Lintzaag: elecktra beckum, hammer, felder

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden had ik ook al een vraagje gepost over mijn lintzaag van Elecktra beckum. Ik kon mijn balken niet goed opdelen.
Na de geweldige tip van een TUFFSAW-lint, ging dit echt veel beter.
Ik vind alleen dat mijn EB BAS 500 een slechte geleiding heeft van het zaaglint, waardoor het soms nog drift. Echt niks dan lof over de zaagbladen van TUFFSAW, maar ik denk
dat het driften bij grotere stukken toch afhangt van een goede geleiding. Het begin ging soms vlot, maar na een tijdje ging het toch schuin. Toenik duurder notenhout wou opdelen, kon ik dit wel missen.
Nu zag ik reclame van de FELDER FB 510 X-life met keramische geleiding. Gewoon zo een veelzijdige machine om grote stukken op te delen, zelfs fineer te zagen.
Heeft iemand ervaring met een lintzaag uit de feldergroep of een Hammer? Zou de keramische geleiding ook echt zo goed zijn? of blijft bij dure machines het driften ook een probleem?
Ik vraag mij alleen soms af of die filmpjes toch gemanipuleerd zouden zijn.

Alle tips of ervaringen welkom!

hier een link van de felder

https://www.youtube.com/watch?v=Rqv7pOqMjlw

groetjes Rocky
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Volgens mij heeft Rick Koorman er zo een met keramische geleiding. Hij zal wel spoedig antwoorden.
Bij mijn weten hebben alle lintzagen last van blade drift. Het is relatief eenvoudig om dan de langsgeleider zo in te stellen dat je er geen last van hebt. Alleen na het wisselen van een lint moet je weer opnieuw instellen omdat elk lint zijn eigen drift heeft.
Google maar eens op 'bandsaw blade drift'. Zeer onlangs heeft er hier ook nog eens wat over gestaan. Ik weet alleen niet meer van wie.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had een elektra beckum BAS 500 waar je niet met de geleider kon zagen, enkel met de hand want de drift was extreem. Het was allemaal iets te goedkoop gemaakt met aluminium tafel en wielen, plastiek en staalplaat voor de rest.
De hammer die ik nu heb is veel beter gebouwd met alle cruciale onderdelen van staal of gietijzer. De geleiding werkt perfect. Echt een wereld van verschil waar je kaarsrecht mee kan zagen.
De keramische geleiding en de Felder 510 bestonden niet toen ik de mijne kocht, als ik het nu over kon doen betaald ik graag ietsje meer daarvoor.
Maar mijn Hammer n4400 is met 3 jaar oud meteen de oudste machine die ik heb, dus misschien binnenkort tijd voor een nieuwe... ;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Pardon?

Volgens mij moet een fatsoenlijke machine toch wel wat langer dan 3 jaar meegaan ;) Als je m toch wegdoet, ben ik wellicht geïnteresseerd.....

Zeker ja, die Hammer kan nog een leven mee maar het was toen voor mij als beginnende zelfstandige het beste dat ik mij kon veroorloven. Nu heb ik het makkelijker en ben mijn machine park aan het updaten met wat het meest gepast is. Nu denk ik dat ik beter af zou zijn met een iets zwaardere 510 of 610 lintzaag en daarnaast een kleiner model met een smal lint.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Hoi, bedankt voor de reacties:

@ benchworks: als ik mij niet vergis, kan je ook wel op de hammer de keramische geleiding plaatsen. Dit zie je terug op onderstaande link.
https://www.youtube.com/watch?v=I_ZTbs2Djm4

Dus jij denkt toch dat de machines echt zo zagen zoals in dat filmpje. Zelfs het fineer zagen interesseert mij wel voor bepaalde projecten.
Eerlijk gezegd had ik de lintzaag onderschat. het leek enkel om wat hout uit te smetten, maar wat een mogelijkheden!

Nu jah.... zucht.... voor mij zal het blijven dromen en geleidelijk sparen voor zo'n werkplaats als benchworks :)
dus tips om zo goed te worden zijn altijd welkom :)

Groetjes!

Rocky
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Er staat zo'n fijne Felder 510 met keramische geleiding (ook al toiletpot-geleiding genoemd...hahaha) in onze werkplaats...... Nu heb ik niet echt vergelijk (op de korte zaagsessie's bij Fons) na hoe de traditionele geleiding werkt. Een lintzaag kan een machine zijn die je tot complete wanhoop drijft....Momenteel zaag ik alleen nog maar met de breedste linten die ik kwijt kan op mijn zaag. Ook hier moet ik de zaag instellen op enige drift maar eindelijke strakke zaagsnede's.

Het mooie van keramisch is dat je geen hitte-opbouw hebt....het nadeel is dat keramiek kwetsbaar is....Dus goed controleren of het lint "vrij" draait.

Je mag altijd wel langskomen om de zaag te bekijken.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Thanx voor de reactie MasaveHout!

Ik ben altijd benieuwd naar je verdere ervaringen. Bij de meeste lintzagen gebruiken ze lagers om het lint te geleiden. Maar afhankelijke van hoe ze geplaatst zijn, lijkt het mij toch dat het zaaglint hier na een tijd groeven in trekt. Dit werk toch de "drift" in de hand volgens mij. Daarom leek mij de keramische geleiding wel een pluspunt.

Hopelijk is de foto gelukt hieronder van de geleiding van de Elektra Beckum

elektra beckum geleiding.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het mooie van keramisch is dat je geen hitte-opbouw hebt.

Dat lijkt een wijdverbreid misverstand; daar heb ik het ook eens met een technisch wetenschapper materiaalkunde over gehad toen het ging om geleidebuisjes van spoelhouders (meer in het bijzonder houders voor binddraad bij het vliegbinden). Voordeel van keramiek (ten opzichte van metaal) is de hardheid, dat wil zeggen weerstand tegen slijten, en de eenvoud waarmee (extreem) gladde oppervlakken gemaakt kunnen worden (maar metalen oppervlakken zijn in theorie even glad te maken), nadeel is de veel _lagere_ warmtegeleiding. Bij een toepassing waarbij een filament (draad, nylon lijn, metaal) op hoge snelheid onder zekere spanning door een geleider getrokken wordt (weinig warmteopbouw in de draad omdat elk stukje draad maar kort over de geleider loopt, veel slijtage van de geleider) is een keramische geleider dus in het voordeel, terwijl bij een toepassing waarbij een filament langere tijd op het zelfde punt langs de geleider beweegt (veel warmteopbouw in de draad), een metalen geleider de voorkeur heeft, omdat de warmte dan beter wordt afgevoerd. Dit laatste vind plaats bij draadkloshouders bij het vliegbinden, en draadbreuk is daar ook vaak eerder het gevolg van hitteverzwakking van de draad, dan van slijtage tegen het geleideroppervlak. Bij kloshouders voor het vliegbinden zijn de moderne uitvoeringen met keramische geleiders (of pijpjes) dus eigenlijk inferieur aan de klassieke met metalen geleiders - mits voldoende nauwkeurig vervaardigd.

Voor een lintzaag zijn waarschijnlijk de lagere wrijvingsweerstand (gladheid van het keramiek) tussen lint en geleider en de sterk verminderde slijtage in de geleider de belangrijkste factoren om voor een keramische geleider te kiezen. warmteopbouw in het lint wordt wellicht gedissipeerd in door de 'grote' massa van het lint en de lange tijd die het in de lucht bevindt (in vergelijking met de tijd die het tussen de geleiders doorbrengt), maar dat is maar een niet op enige kennis gebaseerde aanname van mijn kant. maar elke wrijvingswarmte die in de geleider terecht komt zal in een keramische geleider minder goed afgevoerd worden dan in een metalen geleider.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Henk ik geef nog steeds de voorkeur aan mijn bobbingholder van c&f de keramische dus. Een goede tweede is die van Marc petitie Jean. Ik zag dat je een demonstratie in Utrecht gaat doen. Misschien kom ik even langs.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Rocky,

Ik heb sinds een jaartje de Hammer N4400.
Hierop heb ik diverse zaaglinten geprobeerd, waaronder de meeste maten van Felder zelf t/m 25mm. Ze voldoen goed, maar ik vind ze vrij snel bot worden.
De zaaglinten van Tuffsaws bevallen mij goed. Ze zagen uitstekend en blijven m.i. langer scherp dan de Felder linten.

De Hammer N4400 zelf is een beest van een machine.
Zolang je niet echt beroepsmatig de hele dag aan het zagen bent, heb je hier een zaagmachine voor het leven aan. Ik "resaw" hiermee met gemak tot 25cm dik vers en droog hardhout.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Totaal of topic.

Tja vissen en in het bijzonder karper vissen, veel gedaan in het verleden en de meeste van mijn plughengels, karper hengels zijn gebouwd door Co Sielhorst. Daarnaast nog een zootje hardy, orvis vlieg maar de meest excentrieken is mijn glasvezel Jack Hilton met eenvoudige geleidebogen een parabool waar menig 20+ aan is gesneuveld met kantvissen. Staan al meer dan 15 jaar onaangeroerd te verstoffen.

Favorieten water kanalen en de dood aan cultuur water. De reden dat ik ook ben gestopt met vissen omdat ik het niet langer aan kon zien al die camperende snops met bootjes enz.. verstoken van watersence vissend in vijver of meertje omdat er een paar +++ rondzwemmen. Tuurlijk moeten die beesten vreten.

Woon aan een polder gebied en in de snoek tijd zie ik klootzakken met pluggen in de weer, waarvan de weerhaken niet dicht zijn geknepen en zie met een tang en ander gereedschap de snoek mollen. Niet wetend dat als je het levende beest met je wijsvinger en ringvinger achter de kieuw half uit het water opbeurt je de plug met dicht geknepen weerhaken zo kunt lossen. Verspelen doe je ze niet mits je en strakke plughengel gebruikt en de lijn op spanning houd. Sowhat als je er een kwijtraakt.


Terug naar de lintzaag en de keramiek. Het lintzaagje die ik gebruik heeft eenvoudige rol-lagertjes, heeft een redelijke zaaghoogte, is niet van een gerenommeerd merk maar doet wel precies wat ik er mee wil doen.

Voor schulpen gebruik ik 5/8 supertuff fastcut en sabrecut. Voor het fijnere werk 3/8 super tuff premium 6 tpi. Niks geen last van drift of andere ongein. Laat wel de zaag het werk doen en afstellen is even een secuur karwei. Gebruik zelf een visitekaartje tussen geleider en zaaglint als referentie.

Tis eigenlijk heel simpel, duw je teveel en eenmaal het lint uit positie dan blijft het lint zijn scheve weg vervolgen. Zoek ook even naar de juiste spanning, zonder dat je de setting van de tanden niet helemaal verziekt.

Vergelijk een lintzaag met een handschaaf. Het is geen rouwdauw machine.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Helemaal mee eens Huib, zoals al zo vaak gehoord, "laat de zaag het werk doen" en dat gaat 100% op voor een lintzaag.
Hier een video met mijn Hammer N4400:
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Ja Grizzly, dat ziet er goed uit!
Ik hoor toch superveel goede reviews over de Hammer.
Mijn bedoeling is om hiermee de trap te renoveren. Ik dacht hiervoor mooi massief hout op te delen en daarmee te trap te bekleden.
Ik doe het liever zelf, dan kan ik de machine op die manier een stuk terugverdienen:)
Uiteraard ook nog vele andere projecten. Dit wordt nadenken :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Iemand een idee van de prijzen van de Hammers? ik wil me vooralsnog niet bij Felder registreren om een e-mail- en belbomardement te voorkomen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ze zijn inderdaad erg "proactief" in hun marketing strategie. Als ruwe richtlijn, reken op zo'n 1400 euro voor de Hammer 4400 (dit is even uit het hoofd).
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Iemand een idee van de prijzen van de Hammers? ik wil me vooralsnog niet bij Felder registreren om een e-mail- en belbomardement te voorkomen.

Prijs momenteel op de site vanaf € 1709 voor de Hammer N4400 (Zaagbreedte 420 mm zaaghoogte 310mm, Roldiameter 440mm, motorvermogen 3,5 PS (2,5 kW).
en € 1290 voor de N3800. (Zaagbreedte 360 mm, zaaghoogte 310mm, Roldiameter 380mm, Motorsterkte 2,0 PK (1,5 kW).

De N4400 heeft beduidend meer kracht en door de aanzienlijk grotere wielen ook een veel betere doorslag kracht als het om resawing gaat. Het is best wel even meer geld, maar voor mij was die €400 verschil net haalbaar en achteraf meer dan de investering waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.