Kirjes Flexibele as.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om deze te gaan kopen https://www.baptist.nl/houtbewerker...kirjes-flexibele-as-voor-polijst-slijpmachine
om een beter schuurresultaat te krijgen op de draaibank.
Verder wil ik deze schuurpads gaan gebruiken https://www.baptist.nl/houtbewerker...churen/skilton-schuurpad-30mm-tbv-boormachine

Dit alles omdat ik me suf heb geschuurd op een kom en toen deze klaar was en ik hem in het daglicht ging bekijken hij toch nog niet goed genoeg was.

20150511_144138_001_resized.jpg

Nu ik hem 2 keer heb ingesmeerd met Tungolie valt het iets minder op..... maar ik wil toch proberen een zo goed mogelijk oppervlak te krijgen.
Het is trouwens Essen hout.

Wie heeft er ervaring met deze pads en flex-slang.

Graag hoor ik van jullie.

Peter.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die Skilton schuurpads heb ik ook. Ik gebruik de 75 mm bij schalen vanaf 30 cm, daaronder ook wel die van 50 mm - dat hangt vooral van de kromming van de schaal af, een vlakke schaal kan met een grotere schuurpad, en dat is fijn, want dat schuurpapier gaat langer mee. De buitenkant schuur ik dan ook liever met een schijf van 125 mm in de boormachine. Die van 30 mm die je noemt is echt heel klein. Dat heeft ook consequenties voor het klitteband, er zitten veel minder haakjes op, dus het gaat allemaal wat sneller stuk.

Het klopt dat in de olie zetten niet helpt als er nog geschuurd moet worden. Veel schuren is vervelend, dus zuiver draaien is de moeite waard, ook als het veel moeite kost. Ik doe soms wel vijf keer een hele dunne 'dit is de laatste snede'.

Verder schuur ik met korrel 40-80-120-180-240-320, meestal begin ik bij 120. Als het echt moet (een erg onregelmatige schaal waar ik met de beitel gewoon niet beter bij kom) dan soms ook 40.

Het schuursysteem van Kirjes heb ik nooit gebruikt, de kosten van schuurpapier daarvoor schrikken me nogal af. Wel heb ik een haakse boormachine waar ook die schuurpads in kunnen, voor grote vazen of schalen met een nauwere opening aan de bovenkant waar ik met de gewone boormachine niet bij kan is dat een uitkomst. Heb je het commentaar op die as gelezen bij Baptist? Dat vind ik zorgelijk.

Het schuurpapier van Baptist is goed, maar ze verkopen schuurschijven van 50 en 75 mm ook op ebay.de of bij groothandels voor autospuiterijen, waarbij een doos van 100 schijfjes uiteraard goedkoper is per schijfje dan een zakje van 5 van baptist.
 
Peter, ik zou het toch eerst zoeken in de scherpte van je beitel. Ik ken deze draaisporen en met schuren heb ik het er nooit uitgekregen. Wel door het oefenen, en nog eens oefenen met een scherpe, niet te grote schalenguts, waar ook de hiel is van weg geslepen. Ook de stand van je beitel op het hout is belangrijk. Probeer een parabool te draaien naar het midden. Toen ik dit eindelijk onder de knie kreeg heb nooit zwaarder schuurpapier gebruikt als p180.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Jurriaan en Nico,

Bedankt voor jullie reaktie...... Ik ben echt nog in de beginfase van mijn "draai-carriere" maar beleef er veel plezier aan.
Het heet niet voor niets hout DRAAIEN en niet hout SCHUREN :rolleyes:.... dat weet ik en zal morgen een paar foto's van mijn schalenguts plaatsen.
Misschien lukt het me om bij de volgende schaal mijn werkwijze te filmen (dit is geen belofte :cool:)

Maar ook al lukt het me om heel glad te draaien..... zijn die Skilton pads met een of ander boormachine niet handig om te gebruiken ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zeker zijn die Skilton pads handig om met één of andere boormachine te gebruiken - ik gebruik ze zelf ook, hoewel niet de 30 mm maat. Als je vaker en/of langer gaat schuren, ga je vanzelf op zoek naar een wat lichtere boormachine, een zware klopboor werkt toch wat vermoeiend.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Peter,

Ik maak veel van dit soort schalen. Voor het schuren gebruik ik een haakse boormachine met een 100 mm schuurschijf erop. Dat kan makkelijk bij dit soort schalen. De schijven knip ik zelf uit een lange rol.
Draaisporen wegschuren is saai. Het is het mooist als je na het draaien überhaupt geen draaisporen hebt! Dat kan je bereiken met een vers geslepen beitel waarvan de vouw strak over het hout loopt. En bij schaal 150 ging het bij mij al beter dan bij schaal nr 5... oefening baart kunst... Ik merk altijd dat dezelfde handeling een aantal keren herhalen het mooiste resultaat geeft.
Ik heb nog nooit geschuurd met deze flexibele as. Het lijkt me zo onhandig vasthouden tijdens het schuren!
Anyway... Ik zou liever in een goeie lamp investeren... :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik een Sorby (mini) sandmaster - zo'n draaiende schuurkop op een steel met een verstelbare hoekinstelling. De kop met de schuurpad draait onder invloed van de wrijving met het (draaiende) werkstuk op de draaibank. Ben daar zeker content mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.