Koopgekte & draaikonterij

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou!

Ik moet het even ergens kwijt.

Na veel wikken, wegen, meer wikken, meer wegen met dichtgeknepen ogen een OF1010, MFT tafel en een zwik klemmen, spantangen etc. besteld...
Ik verwacht er veel van. Met name recht frezen en zagen en überhaupt een werktafel hebben

Nog suggesties voor overige accessoires?!

Groet!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee, van harte gefeliciteerd met dit puike gereedschap. Ik heb de mijne al jaren en heb er nog zeer regelmatig erg veel lol van! Ik neem aan dat je freesjes hebt en een afzuiging? Verder kun je het net zo gek maken als je wilt: zwaluwstaartfreesmallen, extra geleiders, gatenrijboorsysteem, verzin het maar. Eerlijk gezegd: ik kom nog prima uit met de geleidelineaal voor 95% van de dingen en de rest improviseer ik.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Een grote bos bloemen voor je vrouw ?

Hahaha...nee serieus....goede aankoop wat mij betreft. Ik ga eerst eens een poosje aan de slag gaan voordat je allerlei extra zaken gaat bestellen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Wat de helm betreft: beide motorrijders, snowboarders en rugbyspelers.....
Wat de kosten betreft: deel van de bonus van dit jaar / eigen rekening.
Wat de bloemen betreft: goed idee

Ik ben zo'n getrainde man weetje wel met een lager scholingsniveau (hbo) dan de vrouw (2x uni) en durf dat niet eens voor te stellen :).

dat gezegd is de afspraak: gereedschap = mijn kosten, materiaal = gezamenlijk (vooralsnog osb, Underlayment, steigerplanken en mdf.

eerst maar eens leren werken voordat ik "vergrijp" aan echt mooi hout.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Oeh. Zijn er qwas achtige bench dogs te vinden in de Benelux? Hip/handig spul.
Alternatief: mensen die aluminium kunnen draaien?

Alu kun je best op een houtdraaibank, met HSS beitels, bewerken. Je mist alleen de precisie/instelbaarheid van een metaaldraaibank. Ook koper en messing lukt nog wel, al waag ik daar mijn normale beitels niet aan, daar heb ik aparte beitels ('afval') voor.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Jaj! Daar is de draaikonterij.

ik merk dat ik nu met een scheef oog naar de Of 1400 aan het kijken ben ipv de bestelde 1010.

ik kan zo niet bedenken wat ik niet met de of1010 kan doen wat met de of 1400 wel kan. Duurt wat langer en kleinere profieltjes.

later misschien een Triton erbij voor onder de nog te maken tafel.


of1010 is goed toch?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Ik stond enkele jaren geleden voor dezelfde afweging. Ik heb de kleine festool genomen en later de triton voor onder de freestafel ( zelfbouw). Geen moment spijt gehad. Je mist een zware frees als je een trap gaat maken of sponningen moet frezen in bestaand werk. Zoals je al aangaf het kan ook met de kleinere in meer stapjes. Een nadeel is wel er passen geen 1/2 " frezen in. Hiervoor heb ik mijn grote triton en dit zware werk doe ik op de freestafel.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
uit mijn ervaring weet ik dat je best 1 (medium) zware en 1 hele licht frees aanschaft.

De zwaardere frees (min 1200w, liefst meer) hang je in een freestafel en komt er in 80% van de gevallen nooit van onder.

De lichte frees (bv de trend T4 of gosch GKF600) wordt gebruikt voor kantjes, afrondingen, (kleindere) groeven, etc te frezen met de hand.
Met die combinatie kan je nooit missen.
 

WR1944

Oud hout
De keus voor een bovenfrees hangt af van het beoogde gebruik maar ook van reeds aanwezige frezen of de verkrijgbaarheid van die frezen.
Ik begon met een Festool OF1010 en was daar dik tevreden mee. Door m'n verhuizing naar Amerika moest ik een nieuwe frees aanschaffen. Omdat ik Amerika veel frezen met 1/2" schachten worden aangeboden ben ik voor een slag zwaarder gegaan, de OF1400. Deze bovenfrees is net iets zwaarder dan een OF1010 maar dat scheelt niet veel. De stap van een OF1400 naar een OF2200 is veel groter.
Van een ander forum vernam ik dat men vaak of alleen een OF1400 heeft of een OF1100 plus een OF2200. Het is maar net wat de variatie van je werkstukken is.
Voor de freestafel gebruik ik een Triton van 1400W. Dat in- en uitbouwen, hoe eenvoudig ook, werd mij te omslachtig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.