aanschaf nieuwe draaibank

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe draaibank.
De modellen stratos fu 230 de Harvey t 60 en de jet 3520b
graag jullie ervaringen en waarom de een en niet de andere.
Ik ben niet van plan om groot werk tussen decspindels te draaien dus de lengte in niet belangrijk.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wim,
Ik heb met deze modellen geen ervaring, maar denk toch goed na wat betreft in de lengte te kunnen draaien.
Daar ben ik ook stil blijven staan om eventeel een kortere draaibank (wivamac) aan te schaffen en plost moet je toch langere stukken draaien.
Ik wil enkel meegeven uit mijn ervaring dat 1000 mm tussen de centerpunten een minimum mag zijn.
Toch wens ik u succes met het aanschaffen van een nieuwe draaibank.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.431
688
Emst
Ik zou in ieder geval ook 1000mm tussen de centers houden, al is het maar dat je eens wil boren.
Ook ik heb met bovenstaande modellen geen ervaring
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Mijn bank is nu een jet 1442 zeker 10 jaar oud. Ik heb de lengte van 1 meter 2 x gebruikt. Twee keer om iemand te helpen. Dus voor mij is de 100 cm niet van belang.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik zelf ben ook aan de Harvey of de fu 230 aan het denken.

100 cm center min vindt ik heel belangrijk dit geeft namelijk veel meer ruimte als ik kops aan het draaien ben staat namelijk de tegen center niet in de weg.
Wat me het meest bevalt van de Harvey is dat hij een vermogen heeft van 2,2 kw en een centerhoogte van 300 mm waar door er veel plaatst ontstaat tussen het werkstuk en de beitelsteun.
De enigste nadelen die ik tot nu toe kan vinden is :
min. toertalen 200
volgens mij geen index verdeling op de kop.
dat je bij werkstukken met een grote diameter volgens mij verplicht bent om de bed verlening aan te schaffen zodat je met je beitelsteun aan de zijkant kan kommen.

Kan iemand die deze bank heeft de Harvey dus eventueel nog meer toevoegen.

mvgr hans
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Wim.
Een Kilinnger, KM3000SE of als je nog grotere diameters wilt draaien de KM4000SE deze gaat tot 75 diameter boven het bed.
Overigens kun je deze machine's ook 90graden draaien waardoor in diameters heel veel mogelijk is.
De KM4000SE is nieuw maar eigenlijk een KM3000SE met een ophoging onder de vaste en losse kop, het schijnt zo te zijn dat voor de KM3000SE een set ophoogblokken op de markt komen, zodat je ook aan die draaidiameter komt (boven het bed).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Wim.
Een Kilinnger, KM3000SE of als je nog grotere diameters wilt draaien de KM4000SE deze gaat tot 75 diameter boven het bed.
Overigens kun je deze machine's ook 90graden draaien waardoor in diameters heel veel mogelijk is.
De KM4000SE is nieuw maar eigenlijk een KM3000SE met een ophoging onder de vaste en losse kop, het schijnt zo te zijn dat voor de KM3000SE een set ophoogblokken op de markt komen, zodat je ook aan die draaidiameter komt (boven het bed).
Rien hier heb ik al eens rondgekeken. De 1500 is nog wel binnen het nog te creëren budget. Maar deze lijkt volgens mij op de stratos fu 230 (of andersom) De anderen zien er geweldig uit maar zitten niet in budget.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wim, ik heb de 1450 SE staan en ben er zeer tevreden over. Als je wilt kom je hem maar eens proberen. Bussum Enkhuizen is minder dan een uur rijden.
Killinger levert aan huis, compleet gemonteerd en proefgedraaid.
Een vriend (Stelt van het forum) heeft vorig jaar zo'n Harvy gehad. Alleen maar ellende, motor vervangen, verkeerde draad op de as. Uiteindelijk is hij door VDH teruggenomen en heeft hij de zwaarste Jet gekocht. Zoek hem maar op hier op het forum en stuur een PB als je meer details wilt weten. Hij is de laatse tijd niet erg actief op het forum.
 

tuoh

Oud hout
Als die Harvey"s inderdaad niet voldoen vind ik het een beetje jammer dat het betreffende topic niet aangepast werd in die zin, dat zet de mensen nu op het verkeerde been. Al goed dat het hier nu even aan bod komt.
Een verwittigd man is er twee waard toch?
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb bij forum lid stelt navraag gedaan over de harvey en hij zie dat bijna alle houtdraaiers hiermee vooruit konden.
hij heeft nu een jet zwaarder en met vacumpomp.
trouwens als ik me niet vergis heeft nog een forum lid een harvey in de buurt van eindhoven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik had de gedachte dat alle door mij genoemde banken degelijk moeten zijn. Dit is de eerste keer dat ik iets echt negatiefs hoor over de Harvey. Inderdaad is het prettig dat je je topic wijzigd als je bank toch niet voldoet. voortschreidend inzicht noem ik dit. De vacuümpomp zouu ook op de jet 3520 moeten passen.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Het is wel jammer dat iemand een keer pech heeft gehad met een harvey en dat
Deze machine gelijk niet deugt het is wel fijn om te horen dat de leverancier de machine heeft terug genomen.
zegt toch iets over het bedrijf.
maar goed blijf nog even dromen over een harvey.
Mvgr hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.