Draagkracht van MDF

Een project voor komende vakantie gaat een boekenkast met la en deurtjes worden.

aangezien de kast geheel geschilderd moet worden lijkt het mij het makkelijkste om mdf te gebruiken van 18mm.
Het is de bedoeling dat er planken met een lengte van 120cm in komen die zoals het er nu uitziet enkel aan de zijkant worden bevestigd.

Enigste probleem is: gaan deze planken niet doorzakken? Of hoeveel gewicht kan een plank dan maximaal dragen?

Aangezien er geen achterkant in komt is het dus ook niet mogelijk om de planken ook van achteren vast te schroeven wat waarschijnlijk wel iets bijdraagt aan de draagkracht.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
1200mm is een te grote overspanning, en gaat zeker doorhangen.
800mm is het maximum voor een boekenplank, dit is een ervaringscijfer die wij altijd aanhouden voor kasten in kantoren (voor ordners en dergelijke).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Die gaan doorzakken (als de boekenplank als boekenplank wordt gebruikt). Ja erger......... MDF van 18 mm dik en 120 cm lang heeft daar niet eens veel boeken voor nodig. Niet doen. Neem massief hout (maar ook dan is120 cm al veel; ik zou niet meer dan 100 cm nemen).

Een vrijwel identieke vraag is niet lang geleden hier voorbij gekomen. Je vindt het met de zoekfunctie.

mvg
klaas0639
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
aangezien de kast geheel geschilderd moet worden lijkt het mij het makkelijkste om mdf te gebruiken van 18mm.

Ik had eerder dit jaar een klant waarbij de planken dikker moesten zijn. Dus aanvankelijk dacht men aan 22 mm MDF. De planken in deze kast waren 91cm breed. Toen ik hoorde dat ze ook écht vol boeken kwamen te staan heb ik met klem geadviseerd massief hout te nemen. Uiteindelijk heb ik de boekenplanken gemaakt van massief eiken (dat had ik nog liggen...). Achteraf was de klant erg blij met dit advies !

18mm MDF voor dergelijke lange planken ?? Niet doen dus !!!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zelfs zonder boeken gaat deze op den duur doorhangen. Je zou kunnen kiezen om de front op te dikken door en onder verstek een rand aan te maken.

MDF is zwaar en niet stijf of echt geschikt hiervoor. Multiplek in een framewerk is voor een kast beter geschikt
 
daar was ik eigenlijk al bang voor.
Een eventuele oplossing is om in het midden van elke plank een verticale steun te maken zodat de overspanning nog maar 60cm is.
Dit geeft wel weer een nieuw probleem met zich mee en dat is dat de planken normaal in hoogte verstelbaar moesten worden wat met een verticale steun moeilijker wordt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.