Globale kostenschatting schuur/werkplaats

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een lastige vraag, want er zijn eigenlijk veel te veel variabelen. Toch maar een poging.
Ik ben bezig een nieuw huis te zoeken. Belangrijke voorwaarde is een ruime garage/schuur om mijn hobby werkplaats in te richten. Best wel lastig om een huis te vinden dat én aan onze woonbehoefte voldoet, én ook nog eens een goede schuur heeft. Vrijdag ga ik kijken naar een leuk huis, mooie ligging net buiten de kern van een levendig dorp. Geen schuur, maar wel de ruimte om een schuur van ongeveer 7x3 m te bouwen (weet overigens nog niet of het mag). Het huis is aan de prijs, dus het is wel interessant om te weten wat een geïsoleerde schuur zou kunnen kosten. Simpele uitvoering, 1 grote deur en 2 ramen of zo.
Hoe het met de grond zit weet ik nog niet, is ook nog uitzoekwerk.
Waar ik dus naar op zoek ben: grove inschatting van de prijs van zo’n schuur. Op internet al gekeken, maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer (ben zelf meer van de planken). Prefab lijkt niet zo duur, maar dan heb ik het over een basale uitvoering, zonder isolatie en eigenlijk geen ramen.
Dus: wie heeft een idee?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Wel belangrijk misschien: ga je zelf bouwen of laat je een aannemer de schuur zetten? Uurloon is meestal een van de grotere posten op een klus als deze...
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een blokhut zelf neerzetten en isoleren zou ik nog wel zelf kunnen wellicht. Iets met steen: nee, dat gaat mij niet zo lukken.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Je kunt ook denken aan houtskeletbouw met zweeds rabat aan de buitenzijde. Goed zelf te doen en niet al te duur, goed te isoleren ook. Stuk goedkoper dan steen, denk ik. Ik ben zelf wat aan het uittekenen voor een schuurtje van 5x3 achter in de tuin, kom op ongeveer 5k€ voor houtwerk en isolatie. Fundering is al snel erg duur inderdaad...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Wij zijn naar precies hetzelfde op zoek en als je goed zoekt is er genoeg te krijgen. Ik weet niet of je zoekgebied beperkt is, maar wij hebben op een gegeven moment de tip gekregen om iets buiten onze comfortzone te zoeken en warempel, dan is er ineens genoeg! Beperk je zoektermen niet alleen op garage, je staat er versteld van wat er af en toe in de achtertuin kan staan.. :)

Daarbij zijn er kant en klare schuren te koop, geïsoleerd en wel, voor ongeveer 6 à 7K, maar dan heb ik de fundering niet meegerekend..

Regels voor bouwen in je tuin zijn simpel: Zolang de buitenmuur niet grenst aan openbaar gebied, maar wel op je eigen erf, kan je bijna ongelimiteerd bouwen zonder vergunning. Iig zo'n schuur mag gewoon. Zoek maar eens op bouwen binnen erfgrens..
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Hoe het met eventueel funderen zit weet ik niet. Dat hoor ik vrijdag.

@all: dank voor de reacties, ik begin al een beetje een idee te krijgen.
@Rizz: het gaat om een pand in de Bollenstreek. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met buiten de comfortzone zoeken. Ik zoek op schuur/garage/berging en mijn fantasie gaat niet heel veel verder.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Wat ik bedoel is dat de Bollenstreek nogal groot is.. Katwijk/Rijnsburg tot aan Lisse en alles er tussenin en omheen. Leg je niet teveel vast op plaatsen, omdat bijvoorbeeld familie er dichtbij woont, of vrienden.. Ga na hoe vaak je die ziet en of het de moeite is om er een paar m extra voor te rijden...

Wat Funda betreft: haal garage en schuur/berging er maar eens uit en je hebt ineens meer keuze.. Dan begint het grote zoeken in de kenmerken van huizen.. Geef plaatsnamen in, je kan er 10 ingeven, en zoek. Het enige wat ik nu in m'n zoekopdracht heb staan zijn plaatsnamen (zonder straal) en minimale woonoppervlakte. Oh ja, en bouwperiode.. Maar dat kan ook zonder.. Ik krijg dan veel meer resultaten. Ja, je moet wat meer schiften, maar dat is wel de moeite waard.. Zo hebben wij het huis gevonden waar wij nu voor een tweede keer gaan kijken. Schuur van 16 m2 met grote vliering en erg leuk. Maar er is nog veel meer.. Dit vonden wij de leukste van de huizen die wij hebben bekeken.

Nog een tip: als je het niet erg vindt om in een oud huis te wonen: daar staan de grote schuren vaak in de tuin.. :)
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Regels voor bouwen in je tuin zijn simpel: Zolang de buitenmuur niet grenst aan openbaar gebied, maar wel op je eigen erf, kan je bijna ongelimiteerd bouwen zonder vergunning. Iig zo'n schuur mag gewoon. Zoek maar eens op bouwen binnen erfgrens..

Dan hebben jullie geluk in Nederland, in België ligt dat heel anders. Bij ons mag je in de achtertuin (= achter de achtergevel van je woning) op minimaal 1 meter van de perceelgrens, maximaal 10% van je tuinoppervlakte, begrensd tot 40m² totaal bouwen zonder bouwaanvraag & vergunningen.

Heb je dus bijvoorbeeld een veranda staan van 25m², dan mag je nog maximaal een tuinhuis zetten van 15m². Is je tuin maar 250m², dan mag je na je veranda van 25m² niets meer bouwen.

In de zijtuin (= tussen voor & achtergevel van de woning, aan de zijkant) mag je ook nog bouwen, maar ook tot op 1m van de perceelgrens en ook maar een bepaalde oppervlakte.

Uiteraard mag je meer dan die limieten zetten, maar dan moet je de volledige vergunningsprocedure volgen met bouwaanvragen etc...
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
@Rizz: Helder. Tot nu toe gekeken in Voorhout, Sassenheim en Rijnsburg. We beperken ons zeker niet tot één plaats. De keuze is nu een beetje: huis met schuur of ruime tuin met mogelijkheid schuur. Zag laatst een aardig huis in Rijnsburg met een schuur van 90m2. Moest het asbest nog uit en ook in huis te veel te doen.
Komende vrijdag kijken naar een huis met schuur en een erg leuk huis met mogelijkheid tot schuur (vandaar mijn vraag).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ik sprak weer eens te snel Maar goed, 30 m2 vergunningsvrij is al een flinke ruimte.. :D :

Vergunningvrij bijbouwen

De regels voor een los bijgebouw of een losse overkapping lijken erg op de regels voor aanbouwen. Verschillen zitten ’m in de maximale hoogte en het maximale oppervlak. Als u zich houdt aan deze regels voor bouwen in de tuin, hoeft u geen vergunning aan te vragen.

  • Bouw maximaal één bouwlaag op de grond, niet op een ander gebouw.
  • Doel van het bijgebouw is het vergroten van het woongenot.
  • Houd minimaal een meter vrij tussen de uitbouw en de openbare weg of het openbaar groen.
  • Hebt u een hoekhuis, dan mag u soms ook vergunningvrij aan de zijkant bijbouwen. Voorwaarde is dat uw zijerf niet grenst aan de weg of het openbaar groen. Bovendien moet u een meter vrijhouden tussen het bijgebouw en het voorerf.
  • Neemt het bijgebouw 10 m2 of meer in beslag, houd dan ook een meter vrij tot het erf van de buren.
  • Bouw niet hoger dan drie meter.
  • Het eindresultaat van uw bouwplannen mag niet zijn dat uw tuin voor meer dan de helft is volgebouwd, een eventueel schuurtje dat er al stond meegerekend.
  • Het totaal aan bijgebouwen of overkappingen mag maximaal 30 m2 in beslag nemen.
  • Zorg dat uw bouwwerk er fatsoenlijk uitziet.
  • Bouw niet bij een recreatiewoning, monument of beschermd stadsgezicht.

Dus België is beter af.. ;)
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
met 30 m2 ben ik al aardig op slag ;)

ik las deze regels en daar zit iets meer beperking, al kom ik daarmee ook goed uit de voeten. De 10m2 beperking raakt mij niet. De andere kant van de tuin grenst aan een vaart, daar zit misschien nog een beperking. Maar goed, eerst het huis nog kopen.

Geen omgevingsvergunning voor het bouwen nodig
Als uw bijbehorende bouwwerk aan de volgende voorwaarden
voldoet mag u het zonder omgevingsvergunning bouwen:
1. Binnen de 2,5 meter zone is de hoogte:
a. maximaal 4 meter1,
b. maximaal 0,3 meter boven de vloer van de eerste verdieping
van uw woning en
c. niet hoger dan het hoofdgebouw waar u tegenaan bouwt.
2. Buiten de 2,5 meter zone gelden de volgende voorwaarden:
a. de hoogte is maximaal 3 meter1,
b. de totale aan vergunningvrij toegestane oppervlakte van
(nieuwe en bestaande) bijbehorende bouwwerken buiten de
2,5 meter zone bedraagt niet meer dan 30 m2,
c. de strook binnen 1 meter van een naburig erf mag voor
maximaal 10 m2 bebouwd worden,
d. het bijbehorende bouwwerk mag alleen bedoeld zijn voor
ondergeschikt gebruik. Dit wil zeggen dat u de bijbehorende
bouwwerken niet mag gebruiken als slaap- of woonkamer,
keuken en dergelijke. Een bijbehorend bouwwerk buiten de 2,5
meter zone mag alleen gebruikt worden als bijvoorbeeld
garage, bijkeuken, atelier, tuinhuisje, (fietsen)berging of
hobbyruimte.
3. De afstand tussen het bijbehorende bouwwerk en het openbaar
toegankelijk gebied is minimaal 1 meter. Deze eis is alleen van
toepassing als er welstandseisen gelden voor uw locatie. Uw
gemeente kan u hier meer over vertellen;
4. Het bijbehorende bouwwerk mag niet voorzien zijn van een
dakterras, balkon of andere niet op de begane grond gelegen
buitenruimte;
5. Het bouwen van het bijbehorende bouwwerk mag niet tot gevolg
hebben dat het achtererfgebied (het zij- en achtererf ) waarop u
bouwt, voor meer dan de helft is volgebouwd;
6. Het bijbehorende bouwwerk mag niet gebouwd worden aan of
bij een woonwagen, een tijdelijk hoofdgebouw of een
recreatiewoning;
7. Het bijbehorende bouwwerk mag niet gebouwd worden aan of
bij een monument of in een door het Rijk aangewezen
beschermd stads- of dorpsgezicht.
Als er door de bouw van een bijbehorend bouwwerk een ruimte
ontstaat die de 2,5 meter zone overschrijdt, dan geldt voor die
gehele ruimte de eis van een ondergeschikt gebruik. Alleen als de
ruimte binnen of ter hoogte van de 2,5 meter zone wordt afgescheiden
met een scheidingsconstructie (muur of pui), kan de ruimte
gebruikt worden voor de uitbreiding van de primaire functie van het
hoofdgebouw, bijvoorbeeld als woonkamer.
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Heb vorig jaar tuinhuis met blokhut principe gezet van ongeveer zelfde oppervlakte 4x5m met zadeldak (nokhoogte 4,2m) voor ongeveer 6000 euro als'k me niet vergis. (chaletcenter.be)
Is niet geïsoleerd en zoek inderdaad ook nog oplossing voor occasionele verwarming.
Betonplaat gegoten met dikte van kleine 20cm. Gezien plaats voor het storten van beton moeilijk bereikbaar was gewoon wat vrienden opgetrommeld en met kruiwagens tot achteraan in de tuin gebracht.
Prijs beton + betonijzers + boordstenen van bekisting 500 euro.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Die 30m2 bestaat niet meer. En het is zeker niet ongelimiteerd. Het hangt af van het bestemmingsplan en hoeveel bebouwing er al staat. Je kan het hier zelf opzoeken: https://www.omgevingsloket.nl/ Maar navragen bij de gemeente is nog beter. Het is te ingewikkeld geworden om het hier even te vertellen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb onlangs de garage geisoleerd, ik was ergens iets van 1500 a 2000 euro kwijt (ik weet het niet meer precies) daar had ik ook de werkbank en eiken vloer bij zitten
Er is een lopend draadje over, neus dat even door, dan krijg je wel een idee
wat de bouw zelf kost weet ik niet, onze garage stond er al
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ga binnenkort een schuur bouwen van 4.4x2.2x2.5m ik doe alles zelf incl. Fundering met vorstrand en kom op 4000 - 5000 euro. voor een (hele) grove schatting kan je het op volume wel schalen. En als je alles laat doen maal 2 - 2.5.

Als je moet heien ca 1000 per paal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoek ook eens op draaipalen, schijnt stukken goedkoper te zijn
ik heb er geen ervaring mee, een maatje van me wel en die is er erg enthousiast over
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Ik heb zo'n twee jaar geleden een schuur gebouwd in Lisse. Deze was toendertijd vergunningsplichtig, wellicht dat de regels versoepelt zijn?
Specificaties:
Afmetingen: 12,5 x 4 meter
goothoogte: 2,5 meter
Nokhoogte: 4,5 meter
Geisoleerde (10cm PS) en gevlinderde betonvloer
HSB opbouw (120mm steenwol)
Dakplaten (120mm steenwol) met oude holle pannen
Buitenbekleding: Zwarte vlotdelen

Deze heeft mij ongeveer 30.000 euro gekost, waarbij ik enkel de tekeningen voor de vergunning en de fundering inclusief betonvloer zijn uitbesteedt.
Grove opbreking in kosten (pin me niet aan exacte bedragen):
-Legeskosten: 1.250
-Berekeningen/tekeningen: 1500
-Fundering: 17.500 (inclusief heien van 8 buispalen a 11 meter (+-5000))
-HSB: 10.000
-Dakpannen etc: 1000 (+-100 jaar oude pannen)

Een schuur kan dus behoorlijk in de kosten lopen. Het heien en de vloer storten hebben met name de prijs behoorlijk omhoog gebracht. Maar we hebben wel een mooie gevlinderde vloer en dat is echt een genot. Kan helaas zo snel even geen foto vinden.

Succes met het zoeken naar huizen in de bollenstreek!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wij hebben toevallig deze week een offerte binnengekregen voor een niet geïsoleerde houtskeletbouw schuur (druk geïmpregneerd hout en zweeds rabat bekleding) van 6X4 met een dak van betonpannen, twee kleine ramen, een deur en zinken dakgoot. Kwam inclusief plaatsen op ongeveer 6000 euro uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.