De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geen plaatjes van vooruitgang in de zin van werkzaamheden maar ik ben wel blij vandaag
Ik vond op marktplaats iemand die stelpootjes had

M8, 100mm lang, voetjes 45mm doorsnede en zeer degelijke kwaliteit
En 50 stuks voor slechts 20 euro, daar kan ik me toch geen buil aan vallen, daar koop je nog geen eens flinke houtdraadbouten voor ;)

P1090133.jpg

P1090135.jpg

Als ik straks nog zin heb dan ga ik eens wat gaten boren, anders morgen ochtend
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja toch
die man had er nog meer (200 stuks totaal) dus als er liefhebbers zijn, even op mp snuffelen
ik heb er ook meer genomen dan nodig
kan altijd van pas komen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Retteketet reuzepret.....
Wat is er nou leuker dan je XXXL vorm te zien krijgen

Om de pootjes er recht in te krijgen heb ik even een hulpstukje gemaakt in de vorm van een blokje
P1090137.jpg

Tijd om te gaan boren dus de werkbank omdraaien
P1090140.jpg

Stukje bij beetje kan ik de bank omkeren
P1090141.jpg

Blokje op de poot en boren maar
P1090142.jpg

Nog een kleine prettige bijeenkomsigheid, de stelpootjes bleken geen M8 draad te hebben maar M10
Om te zorgen dat de pootje er niet uitglijden bij het terugkeren doe ik een stukje tape rondom het einde en steek ze daarna in het geboorde gat
P1090147.jpg

Dat ging best snel, binnen de korste keren zitten alle pootjes er in
P1090144.jpg

En wordt de bank letterlijk en figuurlijk op zijn 'pootjes' gezet
P1090148.jpg

Om het frame te voltooien moesten de twee delen nog aan elkaar gekoppeld worden
P1090149.jpg

Morgen stellen en MDF halen voor het blad, 8 platen zijn er nodig om alles dicht te maken (2 lagen van 18mm)
Er blijven dan wel stroken over van ca 30cm, maar aangezien vrouwlief nog een schoenenkast wil hebben komt dat wel op :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ziet er goed uit! Misschien heb ik het gemist, maar je hebt geen stationaire machines? Zo ja, waar ga je ze laten? Zo breed is de garage nie...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat moest ik even googelen, maar ik heb nu een (klein) idee.. Ok, we wachten weer af, volg het nog steeds met belangstelling!
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Er blijven dan wel stroken over van ca 30cm, maar aangezien vrouwlief nog een schoenenkast wil hebben komt dat wel op :)
Die zou ik rechtop achterop het blad tegen de muur monteren. Is veel makkelijker schoon te vegen dat dat OSB. De grondplaat van die contactdoos kun je er opschroeven. (ik zit maar wat hardop te denken, hoor. Je moet natuurlijk doen wat je wil)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het OSB is geschilderd, ik geloof wel dat een stogzuiger er langs voldoende is

Rizz, de indeling zal ongeveer zoiets worden (denk ik)

werkbank-indeling.jpg

Freesbank + afzuiger achter in, die deuren zullen niet zo vaak open hoeven
Als ik de freesbank nodig heb dan verrijd ik hem naar waar ik hem hebben wil
als ik hem centraal neerzet zijn delen tot ca 300 cm geen probleem
moet het langer dan kunnen de deuren open

De cms modules kunnen uitgewisseld worden, dus wil ik een sterkere frees bij bijv. de LS Positioner hebben of de zaagmodule, dan is het alleen kwestie van uitwisselen
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Als je weekblad van mdf wordt wel goed waterbestendig maken anders heb he het snel vuil en vies en waarschijnlijk gebobbeld
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De vorige heb ik met Danish Oil behandeld en dat is me goed bevallen
ik twijfel nu nog of ik misschien nu zal experimenteren met verdunde beits dat trekt er ook lekker in
Eventueel verdunde epoxy is ook nog een optie
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jaaaah we zijn weer een stap verder...


Eerst met gewoon waterpas een gekeken om te zien waar ik pieken of dalen kon verwachten
P1090150.jpg

Vervolgens met het laserwaterpas alles opgemeten, dit is ideaal om snel een goed beeld te krijgen waar het te hoog of te laag is en vooral hoeveel
Ik heb op elke staander de hoogte gemeten die ik kon aflezen op de tekenhaak als ik die op een staander plaatsten
P1090151.jpg

Op deze manier kon ik de verschillen zien
Ik ben uitgegaan van het hoogste punt en op basis daarvan de rest gaan stellen
P1090152.jpg

Na het stellen heb ik alles nogmaals in de diepte, breedte en kruislings gecontroleerd
P1090153.jpg

Het resultaat was perfect
P1090154.jpg

Vanochtend vroeg al MDF gehaald
De platen waren 720kg/m3 in een eerder draadje om te achterhalen welke kwaliteit nou beter/slechter is had ik al achterhaalt dat de slechtste platen rond de 600kg/m3 zitten en de betere rond de 800kg/m3
720kg/m3 zat dus iets boven het gemiddelde, daar kan ik wel mee leven (denk ik)
P1090156.jpg

Ik heb de platen iets overmaats gezaagd, later zal er nog een 1cm van afgehaald worden maar dat doe ik als het gaten patroon er in zit, dan kan ik op basis daarvan de voorkant afzagen, dan staan deze precies haaks/parallel op elkaar
P1090157.jpg

En de hoek om
Even de LS Positioner van stal gehaald om te zien hoe diep ik dat stuk van het werkblad wilde hebben, het is 100cm geworden
P1090158.jpg

1e laag is voltooid, platen voor de 2e laag staan klaar....
P1090162.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik probeer regelmatig een update te plaatsen, maar er zijn van die dagen dan gebeurt er gewoon ff niks
Eindresultaat....pfewwww daar droom ik van maar zal nog wel even duren
er moet nog veeeeeeeeeel gebeuren, maargoed dat heeft dan weer het voordeel dat er nog veel updates komen :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor hen die niet aan de Voice-Kids zitten gekluisterd een beetje zaterdagavondvoer...


De 2e laag zit er op, deze zit slechts op een aantal punten vast geschroefd (van de onderste plaat naar boven
Pas als ik begin met gaten boren (19mm tbv bench dogs en dergelijke) weet ik waar de andere schroeven moeten komen.
De vorige werkbank had ik de bladen op elkaar gelijmd, dat was niet handig ivm demonteren én als ik dan een blad wilde wisselen na hevig misbruik zou ik beide platen moeten wisselen en da's zonde van het geld
Dan had ik ook nog een meevaller, omdat ik de naden van beide bladen niet op elkaar wilde hebben heb ik de 2e laag anders ingedeeld en daardoor paste de stukken die van laag 1 over waren in de 2e laag en hield in een hele plaat over

P1090163.jpg

Daar moet de LS positioner komen
P1090164.jpg

Nu de spullen vanuit de huiskamer weer terug komen kan ik ook de kerstkadootjes een plekje geven :D
P1090165.jpg

De werkbank stapelt zich langzaam vol, dat is maar tijdelijk, even uitzoeken wat ik nodig heb om weer verder te kunnen dan schuift dat voorlopig onder de werkbank
P1090168.jpg

Tussen de spullen die terugkomen zit ook een stapeltje hout dat ik een tijdje geleden gekocht heb, man man.... wat vind ik dat mooi (ik weet nog niet waar ik het voor ga gebruiken)
P1090169.jpg

PROBLEEM.... HEEEEEELLUP !!!!
ik heb 3 van deze modules (2x frees en 1x zaag) nu moet ik dus 3 gaten in het werkblad zagen die exact moeten passen
In de vorige werkbank heb ik het afgetekend en met een liniaal en inval zaag gedaan
Op één of andere manier was ik er toch niet voldoende tevreden mee, er zat wat speling in, dat moet dus strakker
Wat ik bedacht heb is dat ik eerst een frame om de CMS module maak
Op de foto liggen even 2 losse latjes als voorbeeld (het moet breder/stijver)
Als ik een dergelijke frame heb kan ik het gat iets kleiner uitzagen en dan met de frees icm kopieerring exact op maat maken
P1090171.jpg

Oh ja, ik riep om hulp
Nou ik heb dus iig 3 ringen waarvan de kleinste 27mm is, om precies uit te komen moet ik dus een frees van 27mm hebben, dat is best groot
Heeft iemand (in de buurt van lelystad) een kopieer ring voor een OF 1040, 1400 of 2200 (heb ze alledrie) die een stuk kleiner is of een adresje waar ik een 27mm frees kan kopen zonder een emmer leeg te hoeven gooien ?

OF.... heeft iemand een ander/beter idee om die gaten er straks in te zagen ?
P1090170.jpg

De ruimte aan het einde werkbank is precies groot genoeg om de afzuiger neer te zetten, dáár ben ik blij mee !!
P1090172.jpg

Ook het fijnstoffilter met de filter van Kor kan eindelijk een vast plekkie krijgen, wel nog even groen schilderen voordat ik hem ophang
P1090173.jpg

En zo begint het langzamerhand op te ruimen
De vriezer wordt leeggemaakt en verdwijnt, de vandikte bank verhuis naar achteren (waar nu de vriezer staat) en de stofzuiger plaats ik onder de werkbank
Voor de kolomboor denk ik aan een klein werkblad met daarnaast de Drumsander, maar daar moet ik nog even over nadenken
P1090174.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Waarom heb je een frees nodig van 27 mm?
Volgens mij werkt dit met iedere frees kleiner dan 27mm, dus ook bijv. 8mm:

Je maakt een rechthoek die strak om de CMS past, zoals je boven laat zien.
Daarmee frees je dan een mal uit een stuk plaat frezen. Die mal leg je op de plaats van de CMS en schroef je vast.
Als je vervolgens met dezelfde kopieerring en frees om de buitenrand van de mal freest heb je precies de maat voor de CMS uitgefreesd.
 

WR1944

Oud hout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.