Draadeinden door tafelblad / horizontaal

henkrutgers

Nieuw lid
31 mrt 2015
4
0
Ik ben bezig een zware eettafel te maken. Dikke balken van 70mm dik en 15 breed. Ik wil de balken koud op elkaar lijmen met door de balken heen een 12mm draadeind. De moeren laat ik aan de eindeinden in de zijkant van het blad verzinken. Het onderstel wordt met een stalen gelaste X gemaakt. Ik zoek een manier om de gaten in de balken recht door de balken te laten lopen. Bij boren verloopt de boor altijd iets over deze diepte. Als ik dan het draadeind door de balken steek (meerdere draadeinden over de lengte van de tafel) bestaat de kans dat het tafelblad aan de bovenkant niet helemaal vlak wordt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen. Een mogelijkheid is de balken aan de binnenkant met een iets dikkere boor te boren zodat ik wat kan spelen (sjoemelen). Een voorbeeld van de draadeinden zie je op: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/stoeretafels/full29848693.jpg en http://www.od-v.nl/images/meubels/tafels/1_c.jpg.

dank,

Henk
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Als je groeven freest aan beide kanten ( verlijmen met een passende lat ) en dan in de groef de draadeinden boort .
Zo heb ik het ook gedaan , en de buitenste 2 balken er tegenaan maken .
Dan zou de bovenkant redelijk vlak moeten zijn .
Succes Willem
 

henkrutgers

Nieuw lid
31 mrt 2015
4
0
Lijmen is idd niet nodig. Maar eh, Willempie, nog even een vraag. Ik heb dit een keer gedaan met een volgens mij 3.2 mm freesje. Lijm erin en dan een multiplex lat er in schuiven. Dan heb ik in de lengte de tafel in elkaar. Voor de stevigheid en het mooie effect wil ik dan het draadeind erdoor boren. Hoe krijg ik door de breedte van een tafel dan een draadeind. een boor is nooit zo lang dat ik dit netjes erdoor krijg ? Wat ik wel kan doen is aan de onderkant een sleuf frezen over de breedte van de tafel en dan het draadeind erin leggen. Maar goed, dan wordt de tafel op die plek wel minder sterk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou ze zeker wel verlijmen, als is het maar omdat als de balken een verschillende kanten op gaan werken er tussen de draadeinden het tafelblad hoogteverschillen kan gaan vertonen omdat het ene deel iets naar beneden werkt (buigt) en het andere omhoog (bijvoorbeeld)

Ik zou de balken per stuk op een kolomboor boren, desnoods van 2 kanten
Dan kan je de boel droogpassen, mocht er ergens een afwijking zijn kun je overwegen dat gaat wat overmaats te boren

frezen zou ik niet doen, je verzwakt de tafel dan op 3 plaatsen, ik heb geen idee wat dat doet met het werken van het hout en eventueel kromtrekken maar ik kan me voorstellen dat het iig niet positief werkt
 

WR1944

Oud hout
Waarom moet de draadstang strak in de gaten passen? Neem een flinke overmaat maar wel kleiner dan carrosserieringen, boor aan beide eindbalken een verzonken gat waar de carrosserieringen strak inpassen, leg de balken ondersteboven op een vlakke ondergrond, steek de draadstangen in de gaten en schroef het vast. Bij bijvoorbeeld M12 heb je een ring met een buitendiameter van 24 mm. Als je gaten van 16 mm boort heb je aardig wat ruimte om te corrigeren. Als je de zijvlakken van de balken goed parallel hebt (vandiktebank) moet het lukken. Lijmen lijkt me ook weinig toevoegen met wat stevige stangen.
 

henkrutgers

Nieuw lid
31 mrt 2015
4
0
Denk inderdaad dat ik de binnenbalken met overmaat ga boren. Op de kop leggen en aandraaien. eventueel voor de zekerheid wat lijm tussen de balken. Thx allemaal

Henk
 

tuoh

Oud hout
Die draadeinden zijn in feite overbodig bij een gelijmd blad. Als het enkel voor het visuele is kan je ook opteren om enkel aan de buitenkanten en paar "loze" stukken draadeind met moer in te werken:p Spaar je een hoop zinloos boorwerk uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.