Salonkloostertafel in Russisch grenen

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Goedendag allen,

Deze week een mooi project afgerond: een kloostertafelmodel salontafel in Russisch grenen. Afmetingen: 1200x650x420mm.

Hieronder enkele foto's van het bouwproces.

Het hout komt uit Rusland, als stuwhout bij scheepsladingen. Het zijn schotten welke uit balken van ca. 2300x120x40mm bestaan, 8 balken per schot en 2 dwarsbalkjes, welke gelukkig helemaal aan de einden zitten, zodat er geen spijkergaten in het midden zitten. Er blijft ongeveer 2100mm spijkergatvrij hout over per balk.

IMG_5546.jpg
Balken gezaagd, geschaafd en gevandikt tbv het maken van de poten.

IMG_5548.jpg
En deze op elkaar lijmen met D3 lijm van de Action, prima spul voor 1.70 per pot!
Na het lijmen nogmaals gevlakt en vandikte.

IMG_5713.jpg
Het verticale gedeelte van de poten. De ronding eruit steken. Op de achtergrond zijn de 'voeten' van de tafel in wording te zien. Hier eerst overdwars zaagsnedes in gemaakt en ook de ronding uitgestoken met beitel. Daarna met de rasp, vijl en schuurpapier glad maken. Veel werk, moeilijk ook, maar toch leuk dat handwerk! Dat had ik niet verwacht dat het zo leuk zou zijn.
De poot zit overigs in de de zelfgemaakte bankschroef.

IMG_5715.jpg
Aardig wat productie..

IMG_5721.jpg
Blad in de lijmpers.

Vervolg op volgende blok.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Vervolg:

IMG_5759.jpg
Halfrond maken mbv afrondfrees op de freestafel.

IMG_5764.jpg
4 deeltjes in het verstek, netjes genummerd en mbv een aanslaglatje en plakband bevestigd op de poot. Plakband erop doen als de deeltjes nog liggen, lijm erop en rond de poot vastmaken. De plakband trekt strak, lijmklemmen erop en vast:)

IMG_5781.jpg

IMG_5784.jpg
Blad op maat zagen met de Scheppach. In het zonnetje in januari, lekker hoor.

IMG_5788.jpg
Gat tbv pengat verbinding van de voeten met de middenbalk. Geboord met de Forstnerboor.

Vervolg op volgende blok.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Vervolg:

IMG_5789.jpg

IMG_5790.jpg

IMG_5792.jpg
ONdersteuning voor het blad, met gleuven voor het werken van het blad.

IMG_5809.jpg
Poot vastgelijmd en geschroefd op voet. Komen veel krachten op klein oppervlak dus stevige constructie gekozen.

IMG_5796.jpg
Klaar! behalve de afwerking natuurlijk.

Vervolg op volgende blok.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Afwerking:

IMG_5814.jpg
3 kleuren acrylverf van de action gemengd: grijs:geel:bruin:water = 2:1::1:4. Hiermee een soort greywash mee gekregen. Deze opgebracht met kwast en direct met de doek afgeveegd. Het viel me wel op dat het hout enorme zuiging had.
Na droging nog 4 lagen Skylt Original erop, geweldig spul. Absoluut mat.

Het eindresultaat heb ik als verjaardagscadeau aan mijn vrouw gegeven.

IMG_5835.jpg

IMG_5851.jpg
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Niet mijn smaak wel alle complimenten voor het maak proces. Een goed en strak eindresultaat.

Groet Jos
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Dank voor de complimenten.
Er zitten inderdaad heel veel uurtjes werk in, ook al omdat ik best wat dingeN opnieuw heb moeten doen, door fouten of gewijzigde zienswijzen.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
2015-01-07 19.15.39.jpg

2015-01-07 19.42.04.jpg

Eerst blokken van 90x90mmxhoogte gemaakt. Hier de hollingen uit gebeiteld en daarna de opbouw met de blokjes die eerst in het verstek gezaagd en erop gelijmd. Daarna 3x de halve stokjes in hetverstek gezaagd en erop gelijmd.
Hoop dat het duidelijk is..
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
De halfrondjes maakte ik door een latje van 20x50mm af te ronden met de afrondfrees van 10mm en de daarna op 20mm afgezaagd in de lengte. Een ronde stok van 20mm diameter doormidden zagen was niet goed, omdat je dan ten eerste je zaagsnede verliest en ten tweede je kan de stok niet recht houden tijdens het zagen, zodat je geen rechte zaagsnede overhoudt.de stok gaat overdreven gegezegd rollen op dezaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Dat je zo'n tafel maakt is knap, maar dat je er ook nog een uitgebreide reportage bij maakt ook. Bij mij komt dat er niet van. Petje af.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Ik zie er ook altijd tegenop, maar van anderen lezen vind ik ook altijd leuk en leerzaam dus af en toe zelf ook maar eens een bijdrage leveren. Wie schrijft, die blijft!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.