Entsukken van een Prunus

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb een week geleden 5 entstukken van Prunus te pakken gekregen.
Heb ze in hapklare brokken gezaagd zodat ze op de draaibank passen, ze raken het bed net niet of net wel.
Het eerste stuk heb ik ingespannen en heb hier en daar wat punten weg moeten raspen.
Er zit best wel een mooie tekening in het hout, maar het is een ramp om te draaien.
Snijdend draaien lukt nauwelijks, heb zelfs een surformrasp gebruikt.
Binnenkant draaien lukt mij niet snijdend.

IMGP1930.jpg

IMGP1931.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Schalenguts heb ik niet.
Ik doe het met een gewone guts, die in mijn ogen goed scherp is.
Ben er speciaal voor het niet willen snijden nogmaals naar de slijpmachine gelopen.
Draai met dit stuk hout op ongeveer 400 toeren, meer toeren begint de machine een eigen leven te lijden.
Het is trouwens vers hout wat niet in balans komt.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik raad je toch een schalenguts aan - de handvaten daarvan zijn vaak langer, en de stevigheid bij het handvat is hoger (geen rechthoekige angel, maar een stevig rond stuk staal). In verhouding zou ik trouwens ook een grotere voet gebruiken. Maar ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Je kunt altijd eens langskomen met zo'n stuk en het op een grotere draaibank proberen.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb hem aan 1 kant in de vierklauw zitten en de andere kant de schroefplaat, daar valt het tegencenter in.
Ook dit is voor mij een reden om met een lage snelheid te draaien.
Het stuk hout is bijna even zwaar als de draaibank.

Jurriaan bedankt voor het aanbod.
Maar die afstand, dik uur rijden.
Maar je brengt mij trouwens wel op een idee, op 2 km afstand zit een houtdraaier die ik ken, zal eens vragen.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Schalenguts heb ik niet.
Ik doe het met een gewone guts, die in mijn ogen goed scherp is.

Schitterend hout! Ben jaloers op je maar uithollen het een normale guts... ik brak mijn standaard guts daarmee vorig jaar en daarmee brak ook het 2e kootje van mijn wijsvinger... en dat terwijl ik wel schalengutsen heb liggen maar geen zin had om naar de slijpsteen te lopen. Even snel, je kent het wel.

Bij Babtist voor 7 tientjes heb je een 13mm schalenguts van Hamlett, heerlijke allrounder voor kleine en middelgrote schalen.

Groeten,
Patrick
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Dan te bedenken dat ik nog 9 van deze stukken heb liggen.

Zaag, mijn meest gebruikte guts, zeker voor dit soort werk is van 10mm dik materiaal, voelt nogal lomp aan, maar werkt goed.

De houtdraaier bij mij uit de buurt, vindt het een heel mooi stuk hout, maar ook een beroerd stuk hout om te bewerken.
Zijn advies is, doorgaan zoals je van plan bent en wees voorzichtig.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik ben bij Jurriaan langs geweest, vond het ook een lastig stuk hout.
Jurriaan heeft er wel een mooie schaal van kunnen maken.
Ik heb er veel van opgestoken.
Eerst maar een schalenguts in mijn bezit zien te krijgen.
Dus als er iemand er 1 over heeft!

IMGP2096.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het is mooi geworden.
Leuk om te lezen dat we elkaar live kunnen helpen indien te afstand natuurlijk niet te groot is.
Mooi gebaar van Jurriaan.
Klasse.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik ben even naar Ronald (dehoutdraaierij) gereden en een 13mm schalenguts van oneway opgehaald.
Ook hier gekeken hoe een schaal gedraaid wordt, had namelijk ook een stuk Prunus meegenomen.

Nu nog een handvat ervoor maken, heb nog beuken, komt mooi uit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Schalenguts van Oneway ? Kan het zijn dat het Crown is ?

Veel plezier met deze aankoop ! Vorige week heb ik weer 2 schalengutsen weten te bemachtigen. Oude schalengutsen van Crown met nog rosewood handvaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.