schuifdeur/ophangdeur voor kast, systeem sterk genoeg?

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Onder een dakwand wil mijn zus een kast zoals in bijlage.Bekijk bijlage Kast Elske 1.skpBekijk bijlage Kast Elsje29012015.pdf
Dit met 3 schuifdeuren van +- 125cm op 50cm (mdf 1,8cm dik).
Er zijn ophangsystemen (dubbele rail , enkel hangend, dus geen steun op de grond).
Er zijn ook schuifsystemen (dubbele rail, hangend met wieltje op de grond).

Ik denk dat ik zowiezo voor het duurdere schuifsysteem moet gaan.

Ik vrees dat het blad van 1,8cm dik niet sterk genoeg gaat zijn voor het ophangsysteem.
Als ik er een dubbel blad van 1,8cm op zet, dus zo dat ik een blad van 3,6cm krijg, zou het dan sterk genoeg zijn voor het schuifsysteem?

Of zien jullie betere oplossingen?

Misschien ook, waar kan je goedkope schuifdeursystemen kopen? (het is maar voor op een soort zolderkamer)

Thanks.
 

WR1944

Oud hout
Zoals ik het kan bekijken hangen die deuren en werken er behalve de zwaartekracht, geen andere krachten op. Dan maakt de dikte in principe niets uit. In tegendeel, hoe dikker hoe zwaarder en hoe meer je op de ophanging moet letten.
Je kan met een enkele rail aan de bovenkant werken, dat wil zeggen een dubbele rail alleen aan de bovenkant. Op de grond kan je U-vormige geleiders plaatsen om te voorkomen dat de deuren heen en weer gaan zwabberen. Als je de deuren gaat verven moet je beide zijden dezelfde behandeling geven om kromtrekken tegen te gaan. Zorg ook voor wat overlap tussen de deuren om zoveel mogelijk stof buiten de kast te houden.
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Bedankt voor uw reactie.
Met de dikte van het blad bedoel ik het bovenblad waaraan de deuren hangen. Dit is 1,8cm en ik vraag me af of ik dit niet moet verdubbelen.
Of denk jij dat dit geen probleem is?
Ik kan de deuren misschien ook in 1,2 cm mdf maken.
"Je kan met een enkele rail aan de bovenkant werken, dat wil zeggen een dubbele rail alleen aan de bovenkant."
Kan je me even verduidelijken hoe je dit bedoelt?
 

PBT

Actieve deelnemer
ik denk dat wr1944 bedoelt om boven alleen een dubbele rail te plaatsen. Ik zou persoonlijk zeker niet kiezen voor een systeem met wieltjes onder. Als de onderrail niet 100% precies waterpas geplaatst is gaan je deuren vanzelf rollen... wil je niet hebben.
Het bovenblad zou je kunnen verstevigen door er bijvoorbeeld een 5x7.5cm vuren onder te schroeven.
 

WR1944

Oud hout
De PDF suggereert dat de bovenplaat boven de wanden zweeft. Ik weet niet hoe die bovenplaat aan de vaste wereld is vastgemaakt maar die constructie dient voldoende stevig te worden uitgevoerd om alle deuren te dragen. Daarbij kan het voorkomen dat twee deuren tegenover elkaar geschoven worden. In ieder geval geeft de rail al een versteviging omdat die over de gehele breedte wordt vast geschroefd.
Heb je geen mogelijkheid om de bovenplaat goed vast te zetten dan kan je als (minder goed) alternatief een dubbele goot op de vloer plaatsen waar de deuren met wieltjes in kunnen rollen. Dan moeten er boven wel geleiders komen om de deuren niet om te laten vallen. En je moet regelmatig het stof en andere zaken uit de goten halen. Met shims kan je die goten waterpas stellen om te voorkomen dat de deuren aan de rol gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.