De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom heb je een frees nodig van 27 mm?
Volgens mij werkt dit met iedere frees kleiner dan 27mm, dus ook bijv. 8mm:

Je maakt een rechthoek die strak om de CMS past, zoals je boven laat zien.
Daarmee frees je dan een mal uit een stuk plaat frezen. Die mal leg je op de plaats van de CMS en schroef je vast.
Als je vervolgens met dezelfde kopieerring en frees om de buitenrand van de mal freest heb je precies de maat voor de CMS uitgefreesd.

Ik denk dat ik het blunder draadje even moet opzoeken
nou ja, hieruit blijkt wel dat ik niet zo vaak met een kopieerring gewerkt, maar je uitleg is zeer verhelderend
Ik maak dus eigenlijk een contramal

TOP, dank je....

Paulo, ook een goeie...

Ik had waarschijnlijk net zoiets als een writersblock maar dan een woodblock, Ik zag het gewoon ff niet...
Heren beide bedankt voor de geweldige ideeën !!

WR1944, zelfde idee als Paulo (of begrijp ik je verkeerd)
Je hebt (ook) gelijk
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb net even gekeken, ik heb 2 vrij lange kopieerfrezen daar zou het zeker mee lukken, echter zit er een kleine afwijking tussen de frees en het lagerwieltje waardoor er een heel dun randje over blijft
Daardoor zou het gat feitelijk een fractie te klein wordt

Daarbij zit ik nog met het punt om het raamwerk vast te zetten

Het idee van houtenklaas lijkt me daarom met de spullen die ik voorhanden heb geschikter
Ik kan dezelfde lange frees gebruiken als ik heb, alleen wordt die niet geleid door het lager maar door de kopieer ring

Alleen zit ik dan weer met het probleem dat geen enkele van deze frezen ondersnijdend is :(
Nu heb ik dat wel eens eerder gehad en door rustig steeds een beetje dieper te gaan lukt dat wel
Ik heb op zich maar 1 mal nodig dus dat ga ik wel proberen

Het voordeel van deze methode is wel dat ik de contramal op het werkblad kan vastschroeven, daar waar de schroefgaten komen te zitten wordt verwijderd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jaja....
verders helemaal niks van bosch maar wel zo een radio
Ooit eens van MP opgepikt, ziet er niet erg fraai uit maar speelt prima
En knutselen is toch een stuk leuker met een beetje arbeidsvitamine ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De eerste gaten zijn geboord...
Uiteraard weer een stapel foto's
Omdat ik zicht wil hebben waar ik geen gaten moet boren markeer ik die delen met schilderstape
P1090178.jpg

Zoals hier waar de 2 platen samen komen zitten schroeven aan de onderkant
P1090179.jpg

Al eerder in dit draadje kwam de tip voorbij om gaatjes board te gebruiken voor het raster
Vanochtend een plaat hardboard met gaatjes gekocht (90x200cm) dus het voorbereiden kan beginnen
eerst maar even bepalen hoe groot de voetplaat moet worden waar de boutjes in komen voor het uitlijnen
P1090180.jpg

Even het goeie boortje zoeken, dat zit nog in de doos met spullen van Ecotools die afgelopen december al binnen was gekomen
P1090181.jpg

Ik plaats een plaatje hout onder het gaatjesboard en boor vier gaatjes als markering
P1090182.jpg

P1090183.jpg

Even de frees er op om te zien of het naar wens is
P1090184.jpg

Uit de hand boor ik de gaatjes met 5mm door en draai er M6 boutjes in
Ik draai er net zover doorheen als het gaatjesboard dik is
P1090185.jpg

P1090186.jpg

Even passen op de voetplaat mooi vlak ligt
P1090187.jpg

Check check, dubbelcheck
P1090188.jpg

Voor het vastzetten eerst even het juiste boortje er in, nou ja 'juist' is niet het goede woord, een passend boortje (19mm) juist is deze niet want deze is niet geschikt voor de hoge toerentallen van een freesmachine
Echter met geduld en kleine stapjes boren denk ik wel dat het goed gaat
P1090190.jpg

Ik plaats 2 stukjes draadeind door de frees om hem daarmee op de voetplaat vast te zetten
P1090189.jpg

Het is een beetje geknutsel, de ene schroefjes te lang de andere te kort, met een beetje gepruts zit het eindelijk als een huis
Het boren kan beginnen....
P1090191.jpg

Met veel geduld en steeds een stukje boren komt er langzamerhand een mooi gaten patroon tevoorschijn
Eerlijk is eerlijk, de boor is echt niet geschikt, maar het werkt wel
De gaten zijn duidelijk verkleurt aan de binnenkant
Een klein testje door nog kleinere stapjes te maken laat zien dat het wel lukt zonder verkleuring, maar zoveel geduld heb ik niet, dus gewoon verder zoals ik begonnen ben
P1090192.jpg

De eerste gaten van het volgende vak zitten er ook al
Ik zal de plaat naar links schuiven en dan het laatste gat rechts en het eerste gat links met benchdogs uitlijnen
Zo moet het gatenpatroon over de hele werkbank goed uitgelijnd zijn (daar waar ze komen)
P1090193.jpg

Nu even genieten van de zondag, later weer een stukje gaten boren (saai werk is het wel)
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als ik het dus goed begrijp gebruik je het hardboard als template voor het MDF wat eronder zit.
Kan je dan niet gewoon met een boortje ter grote van de gaatjes door en door boren. En vervolgens de gaten opboren tot de grootte die je wilt.
Of heb ik het niet bij het rechte end
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En zeggen dat zo'n platen standaard in de doe-het-zelf-handel te verkrijgen is, voor iets van een 3 euro/stuk (60x120cm) :p

Bij ons heet dit: geperforeerd hardboard.

Mits een klein malletje voor uw frees met enkele pinnetjes in, heb je voor geen geld een perfect afgelijnd patroon.

IMG_3102.JPG

Dat zou wel kunnen maar dat is nooit heel erg precies
Het idee wat ik doe heb ik van Rhynix opgedaan
Nu plaats ik de voet met boutjes telkens in de gaatjes en boor er doorheen en schuif telkens 4 gaatjes op, dit werkt echt fantastisch
Eenmaal alle gaatjes een keer geboord gaat daarna makkelijker want ik hoef niet meer door het hardboard heen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
P'sies ;)
Daarbij, vorige keer heb ik het met de liniaal gedaan en dan merk je toch dat tijdens het boren de machine verloopt, net alsof deze wegzweeftad
Op de manier die Rhynox gepost had zit de machine vast en kun je zeer exact boren
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond weer een stukkie verder
De plaat naar links geschoven, rechts een paar hulp middelen er in geprikt (elke 19mm tool volstaat natuurlijk)
P1090194.jpg

Links een paar gaten geboord, daarna steeds 1 rij opschuiven, benchdog er in tot het hele patroon geboord
P1090195.jpg

Na het boren alle gaten goed bekeken en ik ben dik tevreden
Een hele enkele leek er een haartje naast te zitten
Op de foto lijkt het erger omdat de plaat wat omhoog staat, wat je ziet is dus voornamelijk ruimte tussen de 2 lagen
P1090198.jpg

Na dat twee vakken voltooid zijn is het tijd om te controleren hoe haaks alles is
Liniaal, haaks daarop nog een liniaal, beide tegen de benchdogs aan, tekenhaak er langs...
P1090202.jpg

Et voila.... dat ziet er goed uit
P1090200.jpg

Nu een grotere uitdaging, de lange liniaal over 2 vakken gelegd, dan aan het uiterste eind een liniaal dwars er op en ook dat is haaks
P1090204.jpg

En er kan weer geklemd worden ;)
P1090205.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wat een puist werk (het hele project).. Weer mijn bewondering voor hoe je dit allemaal aanpakt.. Dikke duim!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is goed te doen, vooral wanneer de zin wat minder is er aan toe geven en niks doen, dan is het daarna wel leuk én niet te veel achter elkaar willen doen
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Wat voor een freesbit heb je gebruikt voor die dog holes te frezen?
Ben van plan om een kleine rolkar te maken met een mdf-plaat erbovenop.
De dog holes moeten dienen om dingen vast te kunnen maken om bv te schuren.

Knap werk alleszins!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik gebruik deze van de baptist

large_14188159733783.jpg


Niet ideaal, maar het lukt wel
De gaten zijn in ieder geval mooi strak/passend
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Ziet er schitterend uit. Zag dat ecotools ook van die boren heeft is dat qua kwaliteit een beetje te vergelijken. Met die van baptist
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die van ecotools (kunstofboren heten ze daar) heb ik ook
Maar die waren er niet in 19mm
De ecotoolsboren heb ik wel gebruikt om de draadeinden/moeren te kunnen verzinken, ik heb er dus één gebruikt en ik moet zeggen GEWELDIG
een superfijne boor voor weinig geld
Ik ben blij dat ik alle maten had besteld (15 tm 35mm ofzoiets)

De baptist boor kan ik dan weer slecht beoordelen, die draait veel te snel, moet door hardboard heen en daarna door mdf
Wordt erg heet en vervuilt....
Ik probeer steeds een klein laagje te boren zodat de boor ook een beetje kan afkoelen
Moeilijk beoordelen hoe die is tov de ecotools boor

Wel had ik gelezen dat deze met een diamand vijl weer te scherpen is, dus als ik klaar ben zal ik hem reinigen en proberen te scherpen
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Zat is rond te neuzen op de site van ecotools ze hebben best een groot assortiment. Je kunt het niet vergelijken met festool
Maar voor de hobby'ist is het prima.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Had je die set gehaald bij baptist. 5 in een houten doos.
Is het dat geld waard, want zat er zelf ook al naar te kijken.
En als ik daar toch nog wat Titebond moet bestellen kan ik em gelijk meenemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.