Ervaringen lintzagen gevraagd.

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voorkeur ging uit naar een hammer N3800 vanwege de zaaghoogte etc. Na veel passen en meten, herindelen van de te kleine werkplaats gaat deze zaag echt niet passen en qua gewicht moeilijker even te verzetten. Als er nog wielen onder moeten dan zit deze machine zo goed als tegen het dak aan. Er moet dus een flinke slok water bij de wijn.

Het gaat om nieuw aan te schaffen materiaal. Tweedehands valt af. Ook de HBM machines in de showroom bekeken en die vallen eveneens af.

Momenteel nog drie zagen in beeld.

1. Makita LB1200 Genoeg over te lezen op internet alleen de trillingen die sommige exemplaren vertonen en de 16.5 cm zaaghoogte vind ik iets minder. Breedte zaagband 6-16mm, diameter bandwiel 305mm, motor 900 watt. Lees bij Holzstar niet vlak zijn blad.

2. Holzstar hbs351 2 Is weinig over te lezen op internet, documentatie is ook niet helder wat de min/max zaagband breedte is. Motor 1000 watt. Word geleverd met 1 zaagblad. Voet en hoekaanslag moeten apart worden aangeschaft. Voordeel is t.o.v de Makita 20cm zaaghoogte en wat ik op het forum heb kunnen lezen zou het blad vlakker zijn dan de Makita. Zijn de werktafels van de Makita niet vlak?

3. Record BS300 Is vandaag in beeld gekomen en na het zien van instructie video's redelijk enthousiast over deze machine. Bouw ziet er degelijk uit, zaaghoogte 19cm, zaagband 6-19mm. Motorvermogen 1HP / 750 watt Diameter bandwiel is 250mm en weet niet of dit nu een nadeel is t.o.v de 305mm van de Maktia.

Er is verschil in het aantal respectievelijk 900, 1000 en 750 watt. Is de 750 watt wel voldoende in relatie tot de 19mm zaagband en is er daarom een kleinere diameter van het bandwiel toegepast? Maakte even de vergelijking met een fiets waar kleiner voorblad minder kracht vraagt.

Heeft een zaagband van 19mm nog voordelen t.o.v. 16mm?

Als je mocht kiezen uit deze drie welke zou het dan worden een waarom?



Edit; Zojuist even contact gehad met Baptist. Volgens de verkoper is het opgenomen vermogen 1000 watt en afgegeven vermogen 750.





 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Huib,

Ik denk dat deze machines elkaar niet veel ontlopen.
Prijs technisch gezien is de makita goedkoper.
Ik heb zelf de machtig en deze bevalt uitstekend.
Mijn blad is gewoon vlak.
Breedte zaagblad 19 mm heb je niet nodig, maar ik kan je wel de zagen van Tuffsaws aanraden.
Wat betreft de zaaghoogte, hierbij zul je zelf moeten beoordelen wat je nodig hebt.
Ik moet eerlijk zeggen, dat als ik een grotere zaaghoogte wil gebruiken als de 16,5 cm van makita, ik zou kiezen voor een zwaardere lintzaag b.v. Hammer 3800/4400.

grt,
Leo
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Leo bedankt voor je reactie. De Makita staat er niet voor niets bij. Heb de ervaring dat Makita bij eventuele manco's dit perfect oplost en dat is ook wat waard. De zaaghoogte is wel een punt van wel of niet. Veel ruwe delen worden aangeboden in 220 breed en 22 dik. Mijn naïeve gedachte is; ' kan ik mooi plankjes van 200mm x 10mm zagen', wat mooi is om paneeltjes, kistje e.d te maken. Tis natuurlijk niet meer dan een hersenspinsel want lades ed zitten meestal zo rond de 140mm en panelen moet je sowieso lijmen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik de video bekijk van de record power dan zie ik eigenlijk een miniatuur versie van mijn Hammer N4400.
In de video schreeuwen de linten wat maar dat heeft te maken met de juiste keuze/kwaliteit van linten.

Maar mijn hammer is 3 of 4 pk, 3x380 V en het lukt mij om ze te stil te leggen als ik er teveel van vraag.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heb vandaag nog met mijn Holzstar hbs351 gewerkt. 16 cm dik ceder: no problem. Voorheen een EB 315 gehad. Nooit goed mee kunnen werken, terwijl een vriend precies dezelfde heeft en daar wel heel tevreden over is. Ik vind mijn nieuw machine stabieler dan de EB (=Metabo).

Gr. hubert
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
En Huib, al een keuze kunnen maken?

Nee, nog niet. De kerstinkopen gooide roet in het eten. Misschien a.s. dinsdag langs Baptist. Wil de Record lintzaag toch eerst even bekijken. Op U.K. forum gelezen dat het vastzetten van de geleider problemen geeft.

De Makita blijft een serieuze kandidaat. Heeft ook te maken met support in NL en heb het idee dat de zaaghoogte meer in verhouding staat tot het motorvermogen. Het is mooi meegenomen dat de Record 19cm zaaghoogte heeft en de Holtzstar 20cm maar als het motortje het niet trekt of grote moeite heeft dan heb je ook niet veel aan die paar cm meer.

Helaas teveel leek om de relatie zaaghoogte, gewenst motorvermogen goed te beoordelen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Tussen alle boodschappen door tijd gevonden voor verder onderzoek.

De holtzstar HBS 351 valt definitief af. Bekijk je pagina 27 van de Holzstar catalogus 2014-2015 en vergelijk je die met de HBM profi 500 dan zie je zo goed als een 1 op 1 kopie.

Vergelijk je meer machines dan zie je dat deze ook bij HBM te koop zijn. Kennelijk is Holzstar voor 2015 in dezelfde fabriek terecht gekomen waar HBM zijn import pleegt te doen. Niet dat ik iets heb tegen goed gemaakt Chinees spul maar deze week de showroom van HBM bezocht en sommige lintzagen zagen er wat brak uit.

Blijven over de makita en de record.

Van wat ik van de record heb gezien op het net lijkt me de fence niet makkelijk in te stellen om z.g.n. blade drift te corrigeren. Hoe zit dit eigenlijk bij de Makita?

Als vrouwlief weer geen roet in het eten gooit dan morgen naar Arnhem om de record 300 te bekijken. Tot nu toe nog geen adres waar de makita in de showroom is te zien.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ik kan het niet zo gauw meer vinden, maar blade drift kan ook gewoon met een goede afstelling voorkomen worden.. ik zoek nog ff verder..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Kan het niet vinden? Maar het heeft te maken met bolle/vlakke wielen en juiste keuze van het lint.. lage spanning, hoge spanning, breedte, hoeveelheid tanden.. Per klus te bepalen..
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Tussen alle boodschappen door tijd gevonden voor verder onderzoek.

De holtzstar HBS 351 valt definitief af. Bekijk je pagina 27 van de Holzstar catalogus 2014-2015 en vergelijk je die met de HBM profi 500 dan zie je zo goed als een 1 op 1 kopie.

Vergelijk je meer machines dan zie je dat deze ook bij HBM te koop zijn. Kennelijk is Holzstar voor 2015 in dezelfde fabriek terecht gekomen waar HBM zijn import pleegt te doen. Niet dat ik iets heb tegen goed gemaakt Chinees spul maar deze week de showroom van HBM bezocht en sommige lintzagen zagen er wat brak uit.

Blijven over de makita en de record.

Van wat ik van de record heb gezien op het net lijkt me de fenge niet makkelijk in te stellen om z.g.n. blade drift te corrigeren. Hoe zit dit eigenlijk bij de Makita?

Als vrouwlief weer geen roet in het eten gooit dan morgen naar Arnhem om de record 300 te bekijken. Tot nu toe nog geen adres waar de makita in de showroom is te zien.

Als je de makita wilt bekijken zul je een afspraak moeten maken bij makita in Eindhoven.
Ik heb van blade drift nog geen last gehad.
Ik denk, dat als de machine goed is afgesteld met een goed zaaglint je hier ook geen last van hebt.

grt,
Leo
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bandsaw blade drift schijnt een vaak voorkomend iets te zijn. Door de fence evenwijdig aan de drift te zetten corrigeer je dit. In onderstaand filmpje is te zien hoe je dit door het verstellen van de fence doet. Andere maken weer een mal maar de correctie via de fence lijkt me makkelijker.

Mooi te vernemen dat de makita er geen last van heeft en haaks zaagt.

 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bandsaw blade drift schijnt een vaak voorkomend iets te zijn. Door de fence evenwijdig aan de drift te zetten corrigeer je dit. In onderstaand filmpje is te zien hoe je dit door het verstellen van de fence doet. Andere maken weer een mal maar de correctie via de fence lijkt me makkelijker.

Mooi te vernemen dat de makita er geen last van heeft en haaks zaagt.


Mocht je er wel last van hebben/ krijgen, dan is dit bij de makita via 2 boutjes te corrigeren.
Ik denk echter dat het belangrijker is dat e.e.a goed is afgesteld en een goed zaaglint wordt gebruikt, omdat je anders telkens moet corrigeren als je een ander lint monteert.
Ik had vroeger een kity lintzaag en hierbij had ikmook geen last van blade drift.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De record bs300e bij Babtist gekeken. Niet onder de indruk van dit lintzaagje. Had al mijn twijfels over de fence en die zat op het showroommodel scheef en nergens haaks. De verstel mogelijkheden zijn moeilijk bereikbaar. Werkblad vind ik vrij iel en totale indruk is matig, zeker in relatie tot de prijs.

De nodige km niet voor niets gereden. Raak er steeds maar van overtuigd dat het allemaal eenheidsworst is met de 250mm tot 350mm aandrijfwiel modellen.

Enigszins teleurgesteld retour en onderweg naar huis het idee om de HBM lintzagen nog eens goed te bekijken, want de tot nu toe bekeken modellen ontlopen elkaar wat betreft de bouw en degelijkheid niet veel maar wel stevige prijsverschillen.

Na het afvallen van de record en de holzstar voeg ik de HBM 350 toe. De vermelde zaaghoogte staat niet juist vermeld om de website. Zaaghoogte is 220mm en dat is mooi meegenomen.

Zet ik de HBM naast de door mij bekeken modellen dan komt deze minimaal gelijkwaardig over en op sommige punten zelfs betere specificaties. Met tuffsaw zaaglinten moet het volgens mij wel lukken. Voor die prijs kan je ook nog eens in een paar goede lagers investeren als dit nodig blijkt te zijn.

Iemand ervaring dit model van HBM?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Kijk ook eens naar een ""edelmerk"" tweede hands. Niet te kleine wielen en zwaar uitgevoerde type. (Op dit forum verschijnt met regelmaat een verhaal over instellen en stabiliteit lintzagen. Dat geeft te denken).

mvg
klaas0639

PS
ik ben ervaringsdeskundig :). Heb ooit ook een amateurding gekocht
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kijk ook eens naar een ""edelmerk"" tweede hands. Niet te kleine wielen en zwaar uitgevoerde type. (Op dit forum verschijnt met regelmaat een verhaal over instellen en stabiliteit lintzagen. Dat geeft te denken).

mvg
klaas0639

PS
ik ben ervaringsdeskundig :). Heb ooit ook een amateurding gekocht

Probleem is dat er geen plaats is voor de betere (grotere) machines. Anders had hier al een hammer n3800 gestaan.

Zojuist nog even terug gegaan naar de HBM 350 om alles nog eens te controleren met een winkelhaak. Laat zich makkelijk in het haak zetten maar op de 1 of andere manier loopt er iets aan. Iets waar ik me aan erger. Kan natuurlijk zo zijn dat dit ding er ook weer 123 is neergezet zonder de nodige aandacht. Bij Baptist was het al niet beter.

Voordeel van de HBM is dat het wiel een diameter heeft van 350mm waar de Makita een 250mm wiel heeft. Ook de zaaghoogte is beduidend hoger, 165mm tegenover 225mm. Zit ook iets sterkere motor in. De Makita gaat bij koop geleverd worden door Toolnation of Kruis gereedschap. HBM zit zo goed als om de hoek.

Zojuist even de gebruiksaanwijzing van de Makita gedownload en op veel punten is die hetzelfde als de HBM. De bevestigen van de geleider waar de fence over schuift is 1 op 1, zit ook feestverlichting op, afmetingen werkblad zijn op een paar mm na gelijk enz..

Je zou zeggen waar zit dan de twijfel? Door gebruikers wordt er bij het schrijven van HBM vaak negatief gereageerd en zo ook deze jongen loopt mee in het rijtje van... Echter zonder ervaringen te hebben met dit merkt. Anderzijds is er een topic waar de nodige woodworkers een tril/schuur/oscilerendebinnenschuurmachine ding hebben aangeschaft. Hoor er verder weinig over.

Anderzijds is er bar weinig gebruikerservaring te vinden op het forum wat de HBM lintzaag betreft. Misschien word ik wel de eerste die er eens goed mee aan de slag ga en wordt het niks dan heb ik het geluk dat het grofvuil 5 dagen per week open is. Ben je weer een ervaring rijker en een goede invalzaal armer. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Helaas heb ik geen ervaring met lintzagen, maar wellicht:

- Kity (zie kleinanzeigen\ebay.de);
- Jet
- Holzmann

als je het rondje hebt afgemaakt, kun je hier een uitgebreide testreview schrijven. Handig voor toekomstige lintzaagkopers ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.