Welke schuurmachine

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hmmm, eens over nadenken.
Ik ben van plan om mijn schuurmachines uit te breiden met de RTS400 of de DTS400.
Wou eerst voor die laatste gaan (zit namelijk ook in een mooi pakket :)), maar zoals hierboven reeds vermeld dan slijt zo'n papier van zo'n DTS veel sneller omdat je voornamelijk met het puntje schuurt.
Ik zou mijn machine ook willen gebruiken om bv een trap te schuren (icm de Rotex150).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hmmm, eens over nadenken.
Ik ben van plan om mijn schuurmachines uit te breiden met de RTS400 of de DTS400.
Wou eerst voor die laatste gaan (zit namelijk ook in een mooi pakket :)), maar zoals hierboven reeds vermeld dan slijt zo'n papier van zo'n DTS veel sneller omdat je voornamelijk met het puntje schuurt.
Ik zou mijn machine ook willen gebruiken om bv een trap te schuren (icm de Rotex150).

Het verschil is dat de DTS vlakken en hoeken aankan, de RTS heeft problemen met hoeken. Je moet hem namelijk parallel houden met de hoekwanden, bij hoge wanden is er dan geen ruimte meer voor je hand, zo simpel is het.
Als je hem altijd vlak gebruikt, en niet de punt omlaag kantelen dan slijt het papier overal even snel, je kan ook compenseren door de rest van de tijd meer druk op de achterkant of zijkanten te zetten. Persoonlijk heb ik zelden of nooit een vel moeten vervangen omdat het enkel in de punt versleten was, en de mijne heeft meerdere dozen van 200 vellen opgegeten.

Je moet wel niet vergeten dat het een fijne-afwerkingsmachine is, om te schuren net voor, en tussen lagen verf, of als je een heel fijne afwerking wil. Oude lagen verf afnemen kan, maar erg traag. Gebruik dan zeker Granat papier, ook al heb ik er ook ecotools papier voor dat verrassend goed werkt.
 

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
Ook hier de ETS (EC) 150/5 in combinatie met de DTS 400 EQ. Tot op heden krijg ik alles met deze combinatie geschuurt.

Ervaring met Ecotools schuurpapier op de DTS 400 zijn prima. Voor de ETS gebruik ik persoonlijk weer liever het Festool Granat schuurpapier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Wat benchworks zegt over de dts klopt. Toch heb ik veel kl klanten in het verleden gehad die inderdaad hard op de punt drukken. Hierdoor slijt het klittenband een stuk sneller. Ook door plamuur ed loopt papier sneller vol. Het oppervlak van de rts is groter dan de dts en schuurt daarom sneller. De dts komt makkelijker in de hoek. Tijdens mijn dagelijkse schilderswerkzaamheden mis ik een delta niet. Andere zweren erbij. Smaken verschillen. Ik schuur er vaak ook hout mee kaal ook zonder granaat papier. Bij veel kaalschuren gebruik ik rotexen. Maar ik heb liever een kleine lichte machine in de hand dan een zwaardere rotex. Ik weet uit mijn eigen test dat het veel sneller schuurt maar eerst gaat de voorraad op.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb ook een Delta van Rupes, de LS21A. Ben er wel blij mee eigenlijk. Zou toch liever geen vlakschuurmachine willen, heb vaak genoeg gehad dat je met de punt toch net ergens bij komt waar je met een vlakschuurmachine niet bij zou kunnen komen. Als ik iets kaal wil hebben pak ik meestal een verfbrander en een paar scherpe krabbers, als je vaker dit soort werkzaamheden hebt is een excentrische schuurmachine ook wel handig lijkt mij.
De Festool heeft als voordeel dat het een plug connector heeft. Rupes een nieuw model met als voordeel dat je er een filter bij krijgt die Arbo goedgekeurd is, zal dus wel erg goed werken. Hoef je niet elke keer de stofzuiger aan te sluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.