Taxus

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
De volgende informatie is afkomstig van: Houtinfo.nl

Atibt:
Andere namen: Eibe, Taxus (Duitsland), yew (Groot-Brittannië), if (Frankrijk), tasso (Italië), iba, yali, yelï (Zwitserland).
Botanische naam: Taxus baccata L., Taxus spec. div..
Familie: Taxaceae.
Groeigebied: Europa, Klein-Azië, Noord-Afrika en aan de westkust van Noord-Amerika.
Boombeschrijving: Hoogte 12-15(-20) m. Diameter gemiddeld 0,5(-1,3) m. De meestal onregelmatig gevormde stam is maximaal 6 m takvrij. Taxus kan zeer oud worden.
Aanvoer: Zaaghout en fineer.
Houtbeschrijving: De kleur van het kernhout is oranjebruin tot donker paarsbruin. Het geelwitte spint is smal en duidelijk te onderscheiden van het kernhout. De groeiringen zijn zeer smal, opvallend door het brede donkergekleurde najaarshout. Taxus is zeer decoratief en behoort tot de zwaarste naaldhoutsoorten. Oude bomen kunnen fraai wortelhout leveren met een oranjegele kleur met bruinrode aderen.
Houtsoort: naaldhout
Draad: Recht.
Nerf: Fijn.
Volumieke massa: (600-)650- 690-800(-900) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 950-1120 kg/m3.
Werken: Gering.
Drogen: Matig snel. Aanwezige scheuren gaan openstaan, maar vervorming is te verwaarlozen.
Bewerkbaarheid: Rechtdradig hout laat zich zonder problemen glad afwerken. Bij kruisdraad of golvende draad wordt bij het schaven een snijhoek van 15° of minder aanbevolen om een glad oppervlak te verkrijgen. Taxus laat zich zowel met handgereedschap als machinaal matig goed bewerken. Taxus laat zich uitstekend draaien.
Spijkeren en schroeven: Voorboren wordt aanbevolen.
Lijmen: Goed, maar voorzichtigheid is geboden vanwege de in taxus aanwezige olie.
Buigen: Goed. Eén van de best te buigen naaldhoutsoorten.
Oppervlakafwerking: Goed.
Duurzaamheid: Kernhout Schimmels 2. Spint Hylotrupes G. Anobium G.
Sterkteklasse:
Impregneerbaarheid: Kernhout 3. Spint 2.
Bijzonderheden: Verse takken, naalden en zaden zijn giftig voor mens en huisdier.
Toepassingen: Door de geringe aanvoer wordt taxus voornamelijk gebruikt voor luxe-voorwerpen, draaiwerk en decoratieve toepassingen. Van taxus kan fraai fineer worden gesneden dat voor meubelen wordt gebruikt. Verder voor pijpekoppen, wandelstokken enz. Taxus was vroeger dé houtsoort om schuttersbogen van te maken.
Kwaliteitseisen:
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
In een draadje van Rick over een prachtige tafel van Taxus is de vraag opgeworpen of het schuren van Taxus hetzelfde resultaat oplevert als het schrapen.

Ik werk veel met Taxus en merk dat het werken met schraapstaal gelijk een glanzend oppervlak oplevert. Schuren laat het oppervlakte dof, waarna het na afwerking met olie een even mooie glans heeft als het geschraapte hout.
Wanneer ik het met korrel 1200 schuur, dan glanst het echter wel al na het schuren, zodat ikzelf dan geen verschil meer zie met schrapen. Meestal schuur ik het hele werk dan ook met oplopende korrel (tot 1200) totdat alle delen mooi glanzen.

Hieronder een kistje van Taxus, waar nog veel aan geschuurd moet worden. Vanwege de vloeiende (holle/bolle) vormen gaat dit niet met schraapstaal lukken, dus wordt het weer een korrel 1200 verhaal.

taxusKistje.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Meron, mijn ervaring is dat papier droog gebruikt boven de k600 meteen vol loopt. Pennen schuur ik ook wel met eee ultrashine. Harde houtsoorten gaan beter dan zachte.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
twee prachtige planken taxus, bruikbare lengte 210 cm, breedte 36-50 cm. Gekocht bij Masave als een dik stuk, Rick heeft het laten herzagen bij Edward Otten en bij Haijo van de Houtzagerij in Akkrum heb de planken door de aandikte schaaf gehaald en op de lange band schuurmachine licht nageschuurd. Er zitten nog wel de nodige defecten in, maar het is ook van een boom die heel wat te verduren heeft gehad. In het verleden zijn er al veel takken van gesnoeid en de stompen zijn later helemaal vergroeid in de boom. Ik denk dat het een tafelblad wordt.

jaap

taxus.jpg

taxus 1.jpg

taxus detail.jpg

taxus 3.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Afwerking met olie

Ik heb enkele verschillende olien vergeleken voor het afwerken van taxus. Hierbij mijn bevindingen.

Het taxus is eerst goed opgeschuurd met oplopende korrel, en vervolgens nog met het fijnste staalwol bewerkt. Daarmee krijg je alle krassen eruit en krijg je al een mooie glans.

taxus-1.jpg

  • Dubbel gekookte lijnolie Trekt snel en goed in het hout en geeft een mooie warme kleur. De overtollige olie is makkelijk weg te boenen. Heef teen mooie fluwelen glans.
  • Walnotenolie van de LIDL Trekt wat lastig in het hout, maar geeft wel een mooie warme kleur. Het heeft wat boenwerk nodig om de overtollige olie te verwijderen, maar dan lukt het wel. Het resultaat vind ik vergelijkbaar met de lijnolie, waarbij ik iets meer het gevoel heb dat er nog een olielaagke op ligt.
  • Danish oil Trekt redelijk in het hout, maar lijkt minder met de kleuren te doen dan de bovenstaande twee olien. De overtollig olie is goed weg te boenen, maar ook na meerdere lagen is de kleur en warmte minder dan bij de voorgaande.
  • Impregnatieolie met was Omdat dit een mengeling is van olie en was, blijft er na het opboenen nog een dun waslaagje op het hout achter. Dit is mooi, maar geeft het ook een ligt-vettig gevoel. De kleur en warmte is vergelijkbaar met de eerste twee olien, maar er zit een sterkere glans op.
  • Rode meubelolie van HG Deze komt bij de bouwmarkt vandaan en vanwege de rode kleur was ik benieuwd wat het me het hout deed. Het antwoord hierop is niets. Het is de minst mooie kleur. Geeft de minste warmte en trekt ook niet goed in het hout. Daarbij ruikt deze olie ook sterk, dus geen idee waarom je deze zou willen gebruiken.

taxus-2.jpg

Het oordeel (mijn mening)
Ik ben het meeste enthousiast over de Lijnolie. Het geeft, samen met de Walnotenolie en de impregnatieolie met was, de mooiste en warmste kleuren. Daarbij trekt het beter in het hout dan de Walnotenolie en voelt het hout nog mooi schoon aan. Vanwege de drukke tekening van walnoot, is de fluwelen glans meer op zijn plaats dan de intensere glans van de Impregnatie olie met was
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb meerdere keren gemerkt dat een afwerklaag van walnotenolie op taxus na verlook van tijd (weken/maanden) opnieuw begon te plakken, dus ik gebruik dat nooit meer op taxus. Ik ben toen opnieuw werk met Drechsleröl van Steinert begonnen, omdat ik dat nog had staan - en dat blijft wel goed, dus op taxus ga ik daar mee verder.

Soortgelijke ervaringen heb ik overigens met Thuja, dus op harshoudend hout gebruik ik geen walnotenolie meer.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Met Hard wax olie als afwerking voor taxus heb ik goede ervaringen.

De foto's zijn genomen na de eerste laag, meestal volstaan 3 lagen.

517zgi.jpg


k2b8ut.jpg


jg07lt.jpg


j9sfb6.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.