Festool MFT-3.1

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Gisteren ben ik begonnen met mijn MFT-3.1 projectje.
Omdat en in het nieuwe huis minder plek is om te werken met hout, en ik mijn werkbank met frees en zaag tafel niet meer kan gebruiken heb ik gekozen voor een MFT-3.
Deze mobiele werktafel kan ik wel kwijt maar heeft niet de functionaliteit van een freestafel en zaagtafel.
Ik heb besloten om het blad zo aan te passen dat ik de frees/zaag platen die ik had gemaakt voor mijn werkbank weer kan gebruiken.
Ook is het de bedoeling om de Incra LS die eerst op de werkbank gemonteerd was op de MFT te monteren.
Als eertse heb ik de uitsparing met sponning gemaakt zodat de MFT weer als zaag en freestafel gebruikt kan worden.
Volgende stap is het monteren van de basis voor de Incra LS.


IMG_1217.jpg

Het eerste zaagwerk ligt al te wachten tot de MFT-3.1 klaar is :)
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Absoluut rene, gemak dient de mens hè.
ik heb lang genoeg zonder gedaan, dan merk je wel hoe makkelijk een frees/zaagtafel is.

Simon, ik heb de bouw van de werkbank in een draadje beschreven, ik zal hem even opzoeken en als link toevoegen.

image.jpg


image.jpg

Het MFT blad is net niet groot genoeg om de basis van de LS helemaal te ondersteunen.
De basis zit vast geschroefd met 4 schroeven die onderling 8.5 cm uit elkaar liggen.
het voelt stevig aan, en ik verwacht geen probleem.
mocht het geheel niet stabiel genoeg zijn dan schuif ik de inlegplaat 25cm naar rechts, en monteer ik de LS buien de tafel.

groet john
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
Kan je niet een soort steun maken waar je hem op schroeft en die bevestig je aan het frame.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ja, ik had op internet een fototje gezien met bosch profielen.
Die kun je makkelijk op de MFT monteren, om daar vervolgens weer de LS basis op te zetten.
Voor ik dat ga proberen kijk ik eerst of het zo ook naar wens functioneert. ( het geheel lijkt best heel stabiel als ik er tegen aan druk. )
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik las in een ander draadje dat je ts 55 er onder hangt.
zou je een paar foto's kunnen maken hoe die hangt en vooral hoe je de diepte vastzet.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
top!
ik ben zelf namelijk ook bezig om mijn ts 55, of 1010 en ps200 in een tafel te verwerken alleen zit ik met het probleem hoe ik de diepte van de zaag in moet stellen, omdat deze automatisch weer naar 0 gaat.
ik ben benieuwd!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik gebruik een goede kwaliteit kliterband dat door de gleuf van de geleiderrail loopt.
Ik stel de diepte in ( in mijn geval de hoogte van de zaag boven het blad ).
Dan druk ik de zaag omhoog en doe ik het kliterband om het handvat als berging.
Op deze manier merk ik geen speling en is de zaag stevig gefixeerd.
Enige nadeel vind ik dat ik voor een andere diepteinstelling even door de knieën moet. ( het gaat wel gemakkelijk, maar een mens moet iets te zeuren hebben toch ).


image.jpg


image.jpg

Inmiddels heb ik de zaagtafel als goed kunnen uittesten, het bevalt mij goed.

Groet John
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Mijn aangepaste mft is eindelijk gebruiksklaar, de aluminium T slot is gemonteerd en alles is netjes
afgesteld om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen zagen en frezen.

image.jpgimage.jpgimage.jpg

Groet john
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
600 voor de MFT
175 voor de incra mitter 1000
500 voor de incra ls
100 voor 2 inlegplaten incl incra cleansweep plaatjes, 1 voor de zaag en 1 voor de triton bovenfrees.

korton een kleine 1400 eurie ��
 
  • Leuk
Waarderingen: Gunther

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.