hulp bij nieuwe chuck

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Na het draaien van een paar segment schalen van circa 45 cm doorsnede en cira 8 cm diep voel ik me niet meer zo op mijn gemak met mijn hmb chuck.

was zelf aan een stronghold van oneway aan het denken.

mijn voorkeur is wel dat deze chuck zowel klein als groot werk 50 kg aan kan.

iemand ervaring mee of andere voorkeur

mvgr hans
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Hans

Goeie keuze! daar heb ik wel een beetje ervaring mee... :)
In het geval van schalen zou ik er een setje zgn dovetail jaws bij kopen. Ik gebruik zelf nr 3 en 4 erg veel. Deze bekken geven een superieure grip. (tenminste als je je voet precies draait...) De standaard geribbelde bekken kan je dan gebruiken voor het kleine werk. Succes!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Zelf heb ik een chuck van axminster. Met diverse bekken. Zoals ronald al aangaf de zwaluwstaart bekken zijn een aanrader. Ik heb hier niets te klagen over. Ook een zwaar blok ging in de chuck. Alleen de draaibank kon het blok niet aan.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo Ronald

Even voor de duidelijkheid. Jullie zeggen dat de dovetails oftewel de zwaluwvormige gladde bekken meer grip geven dat de geribbelde.

Nu snap ik het even niet meer als ik op site van oneway kijk bij de bekken zeggen zij het precies andersom dat de bekken met ribbels veel meer grip geven.

Snap het even niet meer.

mvgr hans
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
HDVB, ik bezit een chuck van Robert Sorby met verschillende soorten van bekken, ik kan dus alles binnen en buiten spannen van 10 mm tot 133 mm ik kan me geen betere voorstellen, bovendien gemakkelijk wisselen van bekken en spannen met één sleutel, en ze hebben velerlei verloopstukken voor elke soort van draad.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hallo Ronald

Even voor de duidelijkheid. Jullie zeggen dat de dovetails oftewel de zwaluwvormige gladde bekken meer grip geven dat de geribbelde.

Nu snap ik het even niet meer als ik op site van oneway kijk bij de bekken zeggen zij het precies andersom dat de bekken met ribbels veel meer grip geven.

Snap het even niet meer.

mvgr hans

Yep. De zwaluwstaartbekken geven een betere en vooral preciezere grip. En da's in het geval van schalen best belangrijk, omdat een hele kleine afwijking bij de voet een enorme afwijking bij de rand van de schaal betekent. De standaard geribbelde bekken zijn voor universeel gebruik echt prima, en ze komen automatisch met de chuck mee, maar als je schalen wil maken raad ik een setje dovetail jaws aan. Kom maar langs en ik laat het je zien...
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ok, duidelijk. Dank je wel.

Bedoel je dat jij die klauwen binnenkort kan leveren of kan ik die immense draaibank van je aan het werk zien?
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Is het dan een aanrader om alleen de gladde dovetails te gebruiken ????

Betere grip en preciezer.

Dus geen geribbelde ???

mvgr hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Voor elke bek is er wel een toepassing. Vaak beschadigd een zwaluwstaart bek minder, mits de juiste maat, en je werkstuk vliegt er bijna nooit uit.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Na het kijken van het filmpje is veel duidelijk geworden.
nu alleen even op roland wachten of hij me een leuke aanbieding kan maken.

mvgr hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.