Frezen van sleuven evt slingerzaag

Stroot

Nieuw lid
31 mrt 2010
1
0
Hallo
Mijn naam is Simon en ben nieuw hier op dit forum.
Ik werk bij een bedrijf dat facilitaire voorzieningen doet voor een groot bedrijf.
Nou is ons gevraagd om een aantal kistjes te maken voor ordnermappen.
Buitenkant van 10mm multiplex en de legborden van 5mm.
Mijn vraag ? hoe kan ik het snelste de sleuven frezen/zagen.
Een eerdere order gedaan met de zaagtafel, daarbij het spouwmes verwijderd zaag 1/2 diepte hout.
Dit gaat wel redelijk als de plaat hout maar niet te groot is, de zaag is maar 3mm dik dus 2x zagen.
Hoogte van de kastjes word nu 2x zo hoog (110 cm) gaat wat lastiger worden op onze dewalt 744.
Wie heeft er een simpele oplossing.
vr gr Simon
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Als je een bovenfrees tot je beschikking hebt kan het daarmee.
Een geleider op de plaat klemmen en de frees langs de geleider laten gaan.
Wel opletten dat je de goede kant op freest.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Als je een brede zaagtafel hebt waar zg. Dado-bladen in passen kan je daarmee ook prima sleuven (dado's) zagen. Dat gaat prima in serie. Maar goed met een brede freestafel kan je ook prima in serie werken. Het is maar wat je tot je beschikking hebt.
 

tuoh

Oud hout
Het gaat een beetje afhangen van welke machines je ter beschikking hebt, met een paneelzaag is het een fluitje van een cent als de zaag speling genoeg heeft in de tafel.

Wanneer het zaagblad voldoende ruimte heeft in de breedte van de gleuf kan je een zaagblad zo opspannen dat de zaag slingert, met een zaagblad van 3,2mm dikte kan je dan gemakkelijk een groef zagen van 5mm breedte.

Elk zaagblad word opgespannen tussen twee flenzen, wanneer je nu langs de kant van de lagering tussen flens en zaagblad een stukje fineer stopt en het zaagblad vastdraait dan gaat bij het starten van de machine het zaagblad aan het slingeren. Je moet wel even experimenteren om de juiste breedte in te stellen.

Wanneer je regelmatig bredere groeven gaat zagen is het de moeite om te investeren in twee schuin geslepen flenzen, hiermee kan je het zaagblad traploos instellen op breedte.

Ik zou sowieso proberen zagen, frezen gaat een stuk trager, bij één exemplaar geen probleem, bij een groter aantal zeg je maar dag tegen je winst.

Mvg,

André
 

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Bij VDH in Utrecht vertelden ze me dat de slingerzagen en de zogenaamde dado-bladen verboden waren in de Nederland. En dat fabrikanten van zaagtafels de as zelf korter maken zodat er maar een enkel zaagblad op past. Ik vond het al een beetje vreemd maar blijkbaar is dat verhaal dus niet waar?

Groet,

leo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij is dat wel waar en geld voor heel Europa. Je kan dan namelijk geen spouwmes gebruiken en hebt dan grotere kans op terugslag van het hout. Mijn (vrij nieuwe) Kitty heeft ook een hele korte zaagbladas.
 
A

Athanor

Guest
Ja, Voor zover ik het begrepen heb mogen in Nederland geen nieuwe machines worden geleverd die dat kunnen. Het is volgens mij bovendien verboden z.g. blinde zaagsneden te maken. Dat is een zaagsnede waarbij de tanden niet door het hout heenkomen. Ik heb wel eens sponningen op mijn Robland gezaagd op die manier en moest daarvoor het spoumes verwijderen, wat op zich ook al weer een risico is.

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat een kul dat je geen blinde zaagsnedes mag maken. Hoe moet je dan pennen op een zaagtafel maken???? Dat is toch ook een behoorlijk blinde zaagsnede. Het probleem zit 'm inderdaad in het werken zonder spouwmes. Meeste spouwmessen op zaagtafels zijn hoger dan het blad om ook de bovenafzuiging erop vast te kunnen zetten. Als je dit spouwmes vervangt voor een lage (dus dan maar geen bovenafzuiging, wat sowieso zinloos is bij een blinde zaagsnede) dan kan je prima nog steeds met een spouwmes blinde zaagsnedes maken. Als je blind wil invallen dan wordt het lastiger.... Voor dado bladen heb je idd geen spouwmessen voor.

Een alternatief is nog altijd gewoon frezen....
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
zuma zei:
Wat een kul dat je geen blinde zaagsnedes mag maken. .


Nou,zo`n kul is dat niet
Als particulier/hobbyist heb je er inderdaad geen last van
Maar als je een bedrijf hebt en met personeel werkt is het verboden op de zaagtafel verborgen of blinde zaagsnedes te maken.(arbowet)

groet,
albert
 
A

Athanor

Guest
Juist! dat bedoel ik!!! regelgeving genoeg die je wel kunt overtreden als je de consequenties voor lief neemt :?

Inderdaad kun je het spoumes altijd nog iets verkleinen of onder de bovenkant van je zaaghoogte zetten, doe je lekker iets wat niet mag en misschien nog een zweem van veiligheid geeft. ;)

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dan mag je dus officieel dus ook niet met een festool invalzaag werken. Deze de oude ATF, ingebouwd in de Basis kan je ook monteren met de standaard bij de zaag zittende kleine spouwmes, waarmee je prima blinde zaagsnedes kan maken. Maar dat zou dus niet mogen, terwijl je niets 'tweakt' aan het systeem.... Met de nieuwe invalzagen is het nog mooier, deze spouwmessen verstellen zich automatisch, dus daarbij is het ook geen probleem. Raar.
 

demooiste

Actieve deelnemer
13 feb 2010
44
0
je ziet inderdaad geen slingerzagen meer
vroeger werd er veel mee gewerkt
mijn eerste baas had een
zaagmachin waar een freeskop op gezet kon worden voor kalksponingen
maar het was geen pretje om daar mee te werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.