HBM 350 profi lintzaag (mini review)

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De kleine lagertjes zijn zeer makkelijk te vervangen, die zitten met een boutje en veer-ringetje vast, 10 minuten voor de twee.
De grotere in de wielen, gingen er op 1 na bij mij vrij makkelijk uit, die ene had een beetje hulp nodig.

Mijn lintzaag loopt een stuk stiller en meer trillingsvrij met de nieuwe skf lagers in de wielen.

bestel wel de 6202 zz lagers ipv. de 6202 z, de zz zijn aan beide kanten gesloten en de z aan 1 kant.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De kleine lagertjes zijn zeer makkelijk te vervangen, die zitten met een boutje en veer-ringetje vast, 10 minuten voor de twee.
De grotere in de wielen, gingen er op 1 na bij mij vrij makkelijk uit, die ene had een beetje hulp nodig.

Mijn lintzaag loopt een stuk stiller en meer trillingsvrij met de nieuwe skf lagers in de wielen.

bestel wel de 6202 zz lagers ipv. de 6202 z, de zz zijn aan beide kanten gesloten en de z aan 1 kant.

Voor alle duidelijkheid. Bedoel je met de lagers voor de wielen, waar het lint boven en onder overheen loopt?

Bij mij doen die het goed.

De lagers waar het lint tussendoor loopt en die je afstelt links/rechts onder en boven en aan de achterkant van het lint lopen niet allemaal even lekker.

deze bedoel ik. Welk type lager is dit?

lintzaag lagers.jpg
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik bedoel met de 6202 zz inderdaad de lagers van de wielen waar het lint over loopt, de lagers die jij bedoeld doen het bij mij goed en daar weet ik het nummer niet van, het nummer staat op het lager.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Een al wat ouder topic maar ik wilde geen compleet nieuwe hiervoor aanmaken, ik heb ook de hbm 350profi, maar zoals je op de foto hier boven kan zien, hindert het laatste stukje van de "Blade guard" tijdens het zagen door het zicht te blokkeren.

Zou ik dit gewoon kunnen afzagen zodat je net als bij een hoop andere lintzagen de lagers direct ziet en dus je zaagblad beter over de lijn kan manoeuvreren.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste forum leden,
Er wordt veel geschreven over de lagertjes,
Mijn vraag is het volgende regelmatig moet ik de gesloten lagertjes vervangen omreden dat deze vanwege de stof vast gaan zitten ( letwel de lagertjse zijn gesloten maar blijken in de praktijk niet stofdicht te zijn)
Wie weet raad?

simon
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
SKF heeft ook dit type lager en bij diverse handelaren zijn deze rond de 2 euro per stuk.

Heeft iemand toevallig antwoord op mijn vraag mbt de bescherming inkorten?
 

tuoh

Oud hout
SKF heeft ook dit type lager en bij diverse handelaren zijn deze rond de 2 euro per stuk.

Heeft iemand toevallig antwoord op mijn vraag mbt de bescherming inkorten?

Mag je gerust een stukje inkorten, maar je kan evengoed heel de geleider iets hoger zetten, dat geeft hetzelfde resultaat:p Die wieltjes hoeven niet tegen het hout te wrijven tijdens het zagen hé, ze mogen (moeten) gerust een paar cm boven het werkstuk blijven, dan is er geen probleem met het zicht op het lint.
Of zit die bescherming soms vast gemonteerd op het frame? En staat de zaaggeleiding nu op de hoogste stand? Is dit het geval dan zou ik dat ding inkorten.
 
Laatst bewerkt:

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Mag je gerust een stukje inkorten, maar je kan evengoed heel de geleider iets hoger zetten, dat geeft hetzelfde resultaat:p Die wieltjes hoeven niet tegen het hout te wrijven tijdens het zagen hé, ze mogen (moeten) gerust een paar cm boven het werkstuk blijven, dan is er geen probleem met het zicht op het lint.
Of zit die bescherming soms vast gemonteerd op het frame? En staat de zaaggeleiding nu op de hoogste stand? Is dit het geval dan zou ik dat ding inkorten.

Uiteraard moeten de lagers het hout niet raken, maar die 2 uiteinde zitten echt gigantisch in de weg voor het zicht maar wilde niet gelijk hakken en zagen en dan er achter komen dat bij hun ontwerp het een 2e functie had.

Ik had bij mijn hbm er een cm of 3 afgeslepen, werkte een stuk prettiger.

Bedankt voor de bevestiging. van het weekend maar even netjes wat inkorten!
 

Pierken

Nieuw lid
6 dec 2016
5
0
Algemene indrukken over de HBM zijn goed, zo te zien.. In twijfel want staat momenteel weer in de aanbieding voor 499.. Ik weet het alleen zo niet qua makelij.. china-stuff of niet..? Lijkt anders wel als 2 druppels water op de Charnwood B350 lintzaag.. Samenwerking of gewoon alle2 geimporteerd uit..?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.053
2.580
HBM is als ik het goed heb , verkocht aan een investeringsmaatschappij. Dat is in mijn optiek het begin van het einde. Je ziet het assortiment ook al veranderen. Heel veel dingen hebben ze niet meer in de winkel, die kan je alleen on line bestellen. Service is ook een dingetje. Ik vindt het nog steeds leuk om er door heen te lopen, maar veel van de dingen waar ik er voor kwam, hebben ze niet meer. Dus die bestel ik nu maar op amazon DE.
 

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Vandaar. Dat is qua assortiment en prijzen te merken... en ook in de winkel. Jammer.
Denk dat de 65 euro verzendkosten voor de wat grotere pakketten sommige mensen best afschrikt.
 
Laatst bewerkt:

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik denk dat het iets genuanceerder is. Tot een jaartje geleden stond de voorraad geheel in twee loodsen bij de winkel, dan kon je je spullen bij een balie opalen, recent is in Waddinxveen een hele grote blokkendoos van HBM gebouwd, de voorraad die daar staat kan niet even naar de winkels toe.
Daarnaast hoorde ik bij BNR dat 90% van de omzet online behaald wordt en "maar" 10% in de winkel, dan zou ik het ook wel weten.

Niet dat ik het fijn vind. Ik woon er namelijk vrij dichtbij dus even iets ophalen was wel zo makkelijk en hoge verzendkosten zijn voor mij vaak een reden om verder te kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Steeneik

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.053
2.580
Omzet is leuk, maar die groei moet door iemand betaald worden. Dat is over het algemeen niet de investeringsmaatschappij, die gaat er met de muntjes vandoor. De schulden worden op de balans van het overgenomen bedrijf gezet. Dus om wat muntjes over te houden, gaat de service omlaag, de prijzen omhoog en als dat mogelijk is de kwaliteit omlaag. Aan het eind heb je weer een curator die een veiling organiseert.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
HBM is als ik het goed heb , verkocht aan een investeringsmaatschappij. Dat is in mijn optiek het begin van het einde. Je ziet het assortiment ook al veranderen. Heel veel dingen hebben ze niet meer in de winkel, die kan je alleen on line bestellen.
Dit klopt, al een paar jaar geleden. Er is een enorm distributiecentrum in Waddinxveen gebouwd. Mijn broertje gaat om met 1 van de zoons van Buitelaar. De 2 zoons hebben overigens nog wel een minderheidsbelang in de zaak
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.053
2.580
Voorlopig zijn de financieringslasten flink aan het stijgen. En als je elke bestelling niet alles geleverd krijgt, omdat de voorraad niet klopt en je moet na leveren, heb je wel omzet, maar het vreet wel aan je marge. Het zelfde geldt voor beschadigde producten uitleveren. Het assortiment veranderd ook steeds. De helft van de producten in mijn verlanglijstje zijn niet of niet meer leverbaar. En als ik die producten dus ergens anders moet bestellen, koop ik de rest van mijn lijstje dus ook daar. Ik heb een hekel aan dubbele verzendkosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Grant837

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.