Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
2017-05-22 09.33.19-1.jpg
Deze gaat maandag op reis naar het mooie Belgie

Er staan alweer wat pakketten klaar om verzonden te worden. Van een klein pakketje van 2 kilo tot aan grote pakketten van 25 kilo. Grotere pakketten zijn ook geen probleem meer, die worden gewoon met een vervoerder gebracht.

Straks gaan we een groot eiken blad maken van 60x1000x3000 en vanmiddag ga ik even op pad om wat hout op te halen. Echt een partij ongesorteerde balkjes en planken. Van wenge 50x500x2000 tot aan stripjes van 5mm dik. Allemaal wel te gebruiken. Dat is het mooie van ons bedrijf. Zoveel soorten klanten dat er altijd wel iemand te vinden is voor elk stuk hout. En zo niet kan maken we er zelf iets van. Er zit ook wat larix bij, niet echt een houtsoort waar ik weer mee doe maar wel leuk om eens te hebben liggen. Een vriend van mij wilde een bankje maken voor in zijn tuin...nou...dan kan mooi met larix...
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Hopelijk is het snel te bewonderen in een snookerkeu.
Weer mijn dank voor het mooie hout Rik.
Groeten
Daniel
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
T eiken ligt rustig te wachten tot het woensdag is, dan gaan we ermee beginnen. Wordt wel een uniek project. Blad van 1600mm breed....echt heel gaaf.

Verder lopen de andere orders ook gewoon door. Van hout voor het maken van kistjes, hout voor bijzettafeltjes....gitaren...mesheften....Echt enorm uiteenlopend, mooi om te zien wat iedereen maak van hout.

Volgende week gaat hier de restjes bak weer eens op zijn kop voor een serie broodplanken en misschien nog een soort onderstel voor een nader te maken tafelblad. Altijd leuk om zo iets te maken, het materiaal bepaalt echt het project dan. Daarna is alles weer netjes en hebben we weer mooie voorraad broodplanken.

2017-05-30 11.05.36.jpg
Dit trio stond net zo mooi bij elkaar....even een foto gemaakt....bizar he die kleuren...geel rood en paars

Nou, ik ga richting schoolplein en dan vanmiddag even lekker een middag vrij.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
2017-05-31 09.39.49.jpg
Wat is er toffer dan met een andere houtbewerker iets maken ? De ochtend vloog werkelijk voorbij. Dit wordt 1 van de uniekere tafels die ik gemaakt heb. Erg toffe vorm en samengesteld uit deze platen. Alles uitgetekend en grof gezaagd. Nu even laten liggen en dan maandag ermee verder.

Vandaag eerst even een andere tafel lijmen. Eikenblad van 60x1000x3000.... Erg blij met mijn eeuwige hulp Blub !! Hierover later meer !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Afgelopen paar dagen heb ik vele "te-lang-liggende-zaken" maar eens geregeld. Ruimt heerlijk op in mijn hoofd !! Eerst een lijst gemaakt met hetgeen ik allemaal wilde doen...kop koffie en bovenaan begonnen. Er zaten ook simpele dingen bij zoals "orderformulier" , te vaak had ik een stukje mdf,karton,achterblad handleiding gebruikt hiervoor....en dat werkt toch niet handig. Eigenlijk zo klaar maar het heeft echt een tijd moeten duren.

Het belangrijkste nieuwtje is dat Ronald ( Blub ) nu echt begonnen is in de werkplaats bij Masave. Op vaste momenten in de week komt hij helpen met van alles wat er gedaan moet worden. Dit is echt een goede stap vooruit voor mij. Er ging erg veel tijd (en energie) verloren in bv hout in stellingen zetten, orders verpakken , ritje naar de vuilstort enz enz... Op zich allemaal geen grote klussen maar wanneer je zo'n 2 uur per dag er bent dan wil je die tijd besteden aan het hout eigenlijk. En zo nu en dan eens een eigen projectje !!

2017-06-01 14.06.45.jpg
Voor zulke bladen is het fijn wanneer er hulp is. 60*1000*3100 eiken...pfff....weegt wel weg

Nu nog even een lijstje maken voor straks en dan richting de werkplaats !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Gisteren eens wat tijd vrijgemaakt om wat "niet-hout-voorraad" aan te vullen. Inpakmateriaal, schuurpapier,freesjes , zaagjes , thinner , cyclone, schuurzolen....man,man,man...dit tikt allemaal toch ook serieus door. Zonder kan je niet maar eigenlijk koop ik liever hout...hahaha.. De komende tijd grijpen we hopelijk niet mis. Zeker korrel 80 schuurpapier heb ik nu genoeg..tja..was beursactie en de prijs was al scherp. Komende jaar hoef ik daar niet naar om te kijken.

nu alleen nog wat metalen opbergkasten zoeken waar ik alles in kwijt kan.... Elke kast die erbij komt staat ook met een paar weken vol...

2017-06-06 09.59.46.jpg
Dit pareltje heb ik gisteren gezaagd en op dikte geschuurd....oeiii....echt heel mooi....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
T is inderdaad een bijzonder setje hout zo...

Straks is de winkel weer geopend, er komen weer allerlei mensen hout halen en gezellig koffie drinken. Altijd gezellig de zaterdagochtend. Nu is het door de week ook mogelijk om langs te komen maar dan wel op afspraak. Ben natuurlijk niet altijd in de werkplaats.

2017-06-09 11.02.16.jpg
Of wij ook hout willen schaven wat niet bij ons gekocht is ? Jahoor, geen probleem. Dit was ooit 52mm beuken maar geschaafd kwam daar nu 36mm uit...en nog waren de delen niet echt glad. Op een gegeven moment moet je dan kiezen tussen plankdikte of volledig glad oppervlakte. Aangezien dit de onderkant zou worden voor een tafel was het geen probleem.

Er kwamen 6 volle zakken met beukenkrullen vanaf....

Volgende week staan er weer leuke dingen te gebeuren.....lijmen mega tafelblad , snijplanken maken en weer wat herzaagwerk. ik ga me dus wel vermaken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
2017-06-14 10.33.21.jpg
Mag ik jullie voorstellen aan Ronald ? Iedereen noemt hem Blub en ik dus ook... Hij komt mij helpen in de werkplaats voor vast. Echt enorm blij mee. We kennen elkaar al zeker 20 jaar en kunnen nu officieel samen werken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
2017-06-13 08.31.38.jpg
Kijk wat er voor mij is neergezet....kan ik lekker in het zonnetje zitten.....

Straks verder met een grote tafel. Erg blij met de hulp bij deze projecten. Tussendoor dan even wat bestellingen klaarmaken.

Morgenochtend wordt het ook weer een gezellige boel. De zaterdagochtend wordt weer een beetje zoals eerder, allerlei houtbewerkers die elkaar hier ontmoeten en kennis kunnen uitdelen. Beetje koffie...koekjes...hout kijken.... Problemen oplossen over lopende projecten...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
2017-06-22 13.41.16.jpg

Vandaag was het onderhoud tijd.... Al het onderhoud voor de machines besteed ik eigenlijk uit. Ik kan me beter bezighouden met hout..hahaha.... Verder is dat ook voor de komende keuringen wel prettig wanneer 1 bedrijf alles in onderhoud heeft... Alle machines zijn nagekeken. Waar nodig wat kleine aanpassingen. De formaatzaag had vooral wat liefde nodig.

Morgen kunnen we dus weer gas geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.