Ferm FWL 1000

jpversteegt

Nieuw lid
27 feb 2015
3
0
Beste allen,

Via Baptist in Arnhem op dit forum gewezen, indrukwekkend!
Ik ben kort geleden begonnen met houtdraaien en het bevalt erg goed.

Nu blijkt echter dat je voor houten pennendraaien een klauwplaat nodig heb .... en die zit er niet op ...

Heeft iemand ervaring met een Ferm draaibank en mogelijk een Klauwplaat beschikbaar?
Of een creatieve oplossing om alsnog pennen te kunnen draaien?

Alvast dank!

groet, Jop
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 244

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste,
plaats eens een foto van uw draaibank op de forum.
We kunnen u dan waarschijnlijk beter begrijpen en je zal zien dat de info naar u toe zal komen.
 

jpversteegt

Nieuw lid
27 feb 2015
3
0
Beste
Bij deze, met een drietal harde werkers erbij.
groet, Jop
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 248
  • image.jpg
    image.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 243

jpversteegt

Nieuw lid
27 feb 2015
3
0
Beste Rene,
Eens! Verzuimd erbij te zetten, professionele set hebben we en let op, de machine staat stil! op de foto.
Gaat nu vooral om de vraag voor de vervolgfase, namelijk pennen draaien op een Ferm machine.
Groet, Jop
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo jpversteegt ,

welkom op dit forum.

spijtig om het te schrijven maar je draaibank is werkelijk niets waard en heeft geen gangbare schroefdraad op de as. Het is in het oosten gemaakt en werd onder diverse namen verkocht. Je kunt er wat tussen de centers mee draaien, zoals je nu doet. Om af en toe beitelstelen en dergelijke te draaien is het zeker genoeg en voor een eerste kennismaking met het draaien tussen de centers kan het ook wel zijn diensten bewijzen. Zolang de erg zwakke, trillende constructie het niet begeeft. Motor en overbrenging zijn zwak : indien er wat meer hout moet worden afgehaald kun je met de beitel, al draaiend, makkelijk de motor stoppen of de riem laten slippen. Er zijn verder geen hulpstukken bij te kopen.

Pennen draaien doe je met een stabielere draaibank

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo jpversteegt ,

welkom op dit forum.

spijtig om het te schrijven maar je draaibank is werkelijk niets waard en heeft geen gangbare schroefdraad op de as. Het is in het oosten gemaakt en werd onder diverse namen verkocht. Je kunt er wat tussen de centers mee draaien, zoals je nu doet. Om af en toe beitelstelen en dergelijke te draaien is het zeker genoeg en voor een eerste kennismaking met het draaien tussen de centers kan het ook wel zijn diensten bewijzen. Zolang de erg zwakke, trillende constructie het niet begeeft. Motor en overbrenging zijn zwak : indien er wat meer hout moet worden afgehaald kun je met de beitel, al draaiend, makkelijk de motor stoppen of de riem laten slippen. Er zijn verder geen hulpstukken bij te kopen.

Pennen draaien doe je met een stabielere draaibank

Ook een goeden avond, dat is wel errug kort door de bocht! Ik weet dat je met een Mercedes comfortabeler 1000km aflegt dan met een peugeot 205 maar je komt er echt wel hoor :p

Ik heb zelf 3 jaar op zo'n bank gedraaid voordat ik een wat duurdere/zwaardere kocht en inderdaad, dat draait een stuk rustiger maar ik heb er een hoop lol mee beleefd en veel op geleerd. De constructie zal echt niet instorten of afbreken/scheuren hoor en de snaar spanning heb je zelf in de hand. Als je rustig werkt en scherp gereedschap gebruikt kom je best een eind.

Een klauwplaat wordt wel wat lastig wat helaas is de schroefdraad idd niet standaard. Als je er toch één wilt voor klein werk kan je bv een een adapter laten maken bij een metaaldraaier, de kosten daarvan vallen waarschijnlijk wel mee.

Groeten,
Patrick
 
Ik ben het helemaal met Zaag eens. Na een draaibank op een wasmachine motor kreeg bij mijn 25 jarig jubileum bij het bedrijf waar ik werkte een Ferm draaibank van mijn collega's.
Op deze machine heb ik het virus te pakken gekregen en dit is nooit meer over gegaan. Een klauwplaat, daar had ik nog nooit van gehoord. Schaaltjes werden dmv schroeven op de opspan plaat geschroefd. Alles volgens het boek van Henk Wolf geleend uit de bibliotheek. Internet, films enz. was er niet.
Maar pennen draaien op deze bank? Dat is wel een probleem. Of misschien wel een uitdaging!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Als oud verkoper van vele gereedschappen heb ik nooit ferm willen verkopen. De kwaliteit vond ik te slecht. Toch deel ik de mening van zaag. Het belangrijkste is dat de centers zuiver tegenover elkaar staan. Ik draai regelmatig met een klauwplaat op mijn draaibank. Dit is echter wel een zeer goede kwaliteit. Nico wat is de uitdaging? Ik heb tot op heden alleen op goede banken gedraaid.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik denk dat HBM wel een verloop heeft. Ik heb bij HBM een klauwplaat gekocht voor een soortgelijke bank. Ik heb de vaste center, die je er af kunt schroeven, meegenomen en daar hadden ze een verloop naar M33 voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.