilatiebox is ruim bemeten op de inhoud van de garage.

Als je verse lucht aanvoert en het stof naar buiten blaast heb je geen filterunit in je werkruimte nodig.
Het is wel zo netjes om de uitblaaslucht niet zomaar naar de buren te blazen, er zit al fijnstof genoeg in de lucht.
Particulier hoeft nog niet aan emissie eisen te voldoen, maar bedrijven moeten zich aan strenge uitstoot regels houden.

Groet, Kor
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Als je verse lucht aanvoert en het stof naar buiten blaast heb je geen filterunit in je werkruimte nodig.
Het is wel zo netjes om de uitblaaslucht niet zomaar naar de buren te blazen, er zit al fijnstof genoeg in de lucht.
Particulier hoeft nog niet aan emissie eisen te voldoen, maar bedrijven moeten zich aan strenge uitstoot regels houden.

Groet, Kor

Ik denk dat ik mijn tekst anders/duidelijker neer had moeten zetten. Ik zuig rechtstreeks op de machines af met een festool ctl26, volgens mij een klasse M filter. Daarnaast heb ik in mijn werkruimte een gewone ventilatiebox gehangen zoals tegenwoordig standaard in woningen verplicht is. Deze is ervoor om verse lucht in mijn werkruimte te krijgen aangezien er geen natuurlijke ventilatie aanwezig is. Deze is niet geplaatst met het oog op stofafzuiging maar kwam via dit topic dus op de vraag hoeveel stof er over blijft na directe afzuiging op de machine en of dus een filter zoals jij hebt gebouwd iets toevoegt. Antwoord is ja na het lezen hier. Vervolgvraag is of het dan met de ventilatiebox afdoende is of niet.

Daarnaast: nu ik onlangs en grotere zaag en een vvd bank heb aangeschaft moet ik ook aanvullend ook een andere afzuiging aanschaffen. Zie apart topic dat daarvoor loopt. http://www.woodworking.nl/showthread.php?20669-Stofafzuiging-fijnfilter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.