Gouden Regen schaal.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vandaag heb ik een Gouden-Regen schaal met naar binnen vallende rand afgewerkt.
Ik heb die in juli 2014 voorgedraaid en in een papieren zak laten drogen.
Diameter is 23,5cm hoogte is 9cm afgewerkt met Schellawax.

P2020207.jpg

P2020204.jpg

P2020216.jpg

P2020213.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal Rien en qua vorm vind ik hem heel super.
De afwerking is mooi glanzend.
Prachtig.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooie Goudenregen en mooie schaal.

Hallo Nico.
Ik heb de goudenregen vorig jaar in Bellingwolde opgehaald en hij was aan de basis 40cm dik.
Aan de jaarringen te zien moet het een snelle groeier geweest zijn, ongeveer 40 jaar oud. Zie 2 foto's.
P2050799.jpgP2050798.jpg
Hier in Braband is een Goudenregen van 40 jaar oud maar amper half zo dik.
Misschien is dat ook de reden dat hij lichter van kleur is.

Op deze foto zie je nog een stukje spint aan de onderzijde.
P2020214.jpg

Rien
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Rien, inderdaad een heel erg mooie schaal, model, tekening en kleur, ik zie het graag zo, al te donker zou ik jammer vinden vanwege de houttekening. ik zelf heb nog nooit gouden regen gedraaid, je moet het maar hebben he en dan van zo een diameter, chique hoor.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja... heel mooi

Zou je willen toelichten met welk soort gereedschap je de binnenkant hebt gedaan en op welke manier je het hout hebt laten drogen....

Mag
peter
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ja... heel mooi

Zou je willen toelichten met welk soort gereedschap je de binnenkant hebt gedaan en op welke manier je het hout hebt laten drogen....

Mag
peter[/QUOT

Peter.

De schaal is gedraaid met een 13mm schalenguts van Robert sorby.
Binnenin de bodem ook, en onder de rand heb ik gewerkt met een "Flex hollower" van Woodcut, dit is een super haakbeitel met spaanbegrenzer voor de moeilijk berijkbare plekken.
Het drogen ven het hout heb ik op advies van o.a. Leo van de Loo als volgt gedaan: de schaal nat voorgedraaid met een wanddikte van 10% van de schaaldoorsnede, in dit geval ongeveer 23mm.
Daarna gaat de schaal ondersteboven (op advies van Martin Adomat) in een papieren veevoederzak (let op dat er geen plasticlaag in zit).
Vanaf dit moment doe ik elke week op dezelfde tijd de schaal controleren (dat er geen schimmel op komt) en tegelijkertijd weeg ik de schaal met een grammen-weegschaal. Als je dit wekelijks herhaalt merk je vanzelf wanneer het hout droog is. Ik heb de afgelopen 10 maanden op deze wijze al c.a.50 werkstukken voorgedraaid en gedroogd en tot nu toe is nog geen enkel werkstuk gescheurd.

Succes, Rien
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hartelijk dank voor de reactie.
Wat het drogen betreft... ik neem aan dat je de zak gewoon dicht vouwt of laat je hem een stukje open.
zelf kook ik het voorgedraaide werk.
heb jij hier toevallig ervaring mee ?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hartelijk dank voor de reactie.
Wat het drogen betreft... ik neem aan dat je de zak gewoon dicht vouwt of laat je hem een stukje open.
zelf kook ik het voorgedraaide werk.
heb jij hier toevallig ervaring mee ?

Ik vouw de zak niet echt dicht maar zorg wel dat de open kant NIET het hoogste punt is zodat de luchtvochtigheid in de zak op peil blijft.
Eten koken is niet mijn ding en hout koken heb ik ook nog nooit gedaan.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal Rien, en netjes afgewerkt, en ja dat hout zal echt wel donkerder worden, je kunt dat al zien aan de stam op de foto.

Hout zoals Kersen en Moerbei boom en Osage Orange en meerdere veranderen vrij snel als de zon er bij kan komen en gewoon light doet dat ook, alleen wat langzamer.

Hier een voorbeeld, links twee Moerbei boom stukken en rechts Osage Orange, waar de lichtere all wat ouder was, zo niet meer de verse kleur.
color change.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hier een foto van de schaal met daarin een urn van goudenregen. De urn is 2 jaar geleden gedraaid uit een andere stam maar is in die 2 jaar absoluut donkerder geworden.
Overigens is de stam waar hij opstaat de stam waar de schaal uit gedraaid is.

P2040257.jpg

Dezelfde urn 2jaar geleden.
P9230474.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Wat een mooie kleuren.... goudenregen....check.... staat op mijn verlanglijstje 😊

Hoe zit het eigenlijk met die verkleuring als je afwerkt met bijvoorbeeld Tung-olie ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.