Van een gedraaid bord tot een ???

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik zou die potloodlijn tot aan die snavel inzagen, maar als je in opdracht werkt heb je het vaak niet voor het zeggen..
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo Didier.

Heel mooi bord, en ik wist dat ik zoiets ergens eerder had gezien.
Op de site van Martin Adomat staat een foto bij de pagina "kursen" de foto (rechts op de pagina), het verschil is links en rechts en ook het verenpakket van jouw is wat uitgebreider.
Ik weet niet hoe ik de foto moet kopieeren hier naar toe maar dat zul jij wel geklaard krijgen.
Ik weet natuurlijk niet of zijn werk wel de eerste was.

Vriendelijke groeten.
Rien.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hallo Didier.

Heel mooi bord, en ik wist dat ik zoiets ergens eerder had gezien.
Op de site van Martin Adomat staat een foto bij de pagina "kursen" de foto (rechts op de pagina), het verschil is links en rechts en ook het verenpakket van jouw is wat uitgebreider.
Ik weet niet hoe ik de foto moet kopieeren hier naar toe maar dat zul jij wel geklaard krijgen.
Ik weet natuurlijk niet of zijn werk wel de eerste was.

Vriendelijke groeten.
Rien.

Rien,
Kun je eens de link plaatsen?
Ik heb het gevonden onder de woodturner [FONT=arial, sans-serif]Alex [/FONT]baxter, maar ik plaats nog de foto op het laatst.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien,
Kun je eens de link plaatsen?
Ik heb het gevonden onder de woodturner Alex baxter, maar ik plaats nog de foto op het laatst.

Rien,
Ik heb die foto gevonden wat u waarschijnlijk bedoelde.
P2146020x.jpg

Dit is de mijne waarvan het nu bekent is van wie het idee is;
Namelijk Alex Baxter.
g1_pic04.jpg
Morgen maak ik nog de eieren.

IK weet nu ook niet wie de eerst was hoor.

Toch vind ik het rechtvaardig dat hun naam aangekondigd is.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Didier, mooi bord gemaakt, dit was zeker niet voorspelbaar, is toch wat anders dan een gewoon "bord" he !
tof werkstuk, leuk om op tafel te zien staan. fijn idee en dat is meestal al het halve werk. gr Stefan
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoi Didier, mooi bord gemaakt, dit was zeker niet voorspelbaar, is toch wat anders dan een gewoon "bord" he !
tof werkstuk, leuk om op tafel te zien staan. fijn idee en dat is meestal al het halve werk. gr Stefan

Inderdaad Stefan,
Onvoorspelbaar wat het ging worden, maar heel leuk om te maken.
Zal zeker mooi komen te staan op de livingtafel.
Dit is iets dat altijd past op gelijk welke momenten van het jaar op tafel.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Rien,
Ik heb die foto gevonden wat u waarschijnlijk bedoelde.
Bekijk bijlage 29368

Dit is de mijne waarvan het nu bekent is van wie het idee is;
Namelijk Alex Baxter.
Bekijk bijlage 29369
Morgen maak ik nog de eieren.

IK weet nu ook niet wie de eerst was hoor.

Toch vind ik het rechtvaardig dat hun naam aangekondigd is.

Het is toch een groot verschil als je ze bij elkaar ziet maar wel hetzelfde idee.
Jou werk lijkt me toch dat van Alex Baxter.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Gisteren de eitjes gedraaid, maar de tijd ontbrak om alles op de forum te plaatsen.
De keuze van de houtsoort bij 4 eitjes zijn notelaar voor het koekoeksei laat ons zeggen en de andere 3 zijn kerselaar.

Eerst nog een tekeningetje gemaakt om vervolgens een malletje te maken van het ei.
Het vorm van het ei werd via de methode 5-hoek getekend.
eivorm.jpg

Hier de eerste 3 foto's het eitje waarvan ik de rest qua volgorde ben vergeten te fotograferen.
P4161095.jpgP4161097.jpgP4161096.jpg

Hier het vervolg van de tussenliggende stappen op een eitje in kerselaar.
P4161100.jpgP4161099.jpgP4161101.jpgP4161102.jpgP4161103.jpgP4161105.jpgP4161108.jpg

Het voorlopige resultaat zonder afwerking.
P4161109.jpg

Vandaag de afwerkingslaag erop zetten.
Hier krijg je nog het eindresultaat van.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Peter,
Momenteel ben ik nog niet bezig met iets te bedenken. Ik begin me stilletjes aan voor te bereiden om bij Rickkoorman (Masave in Zwolle) te gaan demonstreren rond balpennen en sleutelhangers.
Dit zal zeer snel naderen.
Maar, je weet nooit als ik iets in mijn hoofd heb, dat ik er meteen aan begin.
Zeker bedankt voor uw opvolging.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi, ik ga je eivorm-tekening gebruiken en zelf een paar mallen proberen te maken.
Ronny

Ronny,
Via een vijfhoek is een eivorm vrij gemakkelijk om te tekenen.
Hopelijk mogen we genieten van uw exemplaren die je hebt gedraaid.
Bedankt Ronny voor de opvolging van mijn duif.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag de laatste handelingen gedaan aan mijn bord die een duif geworden is, namelijk de afwerking.
De keuze is gegaan naar een cellulose vernis gespoten via een spuitpistool.
Het exemplaar heeft een 3-tal lagen gekregen.
Ik had graag de duif willen polijsten, maar door de te fijne puntige veren durfde ik niet.
Het afkraken van de puntige delen in combinatie van de toch zachte houtsoort abachi of ayous zou een risico geweest zijn.

Hier nog wat foto's van het spuitwerk.
P4171112.jpgP4171115.jpgP4171116.jpgP4171098.jpgP4171097.jpgP4171095.jpg

Het eindresultaat na droging met de eitjes erop.
P4171099.jpg

Slotwoordje.
Ik ben zeker heel tevreden met mijn project al is het niet mijn idee.
Zoals ik al eerder heb aangehaald zou het van Alex Baxter moeten zijn, maar dit had ik liever tot het eind van mijn werkje willen houden.
Rien was me iets te vroeg voor doordat hij al ergens iets had gezien. De officiële foto werd er dan ook geplaatst op het ogenblik dat Rien zijn terechte mening gaf.
Zo zie je dat van een simpel bord iets heel anders kan gerealiseerd worden.
Bedankt aan iedereen die het gevolgd heeft waarvan er al dan niet gereageerd is geweest.
Dit exemplaar kun je uiteraard ook bewonderen op 31 mei '15 te Zwolle bij Masave (Rickkoorman).
P4171101.jpgP4171107.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wederom een zeer bijzonder project. Het is mooi om te zien hoe een ieder weer dingen weet te maken in zijn/haar werkplaats wat weer werkt als inspiratie voor anderen.

Ik heb best nog wel eaa liggen aan 52mmx400mm abachi.......mmm...misschien kan ik daar ook wel iets mee gaan doen....
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Dit was opnieuw een mooi project waar verschillende technieken aangewend werden. Door de vele fotos is het heel goed te volgen en heb ik een aantal zaken gezien die ik later ook kan toepassen.
Veel dank,
Ronny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.