Is Hammer Silent-POWER zijn geld waard?

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
De extra breedte is handig als je eens een paneel wil schaven, maar bij gewoon werk heb je toch zeer zelden of nooit onderdelen breder dan 26cm. En zoals je zegt ga je niet zoveel meer kunnen doen met die extra 5cm.
De lengte van de tafels is een pluspunt dat wel vaak handig is. Of je daar meteen verlengtafels bij moet nemen is niet zeker. Ik heb jaren gewerkt met een Robland 31cm tafel van 1m60 zonder al te veel problemen stukken tot 2m40 ongeveer. De A3 26 lijkt mij dan wel nogal kort, maar de 31 is niet zo veel langer.
De silent power is ook geen must hoor, zeker niet bij hobby. Je gaat het niet missen als je het niet hebt, maar eens je het hebt wil je toch niet zo graag terug. Een beetje zoals airco bij de auto.

Voor mij zijn de prioriteiten in volgorde:
lange tafel
keuze as
breedte tafel
accessoires

Was de silent power bijvoorbeeld niet beschikbaar op modellen boven 1m40 lang, dan had ik liever één van 2m genomen zonder silent power.

Over de afzuiging kan ik je niet echt helpen. Hangt ook wat af van de breedte van je machine en afstand, het kleine model moet toch wel werken op de 26 zeker.

Dus als ik de A3 26 zou nemen met verlengtafels, zou ik er ook al komen. Zo'n verlengtafels zijn er in 2 maten voor de Hammer, nl 400mm en 800mm, waarvan de langste met steunpoot. De lengte van de 26 is 112cm + 2x40cm = 192 cm. Dat komt dan toch al op een redelijke lengte denk ik.
Dan zou ik gaan voor de 26 met 2x 40cm tafelverlenging en de silent power. Het digitale wiel kan ik later nog nemen als dat nodig zou blijken.
Wat afzuiging betreft, de A3 26 heeft een uitgang van 100 en de AF12 een aanzuigopening van 120. Wat is de beste optie voor de aanzuigdarm? Met 120 vertrekken aan de afzuiging en een reductie op de A3 26 of een reductie aan de afzuigopening en een darm van 100? Het prijsverschil is miniem maar ik weet niet wat de beste combinatie zou zijn.
Ik bedenk me net dat er misschien ook een mogelijkheid is om een afzuigopening van 120 op de A3 26 te krijgen, van de 31 dan. Ik veronderstel dat die monden wel onderling compatibel zijn.
Groeten,
Tino
 
A

Athanor

Guest
Hoe dichter bij de machine je de slang met de grote opening kunt brengen hoe beter je afzuiging werkt. Nog mooier is het om een opening van 120 op je kap te hebben.....

Fons
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Heb deze week nog telefoon gekregen van Dhr Gommeren van Tema. Of ik de mail met de offerte goed heb aangekregen. Ineens een aangepaste offerte gevraagd met 2 verlengtafels van 40 en 3 beugels om deze aan te monteren.
Tegelijk gevraagd of de A3 26 beschikbaar is met een afzuigopening van 120, wat negatief werd beantwoord. Het was niet mogelijk om de opening van de 31 te hebben op de 26. Dan maar de reductie gevraagd, waarop men mij een bocht aanraadde want dat is makkelijker bij ombouw van vlakken naar vandikte. Maar volgens de offerte die ik hier nu voor me heb, is die bocht enkel aansluitbaar op een opening van 120.
Heb wel ineens gevraagd of ze me enkele reservezakken voor de afzuiging konden geven. Kost natuurlijk 2x niets maar als je het niet vraagt heb je ook niets. De offerte komt ondertussen al op een 3951 euro uit btwi.
Zou ik nog durven vragen of ze me de reductie er nog kunnen bijgeven? Een nee heb ik al, een ja kan ik krijgen :).
Wat betreft de uitstel die ik gevraagd heb voor de productie, deze is mogelijk tot 12 maanden. Ik moet alleen een 8-tal weken op voorhand weten te zeggen wanneer ik'm wil hebben. (Na betaling van een voorschot natuurlijk).
De nieuwe offerte bevat dus de A3 26 met Silent power schaafas, 2 verlengtafels van 400mm, 3 beugels om deze tafels te monteren, een rijinrichting met de hefboom, een afzuiging AF12 op 230v, 4m flexibele buis, klemmen, een bocht en een set reservezakken.
Wel spijtig dat ik er een reductie moet tussen plaatsen.
Groeten,

Tino
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Nog even een aanvullende reaktie op het verschil tussen de A326 en z'n grotere broertjes:
Ik heb zelf een 326 met silent power; prima machine, maar.... het enige waarom ik toch liever de 31 cm zou hebben gehad is het vermogen van de motor. De 326 is een 220V machine en de opgegeven 4 mm schaafafname is puur theoretisch; misschien dat het lukt met nog niet helemaal overleden zachthout, maar zodra je iets zwaarder hout gaat verwerken kun je de 4 mm wel vergeten. Ik verwerk zelf vrij veel eik en daar kom ik tot max 2 mm en dat moet er echt niets tegenzitten anders loopt het transport van de machine vast.
Heb laatst op een A31 met zwaardere motor gewerkt en dat verschil is echt heel groot; zeker als je de volle breedte van de machine wilt gebruiken.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
296
9
Heist o/d Berg
Hey Tino, ik zie dat je in Heist woont. Als je wil kan je bij mij eens komen kijken, ik heb de 31( met vaste assen ) en een afzuiginstallatie van Hammer staan;
gr,
Danny
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heb deze week nog telefoon gekregen van Dhr Gommeren van Tema. Of ik de mail met de offerte goed heb aangekregen. Ineens een aangepaste offerte gevraagd met 2 verlengtafels van 40 en 3 beugels om deze aan te monteren.
Tegelijk gevraagd of de A3 26 beschikbaar is met een afzuigopening van 120, wat negatief werd beantwoord. Het was niet mogelijk om de opening van de 31 te hebben op de 26.
Wel spijtig dat ik er een reductie moet tussen plaatsen.

Manmanman... Ik zou vragen om iemand anders te spreken bij Tema!!! Ik heb nu zo'n 2 maand een hammer a326 en weet je wat? Wel, de afzuigmond is 120mm en ze leveren er een verloop van 120 naar 100mm bij omdat die in de omschrijving met afzuigmond 100mm staat!!!! Ik heb het net nog gecheckt voor de zekerheid, 120mm rond!!!!
En voor de afzuiging... bij mij is er de kleinste afzuiging van tendotools op aangesloten, heb wel de roosters voor de 'rotor' moeten wegnemen, maar die slikt alles wat van de hammer komt, ik denk dat het de tt250 is ofzo, zowiezo het kleinste dingetje met een handvat bovenaan en alles word rechtstreeks in een stoffen zak geblazen... Toen ze de hammer leverden wisten ze de afzuiging wel af te keuren (geen fijnstoffilter, ...) maar man, voor mij is het een hobby, ik ben al blij dat het schaafsel niet mijn hele garage rond vliegt!!!
Ik zou mij dus toch niet teveel zorgen maken om de afzuiging!!! PS: op mijn tendotools heb ik een afzuigdarm van 100mm, bij mij is er dus een verval van 120 naar 100mm ad hammer!!!
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Nog even een aanvullende reaktie op het verschil tussen de A326 en z'n grotere broertjes:
Ik heb zelf een 326 met silent power; prima machine, maar.... het enige waarom ik toch liever de 31 cm zou hebben gehad is het vermogen van de motor. De 326 is een 220V machine en de opgegeven 4 mm schaafafname is puur theoretisch; misschien dat het lukt met nog niet helemaal overleden zachthout, maar zodra je iets zwaarder hout gaat verwerken kun je de 4 mm wel vergeten. Ik verwerk zelf vrij veel eik en daar kom ik tot max 2 mm en dat moet er echt niets tegenzitten anders loopt het transport van de machine vast.
Heb laatst op een A31 met zwaardere motor gewerkt en dat verschil is echt heel groot; zeker als je de volle breedte van de machine wilt gebruiken.

Is de 31 in dit geval met 400v motor of ook op 230v?
Ik ben beperkt tot 230v. Ik zou voor de 31 kunnen kiezen, maar dan moet ik die wel op 230v nemen. Zou dan het voordeel van de 31 nog gelden?
Ik heb ook op school al met de vandiktebank ondervonden dat je voor kleine planken veel kan afnemen, maar voor grotere panelen die de volle breedte van de machine benutten is de dikteafname ook beperkt tot 1 à 2 mm. En dan nog hoor je dat de motor er moeite mee heeft. Het maakt dus niet uit hoeveel pk een motor heeft, je kan die altijd wel tot z'n limiet drijven. En dat dan zeker met eik.
Ik maak me ook geen illusies dat ik de volle 4 mm kan afnemen op de volledige breedte. Maar voor de zijkant van een plank of balk moet dit toch wel mogelijk zijn lijkt me.

Groeten,

Tino
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Toch nog aan het twijfelen gegaan. Zou ik toch niet voor de 31 gaan? Ik heb even in de folder gekeken die ik van Felder heb toegestuurd gekregen en daarin staat de A3 41 met een korting btwe van 564 euro. Da's toch wel een 16,8% korting tegenover de standaardprijs. Als ik dat zou doortrekken tot de 31, zou ik ongeveer dezelfde prijs uitkomen met de silent power als de prijs zonder korting van de 26 met dezelfde as. Toch nog eens informeren waar ze nu werkelijk de limiet stellen. Ik kan natuurlijk ook altijd voorstellen om de afzuiging + hulpstukken elders te kopen en zien wat me dat nog kan opleveren. In ieder geval voel ik me toch nog een beetje bedonderd met die heel beperkte korting in vergelijking met die van de 41. Kan natuurlijk wel zijn dat de 41 juist een goed verkopend model is, maar dat maakt mijn zaak niet.

Voor de afzuiging ben ik nu ook weer aan het twijfelen. De S01 van Hammer kan in theorie voldoende afzuiging geven maar dan weer redelijk veel dB. toch rond de 99dB wanneer in gebruik en al 85 wanneer die idle draait. Van de AF12 heb ik geen gegevens gevonden wat betreft geluidsmetingen, waarschijnlijk toch nog iets te nieuw, want op de site van Hammer vind ik'm niet in het aanbod, wel op de site van Felder.
Voor de afzuiging komt het erop neer dat er tussen de S01 en de AF12 +-200 euro verschil zit met inbegrip van de bijhorende onderdelen.

Enfin, morgenavond ga ik de 31 met standaard schaafas en Hammer-afzuiging eens bekijken bij m'n dorpsgenoot Degele. Eens kijken en luisteren wat dat geeft van resultaat.
Morgenavond weten we dan hopelijk weer wat meer.
Groeten,

Tino
 

Navigator

Nieuw lid
13 apr 2012
11
0
Maastricht
Wat betreft levering zit er een behoorlijk verschil tussen NL en BE. Ik heb een tijdje in Belgie gewoond en zodoende ook eens bij Tema binnen gelopen voor een offerte. En inderdaad werd mij daar 300€ exc aangerekend.
Inmiddels verhuisd naar Nederland en al twee apparaten laten leveren a 75€ exc leveringskosten. Tema draait je dus een redelijke poot uit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat betreft levering zit er een behoorlijk verschil tussen NL en BE. Ik heb een tijdje in Belgie gewoond en zodoende ook eens bij Tema binnen gelopen voor een offerte. En inderdaad werd mij daar 300€ exc aangerekend.
Inmiddels verhuisd naar Nederland en al twee apparaten laten leveren a 75€ exc leveringskosten. Tema draait je dus een redelijke poot uit.
Ik vraag me toch af waarom ik twee keer de levering franco thuis heb gekregen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Geleverd door Tema. De eerste keer de C31 combi en de tweede keer de lintzaag. Ik moet wel zeggen dat ik binnen ben gestapt en besteld. Ik wist wat de machine ging kosten (actieprijs) en dat heb ik dan ook betaalt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als ik me goed herinner (het is al enkele jaren geleden) is er vrijwel geen montagewerk aan. De oplegtafel van de C31 monteren, dat wel, maar dat is geen echt montagewerk. Bij de afzuiging moest er nog een stang worden vastgezet die de zak omhoog houdt. Maar dat stelt niets voor. De lintzaag was klaar voor gebruik. Als je de machine zonder wielstel koopt zal die waarschijnlijk op een pallet geleverd worden. En dan heb je toch wat hulp(middelen) nodig om de machine er af te krijgen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De Hammer/felder machines zijn nu zo gemaakt dat je er met een transpalet of heftruck onder kan om te te verplaatsen, wat erg gemakkelijk is.
De montage is bij de verdeler, bij Felder moet je de bijgeleverde stekkers er zelf op monteren en bij Hammer zat er telkens een stopcontact op de machine en geen stekkers of kabels dacht ik. Ik denk dat dit is omdat Hammer vaker mobiel gebruikt zal worden of meerdere machines met één kabel, en Felder vast met soms zelfs geen stekker maar rechtstreeks op het net.

Het transport heb ik één keer gratis kunnen afdwingen bij een grote levering van 3 machines. Ik begrijp niet hoe het soms gratis kan en de andere keren voor €300, ik had liever een normale prijs, dan zou ik dat zonder probleem betalen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De Hammer heeft inderdaad een stekker, dus aan te sluiten met een verlengkabel. Maar de afzuiging die van Felder is, was geleverd met enkel een aansluitkabel, zonder stekker.
Mijn lintzaag kan je niet met transpallet verplaatsen, maar misschien dat machines zonder wielstel hoger van de grond staan. Weet iemand dit?
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
De kogel is door de kerk!
Ik ben bij mijn dorpsgenoot Degele geweest en heb zijn A3 31 aan het werk gezien en gehoord (zelf getest ook).
Het wordt de A3 31 mét Silent power schaafas toch vanwege het geluid en ook wel het nog iets beter resultaat dan met de standaard schaafas. Ik doe het vooral voor het geluid, aangezien mijn oren nog goed werken en ik dat nog lang zo wil houden.
Wat de afzuiging betreft heeft hij de AF22, wat al een beest is, veel te groot voor mij. Hij raadt me aan om een afzuiging te nemen met een diameter van niet minder dan 120mm, wat dus resulteert in de AF12 waarvoor ik al offerte heb gekregen.
Nu de mensen bij Tema nog eens het vuur aan de schenen leggen om goeie voorwaarden te krijgen, aangezien de A3 41 nu in promotie staat voor een korting btwe van 564 euro, wat nog amper prijsverschil geeft met de 31. Alleen is de 41 te groot voor mij. Ik kan hem niet kwijt in m'n garage zonder plaatsgebrek te krijgen. Anders was dat ook nog een optie.
Alvast bedankt iedereen voor de hulp en goeie adviezen.
Groeten,

Tino.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Is de 31 in dit geval met 400v motor of ook op 230v?
Ik ben beperkt tot 230v. Ik zou voor de 31 kunnen kiezen, maar dan moet ik die wel op 230v nemen. Zou dan het voordeel van de 31 nog gelden?
Ik heb ook op school al met de vandiktebank ondervonden dat je voor kleine planken veel kan afnemen, maar voor grotere panelen die de volle breedte van de machine benutten is de dikteafname ook beperkt tot 1 à 2 mm. En dan nog hoor je dat de motor er moeite mee heeft. Het maakt dus niet uit hoeveel pk een motor heeft, je kan die altijd wel tot z'n limiet drijven. En dat dan zeker met eik.
Ik maak me ook geen illusies dat ik de volle 4 mm kan afnemen op de volledige breedte. Maar voor de zijkant van een plank of balk moet dit toch wel mogelijk zijn lijkt me.

Groeten,

Tino

Hoi Tino,
met excuses voor de late reactie (ik geloof dat je er in middels al uit bent !?)... als je beperkt bent tot 220V is mijn argument voor de 31 niet van toepassing bij jou. Als het prijsverschil met de 26 niet erg groot is dan zou ik echter toch altijd voor de 31 gaan; iets meer beschikbare breedte is nooit weg, maar met name de grotere lengte van de tafels is een duidelijke pre...
Veel succes verder !
groets, Erik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.