Tegevaller

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Gisteren een suk stam van een Notenboom gekregen 50cm dik.
Vanmogen in de lengte doorgezaagd en de kleuren in het hout waren werkelijk heel mooi.
4 blokken eruit gezaagd voor 4 schalen van c.a. 40 cm doorsnee en daarna op de lintzaag rondgezaagd.
De eerste blok ingespannen en gaan voordraaien en toen viel het toch nog erg tegen.
De scheuren die ik vooraf al wel dacht te zien zijn veel erger dan ik had verwacht.
Ik moet van deze schaal nog wel zo'n 5cm weghalen om het hart goed weg te krijgen maar ik ben bang dat het niet veel gaat worden.
2 van de 3 andere blokken zien er wel beter uit maar ook dat zie ik somber in.
Kan de oorzaak van de scheuren liggen in het feit dat de boom 6 maanden geleden is omgezaagd?


De stam zag er heel goed egaal uit.
P2080267.jpg

Hier zie je de mooie kleurtekeningen in het hout.
P2080269.jpg

4 blokken gemaakt en rond gezaagd.
P2080275.jpg

Hier zie je goed de scheuren in het hout. De bedoeling is dat er aan de hartzijde nog 5cm afgaat maar dan nog blijf ik met grote scheuren zitten.
P2080282.jpg
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Jammer van de scheuren.

Maar !!!

Je kunt ze toch ook opvullen met houtlijm en schuursel ( bv andere kleur )

Zo worden de scheuren een onderdeel van je schaal.

Het is maar net hoe je het bekijkt.

mvgr hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Met dunne superlijm kan je vaak verder scheuren beperken. Ga nu er toch scheuren in zitten , de scheuren benadrukken met zwarte superlijm. Je kan ookkm verder met schuurstof en houtlijm. Succes.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Een alternatief is altijd metaalpoeder om inlays te maken? De resultaten daarvan vind ik magnifiek!

bijv:

169mesquite_a.jpg


117c3f353e47700fd934497e1d17983e.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gisteren een suk stam van een Notenboom gekregen 50cm dik.
Vanmogen in de lengte doorgezaagd en de kleuren in het hout waren werkelijk heel mooi.
4 blokken eruit gezaagd voor 4 schalen van c.a. 40 cm doorsnee en daarna op de lintzaag rondgezaagd.
De eerste blok ingespannen en gaan voordraaien en toen viel het toch nog erg tegen.
De scheuren die ik vooraf al wel dacht te zien zijn veel erger dan ik had verwacht.
Ik moet van deze schaal nog wel zo'n 5cm weghalen om het hart goed weg te krijgen maar ik ben bang dat het niet veel gaat worden.
2 van de 3 andere blokken zien er wel beter uit maar ook dat zie ik somber in.
Kan de oorzaak van de scheuren liggen in het feit dat de boom 6 maanden geleden is omgezaagd?


De stam zag er heel goed egaal uit.


Hier zie je de mooie kleurtekeningen in het hout.


4 blokken gemaakt en rond gezaagd.


Hier zie je goed de scheuren in het hout. De bedoeling is dat er aan de hartzijde nog 5cm afgaat maar dan nog blijf ik met grote scheuren zitten.
Bekijk bijlage 28298

Dit is precies de reden waarom Ik stammen niet laat liggen en ze zo gauw mogelijk verwerk, ook het hart er uit verwijderen zoals Ik in de post van spijker heb laten zien.

De pith (center) in het hout is ander soort hout dan de rest, het is heel dikwijls een probleem rond the pith area, en daar starten de scheuren dikwijls al wanner de stam gekapt word.

P2080282.jpg

De plank die je verwijderd kun je goed gebruiken voor andere dingen van te draaien.

Rien, volgende keer zaag het hout over de rode lijn en doe het zo gauw mogelijk, pak de stukken in grote plastic zakken en draai ze voor.

Het is niet zeker dat dit allemaal droog scheuren zijn, slecht late vallen van een stam kan ook scheuren veroorzaken, of een zware storm, maar een stam laten liggen veroorzaakt ze zeer zeker, hoeveel in zo’n vrij korte tijd kan Ik niet zeggen, het light er aan zoals met vele dingen, nu heb je kachel hout IMO :eek:
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Leo heeft gelijk gekregen ,het is kachelvoer geworden.
Ik heb de stam gekregen Leo maar die was al een half jaar geleden omgezaagd dus kon ik er niet eerder aan werken.
Ik heb 3 pogingen gedaan en ben ook met lijm bezig geweest maar ook dat werkte niet dus dan maar, GRRRRRRRRR met de scherpe bijl.


P2100286.jpg
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ahh, zonde maar ik neem het je niet kwalijk. Had wellicht hetzelfde gedaan.

PS, stukkie vlees roken misschien?! :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.