Globale kostenschatting schuur/werkplaats

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Klinkt goed.

Wij hebben toevallig deze week een offerte binnengekregen voor een niet geïsoleerde houtskeletbouw schuur (druk geïmpregneerd hout en zweeds rabat bekleding) van 6X4 met een dak van betonpannen, twee kleine ramen, een deur en zinken dakgoot. Kwam inclusief plaatsen op ongeveer 6000 euro uit.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ben zelf ook op zoek naar een woning, en dus ook aan het zoeken naar de kosten voor een schuur/bijgebouw. Dus naar de kosten kan ik je niet helpen, lees alleen met je mee :)
Wat ik wel weet dat je soms vergunningsvrij tot 110 m2 en met een nok van 5 meter mag bouwen! maar dit ligt aan de ligging van het huis en de grote van je achtererfgebied (dus het gedeelte 1 meter achter de voorgevelrooilijn).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@haasjetik : Leuk dat je gaat verhuizen en dan nu eindelijk een schuur kan gaan bouwen. Toch wel iets anders dan je huidige situatie he. Qua schuur...misschien kan je ook wel een stukje de grond in...stel je zet alles 500mm diep dan kan je dus weer meer hoogte in de schuur verkrijgen.

En misschien wel het overnemen van een woonhuis waarvanuit iemand zijn bedrijf heeft gevoerd. Gisteren kwam ik zoiets tegen toen ik een transportkar ging halen....schuurtje van ruim 350m2....mooie boerderij, grote tuin...appelboompjes....kipjes.....moest alleen bijna 8ton kosten:eek:
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Rick: na al die jaren met mijn hout de trappen op ga ik nu natuurlijk niet naar beneden! Met de hoogte kom ik er denk ik wel uit. Eerst maar eens zien wat een tweede bezichtiging met makelaar gaat opleveren. Het ziet er allemaal wel hoopvol uit.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Nou... Rick z'n idee is misschien zo gek nog niet. Kijk maar eens naar wat Frank Howarth gedaan heeft met z'n werkplaats: https://www.youtube.com/watch?v=ge96Qvp-EzE. Hij gebruikt een karretje om hout naar binnen te krijgen, werkt bijzonder mooi. Ik geloof alleen dat z'n werkplaats een beetje bovengemiddeld groot is :-D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Oefff....net even het filmpje zitten bekijken dan Aeolos gepost heeft.... Mijn advies : Ga dit filmpje niet bekijken...je wordt er enorm hebberig van :D

Toffe werkplaats, hij heeft nog een filmpje waar hij verteld over zijn werkplaats enige tijd na de bouw. Erg informatief, altijd goed om de mening van anderen te horen....

Nu heb ik mijn werkplaats thuis op zolder...alles mag dus 2 trappen naar boven..... :(
 

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Beste,

Kan je mij vertellen hoe je jouw fundering hebt gemaakt aub . Ik denk zelf een atelier in de tuin te maken en ken niet veel van funderingen af dus alle help is welkom. Afmetingen 6x4m waarschijnlijk.
Zoo graag een houten vloer hebben .. laten vallen van beitels enz .. :) gepolierde beton is wel super cool maar miss toch te glad ...
Anyway laat me iets weten als je kan

thanks
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat ligt er helemaal aan wat er bovenop komt te staan.;)
Voor gewone lichte constructie zou je ook eens naar kunststof kunnen kijken.

IMG_0274.JPG

IMG_0275.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb vorig jaar een schuur volledig uit 32mm douglas gebouwd, wanden, vloer, balken....
voor het dak heb ik 10cm dikke geisoleerde dakplaten genomen (soort golfplaat maar dan 10cm dik)
binnenkant heb ik niet betimmerd, dit zou ik jouw geval wel doen

De planken heb ik zelf allemaal gefreesd, voor het geheel was ik nog net geen 1000 euro kwijt, vergelijkbaar zou me (kant en klaar of als bouwpakket) in deze dikte/houtsoort al snel 2,5 a 3x zo veel kosten

Net wat hierboven word gezegd, bouw een overmaatste blokhut
De overspanning van 3 meter is niet zo heel gek (gaat bij mijn schuur ook goed)
 

treehugger

Nieuw lid
15 jan 2017
17
0
Tja, ik wil wel de mogelijkheid behouden er een kleine combiné in te plaatsen en dat weegt al snel 500 kg. Dat kunststof is wel interessant ... ben zelf amateur houtbewerker en zo'n project aanpakken is wel serieus zker als ik het dan op de tradionele mznier wil doen dus cottage stijl ....
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De vloer komt ertussen. Dat draagt tonnen.
Je kan het met stoeptegels doen. Daarop een plastic afdichting en daarop houtenvloer.
Heb ik ooit zelf zo gehad jaren geleden.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb vorig jaar een schuur volledig uit 32mm douglas gebouwd, wanden, vloer, balken....
voor het dak heb ik 10cm dikke geisoleerde dakplaten genomen (soort golfplaat maar dan 10cm dik)
binnenkant heb ik niet betimmerd, dit zou ik jouw geval wel doen

De planken heb ik zelf allemaal gefreesd, voor het geheel was ik nog net geen 1000 euro kwijt, vergelijkbaar zou me (kant en klaar of als bouwpakket) in deze dikte/houtsoort al snel 2,5 a 3x zo veel kosten

Net wat hierboven word gezegd, bouw een overmaatste blokhut
De overspanning van 3 meter is niet zo heel gek (gaat bij mijn schuur ook goed)

heb je foto's van je schuur of een link ervan?
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Per regio en gemeente hebben ze vaan nog eigen eisen op je bouwerk/plaats/soort. De BOR zou landelijk leidend moeten zijn maar de gemeentes zetten hier vaak nog aanvullingen bij. Je mag vrij bouwen op je achtererf, mits je nog vierkante meters mag bebouwen. Dat is vaak een percentage tov je woning en grondoppervlak. Een achtererf begint overigens 1 meter vanuit je voorgevel. Restrictie is wel dat je een bepaalde afstand van de openbare weg moet blijven. Bouwwerk heeft ook vaak een hoogtebeperking (check het even).
Wij hebben 9 maanden gedaan over de toestemming om een tuinhuis te zetten....en dat is snel als ik de aannemers af en toe hoor.


Mocht je niet meer mogen bouwen, denk dan eens aan een zeecontainer. 2 geschakelde units van 20 foot is een hele mooie werkplaats. Een container is geen bouwwerk dus vergunningsvrij. Wel kan een gemeente in de APV een tijdslimiet stellen aan een container, zoek dat dan even uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.