Guts slijpen

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Vandaag heb ik mijn nieuwe ijldraaiguts binnengekregen. Een 13 mm Robert Sorby tesamen met het universele handvat, de Sovereign 400. Wat een mooi spul. Nu is mijn vraag hoe ik deze guts het beste kan slijpen: als fingernail of als "stompe" guts?

Groet,
Johan
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Koop de Oneway slijpset: de houder en de steun voor onder een gewone bank slijpmachine. Zo slijp je het perfecte vingernagel profiel. Iedere volgende slijpbeurt duurt dan 20 seconde waarbij je slechts een paar hondersten materiaal wegneemt. Perfect repeteerbaar en scheermesscherp.
Just my 2 cents.
Groet, Martin
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Martin,
Ik heb de Tormek slijpsteun dus de (repeteerbare) hoek is geen probleem. Het gaat er mij om of ik het standaard profiel of het fingernail profiel het meeste (of beste) kan gebruiken.
groet,
Johan
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Hallo,

ik heb ook zo'n soortgelijke vraag als ik even aan mag haken.
ik heb nu een schalenguts met standaard profiel, kan je die zelf slijpen naar fingernail.
of moet er dan te veel materiaal af en verbrand de beitel dan.

Martin, die slijpsteun ziet er wel makkelijk uit.
die komt er bij mij ook binnenkort.

gr, carlo
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
het fijne van een fingernail profile is dat je heel mooi een pull cut kan uitvoeren. Door in de laatste snede de snijhoek te vergroten krijg je een superglad oppervlak dat nauwelijks schuren behoeft. en dat is wat we willen want schuren is nare bewerking.
Dus: als je schalen of vazen wil draaien, wen dan aan een zo lang mogelijk vingernagel profiel, dat maakt het "sheer scrapen" heel makkelijk. En dan komt een slij[psysteem van pas dat snel en makkelijk werkt.
Ik zal een foto van mijn beitel posten, maar dat is een persoonlijke keuze. ik hou van snelheid, zodat ik mij met vormgeven kan bezighouden.

Gr, Martin
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Martin,
Kun je het fingernail profiel ook gebruiken om uit te hollen? Ik heb dat nu met het standaard profiel gedaan en dat gaat als een speer.

Johan
 
het gaat wel maar het is een stuk lastiger
heel soms gebruik ik de fingernail voor het laatste kleine stukje onderin in het midden weg te halen
wel even goed opletten voor happers natuurlijk dus langzaam en kleine beetjes per keer

voor het grove werk kun je beter de standaard guts gebruiken, gaat veel sneller en een veel beter resultaat(gladder)

het laatste stukje onderaan kan je ook met een heel stomp geslepen guts doen maarja das alweer een guts extra natuurlijk :p
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
fingernail outside.jpg
Dit is mijn favoriete profiel voor de buitenkant.
Voor de binnenkant van een schaal heb ik hetzelfde profiel (dus makkelijk te slijpen, zelfde slijpmal) waarbij ik de hiel heb weggeslepen. Dit voorkomt lelijke afdrukken in de bodem:
fingernail hollowing.jpg

Het is maar net waar je aan gewend bent. Nogmaals, voor mij is het belangrijk dat het het vlot en goed gaat.
Groet, Martin
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Nog een vraagje,

doen jullie de gutsen ook wetten als ze geslepen zijn.
of is dat niet nodig.

gr, carlo
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Nog een vraagje,

doen jullie de gutsen ook wetten als ze geslepen zijn.
of is dat niet nodig.

gr, carlo

Carlo, ik draai schalen, vazen en urnen uit onmogelijke stukken hout. Met in het begin vaak nog bast aanwezig. Dat zit vol met zand en stof waardoor je beitel hoe dan ook snel bot is. Dan is het fijn als je hem in no time weer scherp hebt. Vroeger ging ik mijn beitel ook wetten maar dat heeft geen zichtbaar gladder resultaat dus is het zonde van je tijd.
Ik slijp mijn beitel altijd voor aanvang van een nieuw werkstuk, dan opnieuw als de bast weggedraaid is. En dan nog een keer voor het allerlaatste schilletje waarbij ik de beitel zeer schuin houd wat een superglad resultaat geeft.
Nogmaals dat geldt voor een schalenguts waarmee je "lastig"hout te lijf gaat.
Voor de platte beitel is dat een ander verhaal, die wet ik uitsluitend met een zeer fijne diamant steen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.