Eerste versie eigen gemaakte uithol beitel

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik had nog geen uitholbeitel en vindt de bekende merken behoorlijk duur.

Dus ben een gaan experimenteren met een toolbit 8 mm stuk staafijzer 20 mm en een ronde buis en dit is wat er van is geworden.

De beitel is in de langste stand bijna 1200 mm

20150508_183923.jpg

De staaf rond 20 mm is circa 500 mm lang meer ging er niet tussen mijn kolomboor toen ik het gat kops aan het boren was.
Het gat heb ik behoorlijk diep geboord circa 60 mm de toolbit is circa 100 mm lang en wordt vast gezet met 2 schroefjes 6 mm.
Zo zit alles muurvast en blijft er veel beitel over voor te slijpen.
20150508_183932.jpg

De kop van de rondstaaf 20 mm heb ik eerst met de vlakslijper rond geslepen en vervolgens heb ik de rondstaaf op de draaibank geheel glad geschuurd en gepolijst.

20150508_184000.jpg

In de verzinkte buis heb ik 2x m8 getapt en de staaf wordt vastgezet met 2 m8 bouten.

20150508_183952.jpg

De toolbit had ik eerst aan een zijde geslepen maar wat stom van me zo was er geen snijvlak.
Dus vervolgens de ander zijde recht geslepen.

Mijn ervaring tot nu toe met deze beitel.
Het schraapt meer als hij snijd maar hij kan heel veel hout in een keer wegpakken en happen doet hij niet.
Nog veel oefenen en misschien een andere hoek slijpen om de beitel aan het snijden te krijgen.

Maar al met al ben ik behoorlijk tevreden over deze beitel.
Door dat hij zolang is kun je de buis onder je oksel zetten en hierdoor kun je zeer goed de beitel sturen en is hij enorm stabiel.

Heb al een massief stuk eiken uitgehold en de beitel ging zeker 20 a 25 cm over de leunspaan en dit was geen probleem hij stuurde zich enorm makkelijk.

Het fabriceren van deze beitel was een simpel klusje.


Als iemand nog tips voor me heeft of deze beitel ook wil gaan fabriceren ik hoor het graag.


Mvgr hans
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Een clubgenoot heeft een aantal identieke beitels gemaakt; het zijn zgn. Oland-tools. Hij heeft er een goede holprofielfrees (bolle kop) op gezet. Werkt perfect.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hans Ik heb hier een link naar Darrell Feltmate's site, die heeft deze beitel al jaren geleden gemaakt en eigenlijk nagemaakt naar Knut Olands ontwerp, hij (Darrell) gebruikt hem veel, er is echt veel te zien en te leren hier.

Je kunt ook Oland vinden op het net, Oland zelf is al jaren geleden overleden, maar zijn vrouw Lissi had de zaak overgenomen en was nog steed aan het draaien niet zo lang geleden, Ik weet niet of ze dat nog kan doen nu, toch well interessant vind Ik.

http://aroundthewoods.com

Mischien makkelijker als Ik je de link geef

http://www.olandcraft.com
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wow..dat is een serieuze beitel. Mocht je je vervelen dan kan je nog oefenen met speerwerpen. Ik kan met veel plezier kijken naar het vakmanschap van de mensen op het forum. Zou wel graag een filmpje zien van de werkende beitel..
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Het uitgangspunt was een universele beitel voor meerdere tool bits die gebruikt worden voor te draaien zodat ik alles kan proberen.
Dus begonnen met een stuk rondstaal met een gat van 8 mm en twee imbus boutjes voor alles vast te zetten.
Geschikt voor :
Ronde bovenfrees
teruggeslepen stalen boor.
toolbit voor metaal.

Gestart met een ronde toolbit 8 mm eerste probleem een zijde scherp maken werkt niet dus twee zijde geslepen.
Snijd behoorlijk.
De rest nog niet uitgeprobeerd.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Alles wat ijzer is scherp te krijgen.
Er zijn ook mensen die bolle boven frezen gebruiken deze schrapen of snijden ook aan de zijkant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.