4 Pirons

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ondanks het feit dat ik een hekel heb aan "öpdrachten" kun je soms geen nee verkopen.
Een kennis vroeg mij om 4 pirons te maken. Een piron is een versiering voor op daken.
Je ziet ze soms op op de overgang van de nok naar een wolfseind, maar ook als versiering op dakkapellen zie je ze wel eens.
Er zijn wel keramische pirons te koop en soms worden ze gemaakt van zink maar de kennis wilde houten naar eigen ontwerp.
Ik had nog wat Pernambuco liggen waarvan ik weet dat het c.a. 95 jaar geleden in Europa is geimporteerd. Een Belgische kloosterorde wilde er in die tijd fineer van laten steken maar dat mislukte simpelweg omdat het te hard was. Vele jaren later heeft een oom de helft van de partij (c.a. 45m3) gekocht en ik heb van hem een aantal blokken gekregen omdat ik wat voor hem gewerkt had.
Pernambuco is Zeer hard, sterk erg vast met een fijne dichte nerf. (houtvademecum) Het is heel goed te draaien en erg glad af te werken, het hout lijkt wel op Mahonie.
Dus het leek mij wel goed hout voor de Pirons.

Blokken hout 13cm diam. 45cm lang gezaagd en ongeveer rond gemaakt.
Je ziet 2 mallen,de linkse werd mij aangeleverd maar ik heb een nieuwe gemaakt (rechts).
P2280030.jpg

De eerste blok rond gedraaid 12cm.
P2280027.jpg

Maaten erop en draaien maar.
P3010036.jpg

De eerste is in model.
P2280034.jpg

Het hout is echt rood, en mijn aangeblazen stofmasker doet weer fantastisch werk.
P3010037.jpg

! Piron helemaal klaar.
P2280033.jpg

4 op een rij.
P3010047.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi Rien.
Het woord pirons heb ik nog nooit gehoord.
Pernambuco gelijkt echt op padoek, maar ik geloof u wel dat de houtsoort klopt wat je als benaming meegeeft.
Ja gelijke stukken draaien op een draaibank vind ik ook niet zo aangenaam.
Ik maak ook liever iets speciaals, maar soms kan je voor een goede vriend iets niet laten.
Knap gedaan.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Schrok me wel effe van die foto met dat masker rien !!
Wel mooi draaiwerk.
de eigenaar zal er veel plezier van hebben
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Zo herkenbaar dit XD

strak gedraaid en afgewerkt!
Kun je iets meer vertellen over dat stofmasker?(merk,prijs,etc?)

Rene,
Ik heb dit masker al een paar jaar en ik ben er zeer tevreden over.
Zeker bij dit soort hout, maar ook bij schuurwerk heb je er veel plezier van.
Het is ook nog eens heel veilig omdat het scherm slagvast is.
Ik heb even op internet gezocht en het is nog steeds zo dat je met wat zoeken behoorlijk kunt besparen.
B.V. bij Willy Vanhoutte kost de Powercap active I P €503,19
Bij Baptist €463
In Engeland bij de fabrikant, JSP 306,62 Engelse pond.
Ook in Engeland, bij The Tool Post 240 Engelse pond ofwel €333.
Dit zijn zomaar even een paar prijzen en je ziet dat er enorme verschillen in zitten. Let wel op dat je de toevoeging I.P. hebt er is namelijk ook een goedkoper exemplaaar maar die heeft niet het slagvast vizier.
Ik weet niet meer waar ik heb gekocht maar ik weet nog wel dat ik hem uit Engeland heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.