wat is wijsheid

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hai, ik heb een heel oud stuk gereedschap een soort handboorkolom, ik weet echter niet wat ik beter kan doen, het hout van deze boorkolom is zwaar aangetast door houtworm.
Moet ik nou gewoon het hout vervangen door ander hout of moet ik het geheel zoveel mogelijk in originele staat laten?
Hierbij ook een foto 20150322_141802.jpg van de boorkolom, hij is ongeveer 70cm lang, 60 hoog en 25cm breed.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ach, wat leuk! Dat is een stoeltjesboor, wordt/werd gebruikt om gebinten te voorzien van gaten, al dan niet onder een hoek. Wordt op een bint gezet en je zit er op terwijl je hem laat draaien met je armen.

Wil je hem echt weer gaan gebruiken, dan zou ik het oude hout gewoon vervangen door nieuw en alle metalen delen ontroesten en dan alles voorzien van een laag lijnolie. De tandwielen ontvangen een smeertje vet en je hebt weer een werkend stuk gereedschap.

Als je hem als eyecatcher ergens neer wil zetten dan zou ik het hout ontwormen en schoonmaken, metaal ontroesten en ook weer in de lijnolie. Of Deense olie (Danish oil), dat zal misschien het oude hout wat beter conserveren.

Mooi ding, goeie vondst. Hoe kom je er aan?

Groet, Rob.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Deze boor is uit de werkplaats van mijn vader tevoorschijn gekomen, toen we het huis moesten leegruimen nazijn overlijden een paar jaar terug.

Vandaar die lengte en plank in het voorstuk, om op te zitten.

Ik dacht er niet echt aan om hem zelf weer te gaan gebruiken, maar sommige stukken zijn zo ver door dat het niet echt zinvol is om het zo te laten, het balkje bovenop is echt helemaal sponzig, dus ik ga maar een restauratie projectje starten om hem weer netjes te maken en zo dat het er weer een beetje redelijk toonbaar is.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nou als hij hem gebruikt heeft, was dat zeker niet beroepsmatig, hij werkte bij een kunstmest fabriek bij het onderhoud van de expeditie afdeling, waar ze alles deden wat met het transport van alle inkomende en uitgaande goederen te maken had, vanaf het punt dat het eindproduct de fabriek uitkwam.

Daar was hij betrokken bij alles behalve de machines zelf.

We hadden wel een aannemer en een timmebedrijf in de buurt zitten die er allebei uiteindelijk mee zijn gestopt, kan best zijn dat deze boor daarvandaan is gekomen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er is een stichting/groep. die zich o.a. bezig houdt met adviezen over conserveren en herstellen van oud handgereedschap. Ik had er documenten van in digitale vorm maar ben ze kwijt geraakt toen een disk sneuvelde (geen back up). Misschien dat iemand op dit forum deze stichting of groep kent. Er is ook een forum ""Ambacht en Gereedschap", waar kennis zit, maar dat forum is min of meer slapend geloof ik.

Zelf zou ik terughoudend zijn zolang ik geen advies heb van lieden die kundig zijn op het speciale gebied van conserveren.


Mooi apparaat trouwens.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.