Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
2015-11-27 13.03.08.jpg
Linde, mahonie en een partij gestoomd beuken. Ik mag weer hout klaarmaken voor de bouw van een roubo werkbank. Er gaat echt schrikbarend veel hout in zo'n werkbank. Ongeveer 0,4/0,45 m3 Daarvan verdwijnt een enorm deel als krullen in de afzuiging. Vandaag alles gezaagd en morgen vlakken en schaven. Ben erg blij dat mijn goede vriend GAV komt helpen. Zulke klussen zijn leuker met z'n tweeen. Verder gaat het ook een stuk makkelijker.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@klaasjan : Deze gaan we maken uit gestoomd beuken A-kwaliteit. Afmetingen zijn zeer divers...deel 52,65 en 80mm ruwe dikte. Eigenlijk maken we alle werkbanken uit gestoomd beuken. Betaalbaar hout en mooi dicht van kwaliteit.

Binnenkort rolt er ook hout voor een roubo uit hard maple/noten de werkplaats uit...ook erg mooi.

2015-11-28 12.03.23.jpg
En klaar !! Maandag brengen we dit naar de klant toe.

Volgende grote klus doen we volgend weekend : 2 kwartiers eiken bladen....tussendoor nog andere kleine orders klaarmaken oa amerikaans populieren balkjes voor een beginnende houtdraaier. Regulier heb ik dat niet liggen maar ik help graag iemand verder wanneer hij op zoek naar iets specifieks.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
En toen was het alweer vrijdag. Ik heb een A4 vol met kleine klusjes mee naar de werkplaats, straks gewoon bovenaan beginnen en dan stuk voor stuk klaarmaken. Enorm veel zin in. De ene zoekt 4 dunne plankjes linde om te beginnen met houtsnijden, de andere wat stukjes esdoorn voor een draailier en weer iemand anders wat ziricote voor de bouw van 2 ukelele's.

Morgen ga ik samen met een klant twee eiken bladen maken. Vorige keer hebben we samen een enorme eiken tafel gemaakt. Wederzijds goed bevallen. Dus nu verder met de volgende projecten. Zaterdag vroeg beginnen met lijmen...dan een paar uurtjes drogen en dan die middag weer verder....

Kortom...er komen een paar heerlijke dagen aan !!
 

gordo62

Nieuw lid
20 jul 2012
21
0
Volgende grote klus doen we volgend weekend : 2 kwartiers eiken bladen....tussendoor nog andere kleine orders klaarmaken oa amerikaans populieren balkjes voor een beginnende houtdraaier. Regulier heb ik dat niet liggen maar ik help graag iemand verder wanneer hij op zoek naar iets specifieks.

en dat wordt hoog gewaardeerd!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@gordo62 : Bedankt he !! Altijd goed om te horen !!

2015-12-04 11.22.24.jpg

Vanmorgen moest ik iets herzagen....tja....en dan kan je beter wat meer doen dan 1 plankje... Er lag al 4 weken wat wenge en ziricote klaar om te herzagen....

2015-12-04 11.22.32.jpg

Mooi hout....volgende week nog even door de vandiktebank en dan in de winkel!!

Ook een plankje olijfhout meegenomen naar huis want ik wil even kijken hoe vochtig dit hout nog is....onze kat is echt gek op olijfhout....is er niet bij weg te slaan..

2015-12-04 11.44.23.jpg

Apart he ?

Nu even een kleine siesta en dan vanmiddag nog even naar de werkplaats.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
2015-12-05 08.36.42.jpg

Gisteren zou ik samen met de klant twee eiken bladen gaan verlijmen. Ik kreeg echter een berichtje dat hij op t punt stond om opa te worden en liever niet naar Zwolle kwam. Enorm begrijpbaar. Dus moest ik zelf aan de slag. Gistermorgen blad 1 verlijmd en gistermiddag blad 2. Straks wordt alles opgehaald en lig ik weer mooi op schema.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@pbt : Goede vraag....durf ik niet te zeggen....komt weg bij Koster Werkplaatstechniek. Ik heb hem namelijk niet zelf aangeschaafd. Wel tevreden over. Hij is ook goed te verplaatsen.Niet dat we er dagelijks mee rondrijden in de werkplaats maar toch.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
2015-12-06 08.58.44.jpg

Binnenkort gaan deze stukken hout door de lintzaag...mooie dunne plankjes zagen...Nu al zin in....

Dit weekend ben ik erg druk geweest in de werkplaats...zo druk dat ik zelfs geen tijd had voor mijn mailingen....en dat komt niet vaak door....

Tussen het verlijmen van de eiken panelen door heb ik de houtstelling deels uitgezocht. Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent het maken van de balans.

Dus houtje 1 pakken...opmeten...opschrijven ....terugleggen....
houtje 2 pakken...opmeten...nou ja...je begrijpt het wel....

Het is dan wel makkelijk dat alles er overzichtelijk bij ligt. Soort bij soort. Ik probeer meestal al gelijk de lengte op het hout te zetten, dat scheelt veel sleepwerk. De komende paar weken komen er nog diverse mailingen voorbij. Mocht je langs willen komen dan ben je meer dan welkom. Wel even een berichtje van tevoren graag.

Zo...nu ga ik beginnen aan de mailing van vandaag...Nou ja...eigenlijk is dat de mailing van zaterdag dus...hahaha....Hou je mailbox in de gaten (mits je ingeschreven staat voor de nieuwsbrief natuurlijk)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zo... Het hout op de voorlaatste foto word ik heel erg hebberig van :) Welke soort is het precies aan de rechterkant?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@sunrayes : yep....heerlijk vak heb ik toch


Vandaag komt er weer wat hout naar Zwolle : olijfessen en amerikaans noten. Daar gaat vanmiddag gelijk de zaag in. Olijfessen gaat omgetoverd worden tot vierzijdig geschaafd hout voor een tafel en het noten hangt over een paar weken in een badkamer. Donderdag heb ik altijd een dagje vrij....dat wil zeggen geen zware lichamelijke arbeid in de werkplaats.... En dan gaan we vrijdag weer verder.....dan staat er een enorme berg esdoorn op de stoep. vrijdag alles zagen en dan kunnen we zaterdag alles schaven.

Vorige week zag ik eens een aantal onbekenden in onze werkplaats aan t werk. Uiteraard gelijk voorgesteld en hun vertelden over het probleem met hun vandiktebank. Deze machine heeft zo'n spiraalsysteem met wisselbare mesjes. Blijkbaar was er een mesje losgekomen.......soort zeer gevaarlijke flipperkast krijg je dan....en dan gaat t dus niet goed..... Ze zaten enorm in tijdsnood en hebben dus alles ingeladen en zijn bij ons verder gegaan. Mooi dat je elkaar zo kan helpen toch ?

Denk dat ik nu nog maar eens een bak koffie in doe..... (loopt nu naar machine...drukt op knop..en zit weer ;)) en eens even ga rondneuzen bij onze vrienden van axminster. Daar heb ik een bestelling voor zaaglinten lopen en dan kan ik net zo goed eaa bij bestellen toch ?

Verhaal zaaglinten....blijft een bijzonder geheel hoor. Ik heb bezoek gehad van de slijperij en die kwam met linten met stelliet (schrijf ik dat zo?) tanden.....a bijna 180 euro...(huidig lint kost 35 euro)...dan moet hij dus 5 x zo lang scherp blijven...op zich geloof ik dat wel maar toch besloten om bij de oude linten te blijven. Dit zijn "ripper" linten van axminster. Ik gebruik de lintzaag uitsluitend voor het herzagen. Slijpen van een lint kost ongeveer 15 euro. Net 5 extra linten besteld.

Koffie is op...moet nu echt aan de slag...Eerst nieuw inpakmateriaal halen want dat is bijna op.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Afgelopen woensdag kwam alle aanvoer bijna tegelijkertijd.....oef........ T weer was ook niet dusdanig dat ik het buiten durfde te laten liggen gedurende de hele dag. Dus..gewoon bij plank 1 beginnen en dan stug doorgaan...de laatste komt vanzelf in beeld..... :( Gelukkig had ik donderdag een vrije dag....Was ook wel nodig, ik voel nu nog steeds dat woensdag iets teveel was.

Gisteren heb ik het olijfessen vierzijdig geschaafd. Wat is het toch fijn werken met scherp gereedschap. Soms is dat wel een lastig ding. Wanneer doe je er nieuwe messen in ? Dat hangt bij mij vaak af van de klus. Zo heb ik gisteren gewoon doorgeschaafd met de "oude" messen totdat ik bijna op de uiteindelijke maten was. Toen gewisseld voor de laatste paar mm. We delen onze werkplaats momenteel met twee bedrijven en dus moeten we bepaalde kosten ook delen. Tersa messen zijn niet goedkoop maar we hebben nu een goed adres. Dat scheelt echt enorm qua prijs en qua standtijd.

Straks richting werkplaats , er gaat een boel hout de deur uit vandaag. Zelf een partij multiplex. Multiplex ?? Yep....een bestaande klant had dit nodig. Denk niet dat ik dit de volgende keer weer zou doen. Ik heb echt niets met multiplex ;) .

2015-12-11 15.57.48.jpg
Er gaat ook veel brandhout de deur uit...schat dat t bij elkaar bijna 1 kuub is.... Dit keer in mijn buurman de gelukkige !

Moet zelf ook vandaag nog even aan de slag om een aantal esdoorn balken te schaven en te lijmen....

IMG_20151031_125810.jpg
Deze foto ontving ik van een klant. "T lijkt net alsof er een mannetje met een baard in t olijfhout zit !"......Hahahaha....klopt inderdaad....

2015-12-11 15.56.53.jpg
De lintzaag is ook weer helemaal klaar voor gebruik dankzij firma Disholt (http://www.disholt.nl/) Zij doen momenteel al het slijpwerk voor ons. Wat een verschil met de vorige slijperij. Hier is net wat meer aandacht aan besteed. Veel scherper !! Ze slijpen ook voor particulieren !!

Zo...t is tijd...Even een rondje door t huis om alles klaar te leggen wat mee moet naar de werkplaats...oa lijm.... Goed weekend allemaal !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.