De bouw van mijn Mancave...

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
:(
Mijn excuses voor het verkeerde pad dat ik je opgestuurd heb, Toxiq. Ik voel me toch wel een beetje verantwoordelijk voor je ellende, uiteindelijk heb ik je de kant van de binnenmal opgestuurd, i.p.v. een buitenmal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leering getrokken, puntmuts met 'ezel' er op weer in de kast gezet ;)

Geen probleem klaas, heb zelf die keuze gemaakt uit meerdere opties
Ik heb er van geleerd en dat is ook wat waard
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
En vrouwlief verteld dat er om verdere extra materiaalkosten te voorkomen toch echt een Festool freesmal moet komen? :p
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
voor 1/3 van de prijs van de festool mal (330 euro incl. btw) heb je de Trend Varijig (116 euro incl. btw) :


VariJig-Flexibler-Fraesrahmen-von-Trend_lightbox.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die is inderdaad een heel stuk vriendelijker geprijsd, die houden we in gedachten, dank je

Vrouwlief roept: als je zo goed bent als je beweert los je dat ene plekkie ook wel op ;)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
een beter oplossing voor de CMSen was misschien om gebruik te maken van je dubbele gelaagde werkbank.
In de onderste laag mdf boor je enkel de gaten nodig om de CMS in te passen:
ybu7ejy4.jpg


my6e9uta.jpg


In de bovenste laag frees je dan de opening voor de cms.

Tussen de onderste laag en de insert kan je dan met bouten werken om de insert tot op 1/10 van een millimeter effen te laten komen met het bovenvlak.

Wat een eventuele oplossing kan zijn voor uw "blunder" is romdom bv 5cm groter uitzagen (enkel in bovenste laag) en die 5cm uitvullen met een mooi hardhouten kader oid. (dan krijg je een kader rond uw cms).

Of misschien kan je net op die plaats rails of groeven in verwerken voor de geleiding?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rhynix, zoiets heb ik de eerste keer geprobeerd, daar was ik niet tevreden over
Op zich werkt dit met de strips heel goed
Alleen de manier van frezen had ik anders aan moeten pakken, maar dit staat natuurlijk los van hoe de CMS in de bank is gehangen
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die is inderdaad een heel stuk vriendelijker geprijsd, die houden we in gedachten, dank je

Vrouwlief roept: als je zo goed bent als je beweert los je dat ene plekkie ook wel op ;)

Gaat toch niet gebeuren iemand die zijn onderstel groen schildert nu vreemd gaat gaan......?? :p

En alles wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden, bescheidenheid siert de mens, etc, etc...... :cool:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Och, het is niet alleen groen hoor, er is ook het nodige goudkleurige (Incra)

Anyway, we openen dit vervolg met wederom een 'Foei Festool'
Zoals ik al eerder liet zien was de maat van de CMS-TS75 niet exact gelijk aan die van de CMS-OF
Nu de 2e module geplaatst kon worden (zaag) bleek deze er niet in te willen
De vergrendeling bleek iets te groot, ik heb deze vergeleken met de andere 2 modules, maar deze lag echt over de rand
P1090315.jpg

Als festool het niet doet, dan doe ik het zelf maar
De boel uit elkaar
P1090317.jpg

en er een laagje afgehaald
P1090318.jpg

Kijk.... nu past ie wel
P1090320.jpg

Dat is een plekkie waar ik me wel kan vermaken
P1090322.jpg

Tijdens het zoeken naar iets kwam ik dit doosje tegen
Nog nooit gebruikt (laat staan uitgepakt)
Vorig jaar eens door een maatje mee laten nemen uit de USA, was daar goedkoper
P1090324.jpg

Nu de derde module, dit vereist iets meer denkwerk want de LS Positioner moet er ook geïnstalleerd worden
P1090325.jpg

Met passen en meten, in en uitschuiven van de LS-P lijkt dit de juiste opstelling
P1090326.jpg

Om goed haaks uit te komen gebruik ik de mal die dienst heeft gedaan om de 19mm gaten te boren
Met benchdogs en nog wat andere dingen zet ik hem vast
P1090328.jpg

Na enig puzzelen besluit ik de linialen te gebruiken om voldoende te schuiven en toch haaks te blijven
Op enkele mm van de eerde gekozen plek kom ik uit, goed genoeg vind ik
Voor de zekerheid draai ik ze ook nog een keer 180 graden om en controleer of de markering nog klopt
P1090327.jpg

Morgen weer verder...
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeg, benne de veren op of zo... ;)
Nog maar een paar plaatjes dan

Gisteren zo geëindigd...
P1090327.jpg

De freesplaat weggehaald, de freesmal op de juiste plek geschroefd (die is dus exact haaks) en vervolgens daar de LS-Positioner daar tegen aan geplaatst
Nu kon ik de bevestigingsplaats aftekenen
P1090329.jpg

Van oorsprong zit de bevestigingsplaat met 4 bouten vast echter zitten er 6 gaten, dus ik heb ze voor het gemak maar allemaal door geboord
P1090330.jpg

En jawel....3x scheepsrecht ;)
Waarom ik toch voor de foute methode heb gekozen is simpel
Van de buitenmal wist ik ook niet zeker of het goed zou gaan
Van dit werkblad heb ik eigenlijk al besloten dat ik het volgend jaar gewoon vervang (zijn ook de kosten niet) dus ik heb het wel aangedurfd om het nogmaals te proberen
P1090332.jpg

Dit keer ging het wel goed
P1090335.jpg

En de freesmodule op zijn plek
P1090336.jpg

Spot on...
P1090337.jpg
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Heel fraai!!! Komt alleen 1 vraag bij me op; wat als je een langere lat wilt frezen? Die steekt al vrij snel tegen de muur aan lijkt me?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Tjonge, dat ziet er allemaal goed uit!
Wat zal het een plezier zijn om er straks mee te werken.

Jaap heeft eens iets laten zien dat ze tegenwoordig MDF kunnen spuitgieten. Misschien kan je de missers met MDF zaagsel/schuursel en houtlijm opvullen? En dan strak schuren.
Het heeft niet veel te houden.

Groeten, Raymond
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heel fraai!!! Komt alleen 1 vraag bij me op; wat als je een langere lat wilt frezen? Die steekt al vrij snel tegen de muur aan lijkt me?


Bedoel je een lat bij de LS-Positioner ? ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren, ik heb anderhalve meter ruimte, dat lijkt me voldoende
In de vorige opstelling (oude werkbank) had ik minder ruimte

Sunrayes, hier heb ik ook aan gedacht
Ik denk dat ik het combineer, een stuk er in en de naadjes opvullen met een mengsel

Waarom staan die onhandig Renault ?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Super gedaan.

Stoer om toch nog een keer buitenom te gaan frezen, daar moet je karakter voor hebben :cool: mooi gelukt in ieder geval.

Groet, John
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Mooi man! Goed bezig! Waar mensenhanden aan het werk zijn worden nu eenmaal fouten gemaakt. Jammer op dat moment dat je er mee bezig bent maar daar kijk later snel weer overheen. Alleen zoals Sankatommy al zegt... Met die Incra. Zelf zou ik daar nooit zo'n vaste opstelling voor realiseren. Vroeg of laat kom je een projectje tegen waar de 75 cm afstand tussen de freesas en de muur te kort is.
Ik heb het complete setje van Incra dus met hun freestafel erbij, en de ruimte van zo'n vrije opstelling ben ik al wel meer dan een paar keer nodig geweest. Zo heb ik de vlak/vandiktebank wegens ruimtegebrek ook niet altijd thuis staan maar als ik een plank heb waar een strakke en vlakke zijkant aan gemaakt moet worden ben ik maar al te blij dat die freestafel er dan staat!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja wieweet, het is mij nog niet gebeurd, maar mocht dat ooit zo zijn, dan is het een wijze les
Als ik met een jaartje het blad eens vervang kan ik altijd nog kiezen voor een andere indeling
Wat dat betreft is er geen man overboord

Overigens is de incra alleen om leuke verbindingen te maken
Langs de lange werkbank is ook nog een freesmodule
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb eigenlijk niets te melden, behalve dan misschien dat ik wel even kwijt wil dat ik dit draadje al vanaf het begin met veel plezier volg....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh maar dat is zeker zo belangrijk
Als er niemand was die dit leuk vond en af en toe eens liet weten dan is de lol van het schrijven er gauw af :p

Overigens ben ik wél nog nieuwsgierig naar een aanvulling op Renault zijn opmerking
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Kan Renault wel bijtreden in zijn opmerking. De zaagmodule zit voor de gebruiker zeker niet lekker gepositioneerd, eerder onnatuurlijk zelfs. Je staat namelijk altijd naast de machine terwijl je bij het werken tegen de zaaggeleider steeds over de zaag moet gaan reiken. Niet echt handig en veilig zo. Een betere plaats voor deze module was op de kop van de tafel geweest kant poort, dan kon je wel achter de machine staan en kon quasi het hele werkblad gebruikt worden als werkstuk ondersteuning bij het schulpen van lange lengtes.

Ook die geleider vlak in de hoek geplaatst zorgt voor een serieuze beperking van de mogelijkheden. De ervaring heeft geleerd dat je machines best zoveel mogelijk ruimte geeft, vandaag heb je die mogelijkheden misschien niet nodig, maar de dag dat je er wel meer mee wil dan nu mogelijk is komt altijd sneller dan verwacht:p
Verder is het op een paar "uitschuivertjes" na al mooi verzorgd werk geworden met oog voor detail, word leuk klussen zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.