vaas iepen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
iep_vaas2.jpg

Dit stuk iep kreeg ik met de opmerking 'ik zie niet hoe je daar een schaal uit moet halen' - en inderdaad, dat zag ik ook niet.
Dan maar een vaas dus. Hoogte 55 cm, diameter van 15 naar 24 cm (boven - midden), wanddikte 10-12 mm.
Gelukkig hield de scheur iets voor het einde van de vaas op, anders was het brandhout geworden...

iep_vaas3.jpg
iep_vaas4.jpg
iep_vaas5.jpg
iep_vaas6.jpg
iep_vaas7.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtige vorm en houtstructuur.
Het geheel past compleet Jurriaan.
Proficiat met het resultaat.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hij is uitgehold met een haak met spaanbegrenzer in een stuk rondstaf 25 mm dik bij 130 cm lengte, met een leunspaan die ik zo'n 35 cm diep in de vaas kon steken, met bril inderdaad - helemaal bovenaan de vaas. Ik heb geschuurd tot korrel 320 en afgewerkt met walnotenolie.

De leunspaan is nog een ongoing project, ik ben no gniet helemaal tevreden. Ik zou er het liefst pinnen in hebben om de haak tegenaan te laten leunen, maar een proef leidde er toe dat de klemming nog niet goed was, de leunspaan begon zich te verdraaien in het onderstuk. Als ik dat opgelost heb, zal ik hem wel een keer laten zien.
Hetzelfde geld voor de bril, die is nu opgebouwd uit steigerpijp met stepwielen - het werkt, maar verstellen is lastig omdat steigerpijp koppelingen een zeer ruime passing hebben en zich dus gemakkelijk verdraaien bij het klemmen. Er zijn veel mooiere klemmen voor aluminiumprofielen (https://www.buisklemmen.nl/aluminium/kvr-40.html) maar ik vond 25 euro per stuk ex btw te duur. Nu weet ik beter....
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Strakke vaas, dat komt de mooie tekening in het hout zeer ten goede. Zo heb ik iep nog niet eerder gezien, prachtig!
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hij is uitgehold met een haak met spaanbegrenzer in een stuk rondstaf 25 mm dik bij 130 cm lengte, met een leunspaan die ik zo'n 35 cm diep in de vaas kon steken, met bril inderdaad - helemaal bovenaan de vaas. Ik heb geschuurd tot korrel 320 en afgewerkt met walnotenolie.

De leunspaan is nog een ongoing project, ik ben no gniet helemaal tevreden. Ik zou er het liefst pinnen in hebben om de haak tegenaan te laten leunen, maar een proef leidde er toe dat de klemming nog niet goed was, de leunspaan begon zich te verdraaien in het onderstuk. Als ik dat opgelost heb, zal ik hem wel een keer laten zien.
Hetzelfde geld voor de bril, die is nu opgebouwd uit steigerpijp met stepwielen - het werkt, maar verstellen is lastig omdat steigerpijp koppelingen een zeer ruime passing hebben en zich dus gemakkelijk verdraaien bij het klemmen. Er zijn veel mooiere klemmen voor aluminiumprofielen (https://www.buisklemmen.nl/aluminium/kvr-40.html) maar ik vond 25 euro per stuk ex btw te duur. Nu weet ik beter....

Kijk eens bij www.Buisfittingonline.nl hier hebben ze wel heel betaalbare buisklemmen in allerlei vormen, ik vind het zelf ook wel interresant.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kijk eens bij www.Buisfittingonline.nl hier hebben ze wel heel betaalbare buisklemmen in allerlei vormen, ik vind het zelf ook wel interresant.
Dat is het soort dat ik nu heb. Nadeel is dat de opening zo'n 2-3 mm groter is dan de steigerbuis, en de buis dus in de koppeling kan wiebelen. Als je hem vastdraait met de stelbout die er in zit ligt het er maar net aan of die stelbout de steigerbuis goed raakt, of hij drukt de koppeling scheef t.o.v. de buis.

Gelukkig heb ik op marktplaats een mooie set kruisklemverbindingen kunnen scoren - het einddoel is zoiets als dit:

http://jmader.de/entwicklungen/4-rollen-lunette/lunette-min-durchmesser-frontal/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.