Schaal esdoorn.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vandaag een voorgedraaide schaal-pot-vaas of hoe moet ik het noemen afgewerkt.
De schaal heb ik 11-11-2014 voorgedraaid en de laatste maand bleef hij in gewicht stabiel, dus moest hij droog zijn.
De hoogte van de schaal is 22,5cm de doorsnee is 36cm afgewerkt met friction polisch.

P2110291.jpg

P2110289.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooie vorm en resultaat Rien.
Is dit de eerste van de ganse serie dat je daar voor hebt gedraaid van al die stukken es juist voor nieuwjaar?
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Mooie schaal/kom Rien met fraaie natuur rand, deze moet dan toch goed strak blijven zitten zodat je het kan houden, moet ik toch ook eens proberen, maar bij mij komt de schors altijd los bij het drogen ??? gr stefan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Heel mooie vorm en resultaat Rien.
Is dit de eerste van de ganse serie dat je daar voor hebt gedraaid van al die stukken es juist voor nieuwjaar?[/QUOTE

Ja Didier dit is de eerste van 44 voorgedraaide Esdoorn schalen. Er zijn ook schalen bij van 80cm doorsnee maar die zijn nog niet droog genoeg.
Overigens is het nog vrij lastig om het hout goed glad te draaien, bij de overgang van langshout naar kops hout heeft het de neiging om wat uit te brokkelen.
Maar met goed scherp gereedshap en wat extra aandacht is het wel te doen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooie schaal/kom Rien met fraaie natuur rand, deze moet dan toch goed strak blijven zitten zodat je het kan houden, moet ik toch ook eens proberen, maar bij mij komt de schors altijd los bij het drogen ??? gr stefan

Bij deze schaal zit de schors nog heel goed vast en ik heb er niks extra aan gedaan alleen bij de afwerking heb ik er de friction-polish er met een kwastje vrij dik opgezet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mooie oppervlakte, de vorm is niet mijn ding, maar dat is ook prima zo natuurlijk.

@Stefan: in mijn ervaring blijft de schors beter zitten als de boom in de winter is omgezaagd. Ik heb net vers iepenhout binnen, en daar zit al weer zoveel sap in de bast onder de schors dat de schors echt niet blijft zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.