Nieuwe aanwinst, Harvey T-60 draaibank

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Eerst en vooral het aller beste voor 2015 toegewenst.
Mooie schaal Carlo.
Hopelijk doet heb je heel veel plezier aan de nieuwe aanwinst om ermee te werken.
Het glanzend effect blijft een zoektocht voor iedereen denk ik.
De ene werkt graag met een olie en ander met vernis en nog een ander met carnaubawas, enz.
Ik denk dat ja daar nooit mee ten einde raakt welke keuze het best is.
Ik ben een Shellawax gebruiker, maar denk er aan om eens canaubawas te gebruiken binnenkort.
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Bedankt Didier,

Jij ook het beste voor 2015 toegewenst!

ik heb net nog een schaal van eiken gedraaid met een brede rand.
Nu had ik nog een waxinelichtje in de schuur liggen, nu heb ik deze gebruikt om de schaal af te werken.
werkt ook redelijk, maar zou dat schadelijk zijn voor het hout, of zijn kaarsen ook een natuurlijk product.

20150101_140926_resized_1.jpg 20150101_140902_resized_1.jpg

Ik weet nog niet wat ik met het voetje doe onder aan de schaal.
Vind dat altijd moeilijk, ik heb nog maar een stuk of 10 schalen gedraaid.
En weet anders niet hoe ik hem op moet spannen.


Gr, Carlo
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bedankt Didier,

Ik weet nog niet wat ik met het voetje doe onder aan de schaal.
Vind dat altijd moeilijk, ik heb nog maar een stuk of 10 schalen gedraaid.
En weet anders niet hoe ik hem op moet spannen.


Gr, Carlo


Carlo,
Ik vind persoonlijk altijd iets mooier waarvan de onderkant afgewerkt is en daarmee bedoel ik afgedraaid in een bepaalde ronding, uitholling hoe je het ook kan noemen.
Wat je allemaal van materiaal ter beschikking hebt om te draaien weet ik natuurlijk niet.
Het is heel simpel zelf te maken.
Door een vaste flens en een stuk plaatmateriaal MDf of multiplex te gebruiken kan je heel veel.
Bekijk eens de hier onderstaande link van mijn ufo geweest. (Je moet tamelijk naar onderen toe scrollen .
Je ziet daar de zelfgemaakte blokjes met wat rubber.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12328-Ufo/page2
Succes met het eventueel uit te proberen.

Wat uw schaaltje hier in eik betreft, het is zeker mooi gemaakt waarvan mijn oprechte waardering ervoor.
Ik ben misschien iets kritischer en zou het toch dunner hebben gemaakt.
Komt waarschijnlijk nog.
Oefenen baat kunst.
Doe zeker zo verder en alles komt vanzelf.
Ik spreek uit ervaring en stilletjes aan ga je de lat hoger plaatsen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt voor de reacties, ik krijg mijn scalen nooit niet zo mooi glanzend afgewerkt .
hoe kan je dat het beste doen.

Meer olie? ;-) Of met schellak of vernis.

Vwb olie: lijn- of tungolie trekt in het hout en geeft een mat, of zijdeglans effect. Pas als het hout verzadigd is (of afgesloten door uitgeharde olie) kun je met olie een oppervlaktebehandeling doen - en dan pas kun je het met olie ook laten 'glanzen' (echte hoogglans krijg je echter met olie nooit). Meer olie dus, maar dan in de vorm van meerdere keren aanbrengen. Volgens mij was er zo'n oude houtbewerkerswijsheid over het afwerken met olie: iets van elk uur voor een dag, daarna elke dag voor een week, daarna elke week voor een maand, daarna elke maand voor een jaar, en daarna elk jaar (onderhoud). Beetje overdreven, maar je snapt waar het heen gaat...
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Bedankt voor de reacties,

Nu werk ik altijd af met lijnolie, vandaar dus ook het matte resultaat.
ik ga binnenkort wat ander spul bestellen.

Straks even een opspanplaat maken van hout, is inderdaad een goede en goedkope manier.

gr, carlo
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Net even een plaat multiplex rond gezaagd op een diameter van 60 cm en op de voetplaat geschroefd.

werkt perfect, meteen het voetje van de schaal afgedraaid.

20150102_120739_resized.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Net even een plaat multiplex rond gezaagd op een diameter van 60 cm en op de voetplaat geschroefd.

werkt perfect, meteen het voetje van de schaal afgedraaid.

Bekijk bijlage 24362

Weer iets bijgeleerd Klos.
Dit doet me plezier dat iemand geholpen is.
Door om de 5 mm een V-groefje te draaien in uw multiplex-plaat ben je gemakkelijk om in te schatten waar uw schaaltje of ander werkstukje kan plaatsen.
Ik heb ook nog een aantal kleinere diameters qua platen gemaakt met een vaste flens op.
Zo heb je keuze naar wat bewegingsruimte rond het plateau.
Succes met het bijgeleerde exemplaar. Je zal het veel gebruiken.
Noem hem maar de Sirjacobsplaat.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Na lang zoeken vandaag toch maar een nieuwe draaibank gehaald.
Eerst op marktplaats gezocht, maar het meeste wat daar komt zijn toch wat van die hobby dingen in mijn ogen.
Dus de knoop maar doorgehakt en het is de Harvey T-60 geworden.
Gisteren bij VDH in Utrecht wezen kijken, en de Harvey kwam we echt goed over.

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/draaibanken/harvey-t-60-houtdraaibank-230v/

meteen een mooie kop er bij besteld en vandaag alles opgehaald.
Vanmiddag de bank in elkaar gezet en ontdaan van al het vet, Daar was in ieder geval niet op bezuinigd.
icon10.png

Maar wat een draaibank zeg, 350 kg en zo stevig als een huis.
Variabel toerental, verdeeld over 2 poelies, en een 3 pk sterke motor.
Alles draait mooi soepel en stil.

als ik er van de week mee gedraaid heb zal mijn bevindingen laten weten.

Hier nog even een foto zoals hij er nu bij staat.

Bekijk bijlage 24260

En nog een foto van mijn oude bank op krachtstroom, draait verder ook goed en ik heb er een frequentie regelaar tussen gebouwd, maar was aan de kleine kant voor mij.

Bekijk bijlage 24261

Groet carlo


hoi Carlo,

als eerste.... Van harte met je nieuwe bank.
ziet er super uit en wat ik zo kan lezen draait ie ook super.

misschien heb ik niet goed gekeken op www maar kun jij me vertellen wat de totale lengte van de T60 is?
dus van uiteinde van motor tot uiteinde van wegdraaibaar bed.

ik hoor graag van je.

Peter.
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
beste peter,

de totale lengte is 205 cm.
de motor steekt ongeveer 32 cm uit het bed, en het wegdraaibare bed is ook 32 cm.
mocht je de moter dus naar binnen schuiven en het bed inklappen dan hou je nog 140 cm over.

dus op zijn korts is hij 140 cm op zijn langst 205 cm.

mvg, carlo
 

Th.A.Fransen

Nieuw lid
10 jan 2017
14
0
Vandaag is mijn oude draaibank opgehaald ,deze heb ik verkocht aan een jonge beginnende draaier.Het is een tendotools machine type vergelijkbaar metTT1092 Een oorspronkelijke Jet machine.Ik wilde deze inruilen voor een Harvey machine zoals die van dit forum, bij Tendotools.Hieraan wilde ze niet meeweken,dus op zoek gegaan naar een andere oplossing.Deze vond ik op woodworking.nl zowel de vriendelijke koper uit België als een waardevolle tip dat bij Axminster de Jet draaibank 4224B aantrekkelijk te koop is.Morgen komt mijn nieuwe draaibank aan.Wel jammer dat ik niet voldoende plaats voor twee machines heb,maar blij dat hij een goede bestemming gevonden heeft. Tom Fransen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.