Advies zaag tafel mobiel of stationair?

tuoh

Oud hout
VDHBV heeft wel de HPS-1600E...prijskaartje..€ 5.747,50 incl. btw

Kunnen denk ik de 1300 ook wel leveren maar ik vermoed dat dit boven je budget is:confused:

Vind ik veel te duur voor een machinemerk zonder geschiedenis. Het merk is ineens op de markt verschenen met een prijssetting gelijk aan een (zeer)goede Europese machine (bewezen kwaliteit). Maar wat met de te verwachten bouwkwaliteit? duurzaamheid? levensduur? etc.. Is tot hier toe één groot vraagteken. Het lijkt me een grote gok, het kan meevallen maar ook serieus tegenslaan. Voor die prijs zou ik er nooit aan beginnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Hoe zit het eigenlijk met veilig werken bij de Harvey (en ik vermoed ook nog enkele andere van de vermelde types)? Als ik dat goed zie, is de langsgeleider van het Amerikaanse type, dus doorlopend en niet mogelijk om terug te trekken tot hoogte van het zaagblad. Je krijgt dan toch wel een heel groot risico van klemmen van het werkstuk en terugslag. En dan is het inderdaad beter dat je niet achter het zaagblad staat.
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien moet je, of kan je, een hulpgeleider gebruiken, deze zit verschuifbaar op de originele en is wel verstelbaar naar voor of achter. Bij die zaagmachines Amerikaanse stijl is de doorlopende geleider een must om er toch breed materiaal mee te kunnen afkorten, niet zonder gevaar voor lijf en leden weliswaar. De minste hapering bij de doorvoer en dat stuk hout slaat terug naar de zager; leuk werken zo.
Zo werkte men hier voor de WWII ook trouwens. De meeste ateliers hadden enkel een schulpzaagmachine staan als cirkelzaag, proberen afkorten ermee vroeg om wat kunst en vliegwerk, dus? jawel, een zelfgebouwde houten afkortslede erop:D Waar heb ik die dingen nog gezien:confused: Yes, op YouT....:D:D:D:D
Heb in het begin van mijn loopbaan nog met zoiets gewerkt, een Danckaert (schulp)cirkelzaagmachine uitgerust met een fijnvertand HSS zaagblad en met een houten dwarsslede. En maar proberen om brede stukken min of meer haaks en op maat af te korten. Toen wist je niet beter, maar fijn en snel werken was het zeker niet. Men begon toen te werken met spaanplaat, al dan niet bekleed, en dat ging niet samen met vooroorlogse machines. Het paradijs opende zich op de dag dat er een paneelzaag geleverd werd, wat een verschil in gebruiksgemak:D

Je ziet soms van die machines met aan de rechterzijde van de zaag een tafelverbreding van 2m en meer:confused: Zoiets kan toch geen enkel veiligheidsinstituut goedkeuren? Dat is een potentieel rampgebied. Wel minstens zevendertig stickers op het ding kleven met gevaar, maar een dergelijke tafelverbreding met geleider dat is dan wel veilig:confused::confused::confused:

In tegenstelling tot Europa waar men al snel het licht zag ( de roltafel) kwam deze in Amerika niet of nauwelijks in gebruik, waarom mag Joost weten. Men blijft voort kl... met een vooroorlogs concept. Gelijk welke 7e handse Robland met roltafel werkt in wezen nog steeds een stuk veiliger en multifunctioneler dan die dingen.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat men gewoon niet (wil) zien dat er een veiliger, gebruiksvriendelijker, en multifunctioneler alternatief is. Rare jongens die Amerikanen:p
Het zal wel duidelijk zijn nu, ik ben GEEN fan van die Chinees/Amerikaanse antiquiteiten en de filosofie erachter:D
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Normaal gezien moet je, of kan je, een hulpgeleider gebruiken, deze zit verschuifbaar op de originele en is wel verstelbaar naar voor of achter............. Het zal wel duidelijk zijn nu, ik ben GEEN fan van die Chinees/Amerikaanse antiquiteiten en de filosofie erachter:D

Ik dank je voor de argumenten, ik vind ze inhoudelijk "hout snijden":cool:

Als TS nog twijfelt mobiel of stationair is dan ook de Erika 85 nog een serieuze kanshebber? Past in de kleinste werkplaats.
 
Laatst bewerkt:

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
De Erika 85 heeft zeker nog mijn aandacht. Mag ik de Maffel ook bij de semi proff. plaatsen of bij de professionals?
De Harvey hw110 wse lijkt mij wel wat. Van de Harvey kan ik de maten alleen nog niet goed terug vinden, hoe breed het tafelblad is met uitbreiding en de totale breedte tot aan de roltafel. De maximale zaagbreedte rechts is 74,2 cm. Betekend dat dan dat je rechts van je zaagblad tot aan je lengte aanslag 74 cm kan zagen? Want dat is voor mij ruim voldoende
Als ik het goed zie zit er op de roltafel een afmetingen op met klem voor het afkorten. Weet niet of dit standaard is, omdat ik er van uit ga dat de foto niet overeen hoeft te komen met de afleverings omvang.
De grote ondersteunings arm bij de schuiftafel, zoals bij de holzman en HBM wordt afgebeeld, wordt mij veel te breed.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De Erika 85 heeft zeker nog mijn aandacht. Mag ik de Maffel ook bij de semi proff. plaatsen of bij de professionals?
De Harvey hw110 wse lijkt mij wel wat. Van de Harvey kan ik de maten alleen nog niet goed terug vinden, hoe breed het tafelblad is met uitbreiding en de totale breedte tot aan de roltafel. De maximale zaagbreedte rechts is 74,2 cm. Betekend dat dan dat je rechts van je zaagblad tot aan je lengte aanslag 74 cm kan zagen? Want dat is voor mij ruim voldoende
Als ik het goed zie zit er op de roltafel een afmetingen op met klem voor het afkorten. Weet niet of dit standaard is, omdat ik er van uit ga dat de foto niet overeen hoeft te komen met de afleverings omvang.
De grote ondersteunings arm bij de schuiftafel, zoals bij de holzman en HBM wordt afgebeeld, wordt mij veel te breed.

De exacte maten weet ik niet, maar ik ben 2 keer wezen kijken, de tafel ziet er solide en afgewerkt uit. De basis van de roltafel zit echter serieus in de weg als je niet recht achter het zaagblad wil staan (wil ik niet!) verder heeft tuoh hier echt wel een punt als je rechts grote maten gaat/wil zagen. (mocht je toch zo'n serieuze stationaire machine willen moet je ook 400V in overweging nemen, krachtigere motor)

De Mafell Erika 85 is echt wel prof alleen een ander soort machine, als je niet te zware projecten hebt maar meer wat fijn werk wel een goed alternatief EN neemt weinig ruimte in, kan je nog iets anders kwijt.
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
Wat betreft "zware projecten". Gaat bij mij met name om kasten en tafels van eiken. Hout dikte van 2 tot 5 cm. Planken schulpen van drie naar 2 cm dikte en het restje van een cm vlakken en hergbruiken als zijne fineer op een andere ondergrond. Daarbij zou de 8 cm wel willen gebruiken, voor mooie stroken van 16 cm.
Het gaat mij om goed haaks te zagen en makkelijk in te stellen.
De maffel lijkt mij ook de minste ruimte in te nemen en makkelijk even op zij te zetten boj gebrek aan ruimte.
Misschien wel een leuke combie te maken met de maffel deuvel machiene voor houtverbindingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Herzagen van planken is eigenlijk een klus voor een lintzaag. Houdt er ook rekening me dat het schulpen van 8 cm eik behoorlijk wat vermogen vraagt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Nu heb ik van Maffel de Erika 85 ec gezien met tafel verlenging, verbreding en roltafel. De prijs van 3000 euro vindt ik wel stevig.

graag jullie reactie.
bvd john.

Nog even 25% doorsparen en je kunt een Hammer K3 winner aanschaffen...of is die te groot?
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
Als ik de maten bekijk van de K3 winner zou het wel kunnen.
Dit oogt wel een zeer degelijke machine. In eerdere forum heb ik gelezen dat deze met een paar kleine opties als op 4400 euro uit kwam en dat is mij echt te veel.
Tenzij het 2e hands is. heb geen grote oplegtafel nodig.

de k3 basic zit ik door te nemen, maar lijkt mij ook geschikt.
De volgende vraag is of deze machine ook door een standaard deur past?? de tafel verbreding moet er dan in ieder geval af.

Weet iemand een prijs van de basic uitvoering?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als ik de maten bekijk van de K3 winner zou het wel kunnen.
Dit oogt wel een zeer degelijke machine. In eerdere forum heb ik gelezen dat deze met een paar kleine opties als op 4400 euro uit kwam en dat is mij echt te veel.
Tenzij het 2e hands is. heb geen grote oplegtafel nodig.

de k3 basic zit ik door te nemen, maar lijkt mij ook geschikt.
De volgende vraag is of deze machine ook door een standaard deur past?? de tafel verbreding moet er dan in ieder geval af.

Weet iemand een prijs van de basic uitvoering?

ongeveer 3300 voor de basic
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
is dat incl. of excl. BTW

Das incl. btw. Maar wel helemaal kaal. De winner is kaal maar ca 300 euro duurder en dan heb je heel veel meer. Ga er eens langs en laat een offerte maken. Dan kan je het ook in het eggie zien en dan weet je waar je aan toe bent. Ze zijn heel aardig en nemen uitgebreid de tijd voor je. Is echt wel de moeite waar.
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
ja de winner is wel een stuk uitgebreider.
De felder group zit in Barneveld, kan ik het daar bekijken of heb je een ander bedrijf in gedachten.
Als ik je zo hoor wel de moeite waar om er naar te kijken.
 

JohnS

Nieuw lid
10 feb 2014
23
0
O ja, de kale versie van de winner lijkt mij voor mij al te voldoen, standaard parallel aanslag, roltafel met afkortaanslag. Een graden boog op de roltafel zou een optie kunnen zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Je kan alleen bij Felder kijken in barneveld. Hun showroom is niet heel groot er staat een B3 Perform geen K3. Ik weet niet waar je huis woont of het echt heel ver is. Maar dan kan je zien wat het is. De prijs kwaliteit verhouding is wel echt goed. Jammer dan het zoveel geld is.
Wat de ene persoon op dit forum geweldig gereedschap vind vind de ander rommel. Wat mensen doen, loopt gewoon heel erg uiteen. Ga eens kijken bij Jet,Harvey en hammer. En Baptist heeft ook heel veel hobby/semi-prof gereedschap staan ook de Mafell Erika.
Weet niet of het je keuze veel makkelijker maakt maar het maakt je wel wijzer.
Mijn advies koop iets goeds of koop niks. Iets kopen wat bij iedere keer gebruiken een teleurstelling is,is echt zonde geld.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
ja de winner is wel een stuk uitgebreider.
De felder group zit in Barneveld, kan ik het daar bekijken of heb je een ander bedrijf in gedachten.
Als ik je zo hoor wel de moeite waar om er naar te kijken.

"Gelijk gepost met EVS" :cool: je kunt in Nederland alleen bij felder terecht, enige probleem is dat ze geen K3 hebben staan maar de B3 en dan moet je even je fantasie gebruiken om er de K3 in te zien...

Als reactie op evs, koop kwaliteit krijg je geen spijt van, de Mafell (ultimate) en Hammer lopen qua prijs niet heel veel meer uiteen, verschillende machines waarbij ik de Hammer qua nauwkeurigheid wel een tandje hoger inschat dan de flexibel inzetbare Mafell.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.